Logo

DVD-audio og SACD

Skriv et svar
19.01.2005 12.41.17 #1 av 38
Postet av: slengen
Hvorfor kan man ikke overføre DVD-audio og SACD over optisk og koaksial kabel? Håper jeg ikke driter meg ut, men har jeg forstått det sånn at man må ha en spesiell kabel for dette. Firewire o.s.v..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.01.2005 14.05.35 #2 av 38
Postet av: Typhoon7
SACD får du ikke sendt via digitalkabler fordi decoderen ligger i spilleren og blir kodet om der og sendt via analoge kabler til forsterker.

Det samme gjelder for DVD-audio.

i-link overfører vel alt og kan være et alternativ, men det er ikke mange forsterkere som har dette.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.01.2005 14.20.37 #3 av 38
Postet av: Bombadil
Trenger man dyre rca kabler til å få greit sacd lyd??

Har noen noen billige å anbefale.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.01.2005 14.48.42 #4 av 38
Postet av: turbo1979
Tro meg, du vil ikke høre forskjell sacd og cd i stereo. Jeg har prøvd mye, skikkelig bløff. Det er litt tøft i surround, men for den sak skyld er DTS og Dolby Digital musikkspor også det. Tror de trenger å utvikle sacd og dvd-audio før det blir merkbar forskjell.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.01.2005 14.53.16 #5 av 38
Postet av: Typhoon7
"Bombadil" skrev:Trenger man dyre rca kabler til å få greit sacd lyd??

Har noen noen billige å anbefale.


Du velger jo selv hvilke kabler du vil ha, men "High-End" kablene på Clas for eksempel bør holde.

Jeg har bare prøvd de mellom tv og reciever.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.01.2005 15.27.55 #6 av 38
Postet av: Granberg
"turbo1979" skrev:Tro meg, du vil ikke høre forskjell sacd og cd i stereo. Jeg har prøvd mye, skikkelig bløff. Det er litt tøft i surround, men for den sak skyld er DTS og Dolby Digital musikkspor også det. Tror de trenger å utvikle sacd og dvd-audio før det blir merkbar forskjell.

Ikke helt enig i det. Man hører forskjell på litt dyrere anligg.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.01.2005 19.13.27 #7 av 38
Postet av: Njål
"turbo1979" skrev:Tro meg, du vil ikke høre forskjell sacd og cd i stereo. Jeg har prøvd mye, skikkelig bløff. Det er litt tøft i surround, men for den sak skyld er DTS og Dolby Digital musikkspor også det. Tror de trenger å utvikle sacd og dvd-audio før det blir merkbar forskjell.

Tullprat.
Har du, som Granberg skriver, et litt bedre anlegg (og med en litt bedre DVDA/SACD-spiller) er det ikke vanskelig å høre forskjell på de bedre stereoutgivelsene.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.01.2005 19.54.58 #8 av 38
Postet av: Alas
"turbo1979" skrev:Tro meg, du vil ikke høre forskjell sacd og cd i stereo. Jeg har prøvd mye, skikkelig bløff. Det er litt tøft i surround, men for den sak skyld er DTS og Dolby Digital musikkspor også det. Tror de trenger å utvikle sacd og dvd-audio før det blir merkbar forskjell.


Er, som noen andre her inne, ikke enig i dette. Kan ikke si at jeg har gjort voldsomt mye testing på dette. Men det jeg har hørt, og det var på Horten messa ifjor, Holfi sin demo, levnet ingen tvil. Å ikke si at det er forskjell blir å si at epler og appelsiner smaker det samme. Forskjellene er der, de er kanskje ikke store, men de er merkbare. Om dette er noe man vil legge penger i derimot, signalkabler koster penger vettu, får være opp til hver og en.

Mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2005 02.51.14 #9 av 38
Postet av: Mikael
"Alas" skrev:
"turbo1979" skrev:Tro meg, du vil ikke høre forskjell sacd og cd i stereo. Jeg har prøvd mye, skikkelig bløff. Det er litt tøft i surround, men for den sak skyld er DTS og Dolby Digital musikkspor også det. Tror de trenger å utvikle sacd og dvd-audio før det blir merkbar forskjell.


Er, som noen andre her inne, ikke enig i dette. Kan ikke si at jeg har gjort voldsomt mye testing på dette. Men det jeg har hørt, og det var på Horten messa ifjor, Holfi sin demo, levnet ingen tvil. Å ikke si at det er forskjell blir å si at epler og appelsiner smaker det samme. Forskjellene er der, de er kanskje ikke store, men de er merkbare. Om dette er noe man vil legge penger i derimot, signalkabler koster penger vettu, får være opp til hver og en.

Mvh


er faktisk helt enig med alas her...
Den på standen der er bare helt på tryne, du hører sikkert ikke forskjeld på lyden med spiller og amp til 2998,- det er ikke og forvente heller..... :evil:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2005 02.58.42 #10 av 38
Postet av: Alas
"Mikael" skrev:
"Alas" skrev:
"turbo1979" skrev:Tro meg, du vil ikke høre forskjell sacd og cd i stereo. Jeg har prøvd mye, skikkelig bløff. Det er litt tøft i surround, men for den sak skyld er DTS og Dolby Digital musikkspor også det. Tror de trenger å utvikle sacd og dvd-audio før det blir merkbar forskjell.


Er, som noen andre her inne, ikke enig i dette. Kan ikke si at jeg har gjort voldsomt mye testing på dette. Men det jeg har hørt, og det var på Horten messa ifjor, Holfi sin demo, levnet ingen tvil. Å ikke si at det er forskjell blir å si at epler og appelsiner smaker det samme. Forskjellene er der, de er kanskje ikke store, men de er merkbare. Om dette er noe man vil legge penger i derimot, signalkabler koster penger vettu, får være opp til hver og en.

Mvh




er faktisk helt enig med alas her...
Den på standen der er bare helt på tryne, du hører sikkert ikke forskjeld på lyden med spiller og amp til 2998,- det er ikke og forvente heller..... :evil:


Er litt usikker på hva du mener, du hørte forskjell på Holfi sin demo, eller?

Klart, dette var utsyr til en del titusener, og man kan ikke forvente å høre forskjeller på anlegg til "1990,- inkl sub"

Mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2005 10.26.58 #11 av 38
Postet av: Mikael
Det jeg mente er at, du hører forskjell på en sacd innspilling i stereo og en cd innspilling I stereo.

Men ikke på et rimelig surround anlegg….
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2005 12.04.41 #12 av 38
Postet av: Alas
"Mikael" skrev:Det jeg mente er at, du hører forskjell på en sacd innspilling i stereo og en cd innspilling I stereo.

Men ikke på et rimelig surround anlegg….


Da er vi jo 100% på linje :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2005 16.19.05 #13 av 38
Postet av: turbo1979
Så da har dere som er uenig med meg altså konkludert med at man må ha et veldig dyrt anlegg for å høre forskjellen?

Hvor går grensen for hvor man hører forskjellen da? 10000, 100000 kanskje?



Jeg hadde forøvrig et relativt dyrt anlegg selv, og ikke no elkjøp greier.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2005 16.34.02 #14 av 38
Postet av: Granberg
Jeg kjenner en som har et stereoanlegg til ca. 12-13k, og han hører vertfall forskjell.
Grensen er altså en plass under 12k for stereoanlegg. Blir litt dyrere med surroundanlegg.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2005 16.47.56 #15 av 38
Postet av: Typhoon7
Jeg tror det er vanskelig å sette en beløpsgrense.

Det går vel heller på smak og behag etter min mening.

Teori er en ting, men hva vi opplever er en annen ting.

En ting er sikkert. Meningene er delte :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar