Logo

DVD-audio og SACD

Skriv et svar
23.01.2005 17.03.20 #16 av 38
Postet av: turbo1979
Men er det verdt å bruke så mye penger hvis vi må diskutere om det er noen forskjell?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2005 17.07.29 #17 av 38
Postet av: Typhoon7
Hvis noen mener det er bedre, hvorfor ikke?

Diskusjoner er da sunt, så lenge de er konstruktive :)

Referanserammene er da ulike og da vil også "resultatet" være forskjellig.
Det bør begge parter respektere :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2005 17.15.35 #18 av 38
Postet av: kjetilkl
"slengen" skrev:Hvorfor kan man ikke overføre DVD-audio og SACD over optisk og koaksial kabel? Håper jeg ikke driter meg ut, men har jeg forstått det sånn at man må ha en spesiell kabel for dette. Firewire o.s.v..


Men altså. Så vidt jeg vet så er grunnen til at SACD/etc kun har analog overføring at plateselskapene ikke tillater digital overføring p.g.a faren for piratkopiering ....

Skikkelig nedtur :?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2005 17.34.17 #19 av 38
Postet av: turbo1979
Jeg synes SACD virker som lureri. Er det ingen som har lagt merke til at SACD lydsporet har høyere volum enn cd sporet? Jeg tror dette er gjort bevisst for at folk skal innbille seg at det er bedre med sacd. Det vil jo virke imponerende for det utrente hifi-øret. Vil minne om at jeg ikke uttaler meg om dvd-audio, har aldri hørt det.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2005 21.06.31 #20 av 38
Postet av: Mikael
Hallo, virker som om du har hengt deg opp............

du hører at det er mye bedre og klarere lyd i sacd innspillig enn en cd, men viss cd er tatt opp i pcm ,for så og bli resampla til en sacd, så kan jeg være enig med deg.
da ville det ikke bli stor forskjeld fra en vanlig cd.....
:D
sacd har en frekvens båndbredde på 100k hz en cd har kun 20k hz....
å du mener at du ikke hører forskjeld...?
+ at den dynamiske båndbredden er på 120db , cd 96db....

mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2005 22.06.33 #21 av 38
Postet av: Alas
Det med at en SACD høres høyere ut kan vel være mulig, slik er det med HDCD og, eller det er lagt inn slik at vanlige cd'er spilles med et lavere utsignal enn HDCD. Sånn at man må spille høyere ved bruk av vanlige cd'er. Dette gjelder så vidt jeg vet kun for cd-spillere som leser HDCD-tingen.

At noen ikke hører forskjell er jo en ærlig sak, men det er jo dermed ikke sagt at forskjellene ikke er der. Kan jo hende man bare ikke hører dem. Husk og at to anlegg til samme pris behøver ikke låte likt. Uansett, å kalle det lureri er jo å gå litt langt da, synes jeg. Skal det overhodet være interessant å foreta en sammenligning må jo testen foregå med de samme betingelsene. Dvs, man kan ikke bruke en dedikert cd-spiller til vanlige cd'er og en multispiller til SACD, man må bruke multispilleren til begge deler.

Men det er lov å være uenig.

Mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2005 22.25.37 #22 av 38
Postet av: turbo1979
"Mikael" skrev:sacd har en frekvens båndbredde på 100k hz en cd har kun 20k hz....
å du mener at du ikke hører forskjeld...?

mvh

Hvis du klarer å høre over 20000 Hz har du gullører. Jeg hører 16-17khz og høyere hører jeg ingenting. Så hva er da vitsen med å la lyden strekke seg opp til 100khz?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2005 00.26.29 #23 av 38
Postet av: larax
Her er det mange som skriver tull. Det er en stor forbedring med sacd kontra cd. Dynamikk og støynivå er mye bedre,og man har jo funnet ut at selv om vi ikke hører mer en til ca 20khz( et øre på ca 16 17 år), så oppfatter vi endel over også. Lydbildet blir mye mere oppløst og detaljer kommer tydligere frem. Der endel cd innspillinger har en tendens til å låte hardt og "skrikete" er sacd bare "deilig" Råder dere til å høre litt mer på dette. Det er klart at hvis man har et el-kjøp annlegg til 5990.- så er vitsen ikke stor, men opp i 10-15000 kr. klassen så burde man høre dette. Hvis ikke så er det på tide med en tur til ørelegen. :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2005 08.06.47 #24 av 38
Postet av: Mikael
"turbo1979" skrev:
"Mikael" skrev:sacd har en frekvens båndbredde på 100k hz en cd har kun 20k hz....
å du mener at du ikke hører forskjeld...?

mvh

Hvis du klarer å høre over 20000 Hz har du gullører. Jeg hører 16-17khz og høyere hører jeg ingenting. Så hva er da vitsen med å la lyden strekke seg opp til 100khz?


du har hørsel som går under 20hz, det er bra....
trodde at det ikke var mulig og høre frekvenser lavere enn 20hz? :roll:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2005 15.14.25 #25 av 38
Postet av: Njål
Man kan høre lyd ned til noe i underkant av 20hz, men man opplever jo lydbølgene lenger ned, både i ører og i kroppen, selv om det strengt tatt ikke er snakk om å 'høre'.
På samme måte vil mange, hvis de har vent seg til det, kunne oppfatte lyder godt over 20khz, selv om de ikke høres i vanlig forstand, og lydene lett overdøves (men selv om de overdøves er det ikke sikkert de ikke har betydning for for opplevelsen av annen lyd) av lyder med lavere frekvens.
I tillegg har gjengivelse av overtoner betydning for hvordan vi oppfatter lyd i det vi vanligvis regner som det hørbare frekvensområdet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2005 16.25.52 #26 av 38
Postet av: Mikael
"Njål" skrev:Man kan høre lyd ned til noe i underkant av 20hz, men man opplever jo lydbølgene lenger ned, både i ører og i kroppen, selv om det strengt tatt ikke er snakk om å 'høre'.
På samme måte vil mange, hvis de har vent seg til det, kunne oppfatte lyder godt over 20khz, selv om de ikke høres i vanlig forstand, og lydene lett overdøves (men selv om de overdøves er det ikke sikkert de ikke har betydning for for opplevelsen av annen lyd) av lyder med lavere frekvens.
I tillegg har gjengivelse av overtoner betydning for hvordan vi oppfatter lyd i det vi vanligvis regner som det hørbare frekvensområdet.


Det er jeg helt enig i , men under 20hz hører man ingen ting...
det føler man bare, men det hjelper jo på hele lydbilde :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2005 17.37.39 #27 av 38
Postet av: turbo1979
"Mikael" skrev:
"turbo1979" skrev:
"Mikael" skrev:sacd har en frekvens båndbredde på 100k hz en cd har kun 20k hz....
å du mener at du ikke hører forskjeld...?

mvh

Hvis du klarer å høre over 20000 Hz har du gullører. Jeg hører 16-17khz og høyere hører jeg ingenting. Så hva er da vitsen med å la lyden strekke seg opp til 100khz?


du har hørsel som går under 20hz, det er bra....
trodde at det ikke var mulig og høre frekvenser lavere enn 20hz? :roll:


Hvis man setter k foran hz betyr det kilo hertz, altså 16000-17000 hz.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2005 21.45.40 #28 av 38
Postet av: Mikael
"turbo1979" skrev:
"Mikael" skrev:
"turbo1979" skrev:
"Mikael" skrev:sacd har en frekvens båndbredde på 100k hz en cd har kun 20k hz....
å du mener at du ikke hører forskjeld...?

mvh

Hvis du klarer å høre over 20000 Hz har du gullører. Jeg hører 16-17khz og høyere hører jeg ingenting. Så hva er da vitsen med å la lyden strekke seg opp til 100khz?


du har hørsel som går under 20hz, det er bra....
trodde at det ikke var mulig og høre frekvenser lavere enn 20hz? :roll:


Hvis man setter k foran hz betyr det kilo hertz, altså 16000-17000 hz.


nesten riktig, 16hz-17000hz.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.07.2005 10.08.18 #29 av 38
Postet av: Schumacher
Har en Denon DVD 3910 multispiller som kjøres ut til en Pioneer VSA AX10 AI-S via firewire.Deretter igjen ut til ett 7.1 høytaler sett bestående av Dynaudio 72SE i front,Dynaudio Contour S Center og 52 SE i surround/surround back.Samt en Dynaudio SUB 500.

Har en del SACD,er.Faktisk en del plater både i CD og SACD.Ta f.eks Diana Krall sin Girl in the other Room,og Norah Jones sin Come away with me.Sammenlign disse i CD mot SACD.....

Da hører du,eller jeg hvertfall at prisforskjellen mellom CD og SACD lar seg forsvare.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.07.2005 12.41.51 #30 av 38
Postet av: StianG
"turbo1979" skrev:
"Mikael" skrev:sacd har en frekvens båndbredde på 100k hz en cd har kun 20k hz....
å du mener at du ikke hører forskjeld...?

mvh

Hvis du klarer å høre over 20000 Hz har du gullører. Jeg hører 16-17khz og høyere hører jeg ingenting. Så hva er da vitsen med å la lyden strekke seg opp til 100khz?


Jeg hører til ca 24 kHz - og nyter min SA-CD og DVD-Audio daglig - i stereo, selvfølgelig...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar