Jeg håper noen kan ta tak i dette og fjerne de gamle bildene, og legge inn ny tekst og bilder på presentasjonen til Dedikerte hjemmekinorom
Er ikke akkurat forumets travleste tråd, men jeg får vel følge opp, og si at jeg nok en gang har flyttet, og kinoen denne gangen er flyttet inn på et eget rom.
Størrelsen i seg selv gav meg en stor utfordring, da rommet ikke var større enn 9,3 m2. Bildemessig gikk det akkurat med 170cm bilde bredde, da Benq 5120 ikke krever allverdens avstand, for å gi et stort bilde.
Lydmessig var det et lite mareritt mtp gjenklang, og stående bølger. Pukkel i de dype frekvensene osv.
Etter mye eksperimentering, og ved å plassere dempeputer på strategiske steder, samt ved å henge opp Velurgardiner fra gulv til tak ble det en skikk på dette også.Til syvende og sist er jeg faktisk ganske fornøyd.
Nå er det i tillegg 100% lyskontroll, og med et så mørkt rommåtte også mitt ND2 filter på projektoren pensjoneres, og et ND4 filter måtte på plass for å oppnå det sortnivået som jeg ønsket.
Min Yamaha DVD spiller s550 er også byttet ut til fordel for en Philips 963SA.
Dette gjorde underverker for kinoen min, og med "sortere enn sort" på plass, ble dynamikken og dybdeskarpheten i bildet mye bedre.
KINO ER MORRO . . . . .
Dagens utstyrsliste er som følger :
· Yamaha RX-V650 - Reciever
· Philips 963SA - DvD spiller
· AudioPro Black Diamond V.2 Foran
· Cerwin Vega CLSC12S SUB
. Cerwin Vega CLSC6C Center høytaler
· BOSE L/R - surround
· BenQ 5120 PJ
· IKEA Tupplur hvit. (Bygget om til rammelerret 172 x 94cm)
Oppsettet er bestykket med diverse kabler fra Vampire Wire, supra, og Biltema høytalerkabler
Component kabelen er en 4 meters fra Supra.
Bruker for tiden et 52mm Gråfilter ND4. Dette er helt klart et must ved kort kastelengde, ag 100% lyskontroll.
Black Diamond V.2 er virkelig høytalere som gir mye for pengene. De er herlig e å høre på, og sparker godt fra seg til kinobruk.
Diskant og mellomtone er svært nøyaktig og luftig, og musikken gjengis på en realistisk måte. Bassen går dypt når det trengs, men høytalerne trives best med litt avstand fra veggen.
Jeg hører på all slags musikk på disse høytalerne, og må si at dette er noe av det bedre jeg har hørt i denne prisklassen
Jeg er også godt fornøyd med Bose i bak oppsettet, da disse gjengir lyden, og effektene på en realistisk måte, samtidig som de går dypt i bassen når det behøves. De er også veldig plasseringsvennlige.
MIN DVD SAMLING (Under arbeid) [LINK]
Jepp...
Da er systemet oppgradert til 7.1
Riktignok ved hjelp av Creative THX høytalere som Surround back, men det funket ganske bra.
Dersom jeg blir fornøyd etter en stund oppgraderer jeg alle bakhøytalerne til Audio Pro, B&W eller Cerwin Vega.
Artig ble det iallefall
8/6-05......
Fronter og SUB er plassert på 40x40 cm betongheller, med paddings og spikes. Både for å få strammere bass, og for å spare den stakkaren som bor i kjelleren
25/6-05.....
ND4 gråtonefilter er byttet til et ND2 filter, med det resultat at Punchen i bildet kom tilbake. Fargene er veldig gode, og sortnivå samt kontrastnivået oppleves som VELDIG bra.
Dette er en billig oppgradering som virkelig gjør susen med bildet i kinoen. Anbefales på det sterkeste.
21/8-05
Etter anbefalinger fra Flageborg her på forumet har jeg endelig funnet den dypbassen jeg savnet.
Riktignok med en CV sub, men allikevel.
Ny plassering ble løsningen.
Suben er plassert i hjørnet ved yttervegg, bak venstre fronthøytaler.
Samtidig ble crossover satt i reciever til 80Hz, og Frontene satt til SMALL!
Tusen takk for veiledningen
29/8-05
Ny Sunwave SRC-3000b fjernkontroll.
Kjempeinvistering, som sparer meg for mye irritasjon når det er mørkt i rommet !
Kjøpt av aspd her på forumet (Takk for handelen)!!
25/10-05
Flytter til nytt hus. Eget rom til kino
på hele 9,3m2. Sliter litt med lyden, kuler i de nederste frekvensene, samt stående bølger lager store problemer. Etter mye tweeking blir det riktig så bra. Mye dempemateriale, samt Velurgardiner langs alle veggene gjør susen.
I tillegg kles taket med sort velur. Endelig har jeg det sort/kontrastnivået jeg har lengtet etter!
ND2 filteret må faktisk byttes tilbake til ND4 får at lystyrken kommer ned på et akseptabelt nivå.
9/12-05
Fikk tak i en Philips 963SA fra Janghell her på forumet (takk for handelen
), at det var mulig å oppleve så stor bildeforbedring i denne prisklassen trodde jeg ikke var mulig. Det er helt vanvittig hva dette gjorde for intrykket.
Jeg er åpen for alle forslag til forbedringer.
Så, det er bare å skrive kommentarer.
Den som venter .........................osv !