Logo

Endeleg igang med heimekinoen min

Skriv et svar
05.11.2007 21.47.10 #1 av 19
Postet av: turbobassen
Har kjøpt ny leilighet og skal lage litt kino. Er ikkje snakk om eit dedikert rom med flytande golv, men heller ein del av stova som skal få litt større skjerm. Har eit lerret frå før, Aview 90" med motor som blir montert nesten heilt i taket.

Siden dette er eit bygg med mange leiligheter er det mindre vits å dimensjonere stor lyd, så begynner med bildet no i førsteomgang. vil at dette ikkje skal dominere men falle naturleg inn i interiøret forøvrig.

Har kikka litt på PJ og vurdere for tiden benQ W9000 vs Panasonic PX100 (?), altså HD vs vanlig 16:9

Kjøper stort sett filmer på "hjørnet" så er usikker på om bilde kvaliteten rett og slett blir dårlegere med Full HD når eg ikkje har tru på skalering generelt. Kan ein vise bildet midt på lerretet altså 1280x720 uten å skalere på w9000?

Kva HD DVD bør ein kikke på, er PS3 eit alternativ? Har hørt at PS3 er dårleg på vanlig DVD.

vurderer ellers å kjøpe eit HD videokamera til sommaren.

:lol:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.11.2007 22.10.34 #2 av 19
Hei, bildene blir ikke noe dårligere på vanlige dvdér på en full hd skjerm enn en vanlig hd-skjerm. Dette er det som regel bildebehandlingen som bestemmer.

Hvor har du hørt at PS3 er dårlig på vanlige dvdér?
Syntes PS3 gir ett godt resultalt, den gir fine farger og kontrast, den skalerer også til 1080P. Jeg syntes at PS3 er på høyde med med øvre middelklasses dvd spillere. Så her får du vurdere om du vil invistere i en dyrere dvd spiller, eller en maskin som gir relativt bra bilde på dvd og knall bilde på BD.

Angående HD-DVD så har det kommet en ny generasjon spillere, HD-EP10/30 og 35:
http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=9953

Hvis ikke får du også HD-E1 til 2500 inkl 5 filmer
http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.e ... EOV.I03xiL

Denne spilleren mangler 1080P og støtte får de nye høyoppløste lydformatene, men konverterer til LPCM; noe som er cirka like bra. Men til prisen er dette meget bra.

Angående ditt prosjektor valg vil jeg egentlig ikke si noe da jeg ikke har sett de, og heller ikke funnet noen pålitlige testet av Panasonic´en. Så hvem som er best av disse må du nesten finne ut selv.

Lykke til med valg! :wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.11.2007 07.26.58 #3 av 19
Postet av: turbobassen
Vel, har det frå ein som jobber med å teste lyd og bilde produkter til vanlig. Men om det funker, er det jo greit å få spillmaskin på kjøpet liksom

Når det gjeld skalering, kan eg ikkje skjønne korleis det kan bli like bra bilde. Har ikkje erfaring frå DVD på dette emnet, men kan resonere meg fram på denne måten.

HDMI og DVI er relativt like signaler

Om ein på ein PC har ein skjerm som er 1920x1080 og har ein oppløysing på skjermkortet satt til 1280x720 vil fortsatt bilde fylle heile skjermen, men det er uklart. Lett å sjå på bokstaver som I M T etc der vertikal strek på enkelte bokstaver blir dobbel. Det kjem jo av at ein må gjere bokstavane 50% større. og då vli det ikkje passe lenger. Skjønner ikkje at dette kan bli bra.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.11.2007 08.17.23 #4 av 19
Var ikke meningen å sette tvil på dine kilder, men jeg har hørt mange bra tilbakemeldinger om PS3 som dvd spiller etter oppdatering 1.80 tror jeg det var. Meget fornøyd selv også.

Angående PJ har jeg ikke fått testet dette ut så mye som jeg vil ennå. Men dette vil da også skaleringen i prosjektoren bestemme.
Man nedskalerer og oppskalerer alt atter kilder og oppløsning til fremviser. Dette er nødvendig å gjøre så lenge ikke alle fremvisere og kilder har samme oppløsning. Som sagt tidligere har også bildebehandlingen en del å si.

Jeg skjønner din skepsis, men jeg anbefaler deg å prøve seg og se hva du syntes.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.11.2007 14.37.31 #5 av 19
Postet av: turbobassen
Då ser det ut til at det går mot W9000. Kor er det anbefalt å kjøpe PS3 eller ein HD spiller? Kven slepp flest filmer, BD eller HD-DVD?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.11.2007 15.10.03 #6 av 19
Hvis du vil gå for Blu-Ray er PS3 ett meget godt valg da den har det meste man trenger og den kan oppdateres. Desutten er oppstartstiden mye raskere en andre HD spillere grunnet maskinvaren er mye kraftigere. Eneste minuset jeg kan komme på er viftestøyen.

Hvis du vil gå for HD-DVD kan du se på mitt svar over.

Hvem som slipper flest filmer er jeg litt usikker på, dette kan du se her:
http://www.release.no/release.asp

Begge parter har forskjellige selskaper som støtter partene, så her er det ganske likt. Her kommer det forskjellige stor filmer fra begge parter.
Foreløpig så er det BD som leder salget.
Forddelen med HD-DVD er at det er sonefritt, noe som betyr at du kan bestille filmer fra hele verden.
Forrige måned ble det utgitt 111 BD filmer og 90 HD-DVD filmer i Norge.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.11.2007 15.38.38 #7 av 19
Postet av: turbobassen
F@£N viftestøy er slitsomt, kjem kanskje til å sitte ganske nært spilleren, tilbake i tenkeboksen
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.11.2007 16.14.33 #8 av 19
Postet av: turbobassen
Ser at der er PS3 har 40/60/80GB disk. HAr dette stor betydning og kva bruke ein denne disken til? Blir PS3 ustabile på lik linje med ein PC? Tenker tregere og tregere og til slutt føkker opp filmkvelden med å informere om at ein eller annen "syntax error". Her er det jo klare fordeler med ein vanlig spiller.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.11.2007 17.55.02 #9 av 19
Det er forskjellige versioner av PS3, den 40Gb versionen har ikke minnekortleser, kun 2 usb innganger den har heller ikke støtte for PS2 spill.

Bruker disken hovedsakelig til oppdateringer, lagring av spill, musikk og bilder etc. Så hvor stor disk du vil ha avhenger rett og slett hvor mye du skal ha på maskinen. Skal du lagre en del trailere, bilder, video etc er det selvsagt en forddel med en større disk.
PS3 bruker 2.5" S-ATA, du kan bytte den ut til større disk da disse er godt tilgjenlig på markedet.

Viftestøyet varierer litt, avhengig av produksjonsted og tid så vanskelig å forutse. Viften kan være veldig stille til tider, men etter en stund er det såpass at du merker det i stille scener. Pass på at den står med ett sted med litt luft, da bråker den mindre.

Angående treghet, PS3 er ganske kjapp på filmer etc, men på spill så er loadingtiden litt lang enkelte ganger. Dette avhenger av hvor godt spillet er utviklet for konsollen.

Angående det siste spørsmålet er jeg ikke helt sikker på hva du mener, tenker du på at den blir tregere og tregere hvor mer du har på Harddisken eller hvor eldre den blir?

Litt vanskelig å si om den blir tregere og tregere, det er en HD som ligger der så når den drar på åra er det naturlig at den ikke fungerer like bra som før.
Hvis du fyller den opp med masse medier, så vil jeg annta at du ikke vil merke noen særlig forskjell. Dette er det prossesoren og minnet som tar seg av, og kjappheten avhenger da av hvilke ting du kjører.

Men skjer jo slike ting med vanlige spillere også (Bare ikke i like stor grad). HD-spillere trenger bedre spesifikasjoner og kraftigere maskinvare, for å kjøre HD, derfor kan feil også oppstå der.

Hvis du vil ha en BD spiller kan vi på forumet sikkert komme med noen innspill, bare nevn en prisklasse så kan vi se hva som gir mest for pengene

Her har du litt å tenke på :wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.11.2007 18.21.42 #10 av 19
Postet av: Torja
Har ikke opplevd "syntax error" på min PS3 så langt siden mars i år, hvis det hjelper noe på beslutnings vegringen, he, he..
Ellers får du jo en meget god spille maskin med mulighet for avspilling av CD, DVD og Blu-Ray. Dedikerte spillere gjør slike ting altid noe bedre. Men da får du ingen spille maskin. Om du trakter etter HD-DVD eller Blu-Ray så pågår "krigen" ennå. Ingenting er forutsakt. Har du råd så er en PS3 og en billig HD-DVD altids veien å gå. HD-DVD kan jo brukes til film avspilling for DVD mediet, hvis ps3 skulle "bråke" for mye.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.11.2007 08.12.08 #11 av 19
Postet av: turbobassen
Då var PJ bestilt. Har ingen PS2 spill så å ha den bakoverkompatibel er vel igrunn ikkje så viktig.

HD er heller ikkje så viktig, då eg har ein større PC som eg kan lagre filmer og bilder på

Støyen får eg sjekke ut, eventuelt montere elektronikken på gjesterommet ved siden av.

Slik eg forstår det så er det ikkje forskjell på medie kvaliteten med på tilleggutstyr. Kan kjøpe ein rimelig ein, og kjøpe ein kontroller og BD remote i tillegg.

Takke så masse for svar, og har nokre nye spm.

Ein grei HDMI kabel kjøper ein på ?????

Finnes det HDMI switcher slik at eg kan koble PC og PS3 + eventuelle nye spillere til eller er det på tide å skaffe seg ein ny receiver? PCen har DVI ut, men den er det vel berre å skaffe ein DVI til HDMI kabel til, er vel igrunn samme signalet?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.11.2007 08.24.07 #12 av 19
Ja, det finnes hdmi switchere. Ja, du kan bare bruke HDMI-DVI fra pc til tv/switch, men DVI overfører ikke lyd så du må ha en lydkabel ved siden av.

Hvis du har penger så er det klart en forddel å kjøpe en reciver med hdmi og støtte for de nye høyoppløste lydformatene.

Hvor lang hdmi kabel trenger du? en grei hdmi kabel for du kjøpt på elkjøp. Les mer om dette her og på guiden:
http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=9979
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.11.2007 15.15.40 #13 av 19
Postet av: turbobassen
Ser at Expert har disse for ca 4000. Ser ikkje ut som der er noko å hente på nettet heller. ein kontroller og fjernkontroll i tillegg så er eg på nett, opps, husk hdmi kabelen der ja
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.11.2007 17.47.29 #14 av 19
Hvis du vil ha spill og ekstra håndkontroll er det billigere å kjøpe 60GB pakketilbud, da får du med 2 spill og en ekstra håndkontroll. Da må du ut med Tusen kroner mer hos Siba.no (For øyeblikket ikke på lager)
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.11.2007 14.13.49 #15 av 19
Postet av: turbobassen
Då var det kome ein hyggeleg pakke på kontoret mitt, påtide å kjøpe seg ein PS3
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar