slengen
Aktiv
E-post
Hvorfor kan man ikke overføre DVD-audio og SACD over optisk og koaksial kabel? Håper jeg ikke driter meg ut, men har jeg forstått det sånn at man må ha en spesiell kabel for dette. Firewire o.s.v..
Typhoon7
Moderator & Hjemmekinoekspert
E-post
SACD får du ikke sendt via digitalkabler fordi decoderen ligger i spilleren og blir kodet om der og sendt via analoge kabler til forsterker.
Det samme gjelder for DVD-audio.
i-link overfører vel alt og kan være et alternativ, men det er ikke mange forsterkere som har dette.
Bombadil
Hjemmekinosjef
E-post
Trenger man dyre rca kabler til å få greit sacd lyd??
Har noen noen billige å anbefale.
turbo1979
Hjemmekinosjef
E-post
Nettside
Tro meg, du vil ikke høre forskjell sacd og cd i stereo. Jeg har prøvd mye, skikkelig bløff. Det er litt tøft i surround, men for den sak skyld er DTS og Dolby Digital musikkspor også det. Tror de trenger å utvikle sacd og dvd-audio før det blir merkbar forskjell.
Typhoon7
E-post
"Bombadil" skrev:Trenger man dyre rca kabler til å få greit sacd lyd??
Har noen noen billige å anbefale.
Du velger jo selv hvilke kabler du vil ha, men "High-End" kablene på Clas for eksempel bør holde.
Jeg har bare prøvd de mellom tv og reciever.
Granberg
Kunnskapsrik
E-post
"turbo1979" skrev:Tro meg, du vil ikke høre forskjell sacd og cd i stereo. Jeg har prøvd mye, skikkelig bløff. Det er litt tøft i surround, men for den sak skyld er DTS og Dolby Digital musikkspor også det. Tror de trenger å utvikle sacd og dvd-audio før det blir merkbar forskjell.
Ikke helt enig i det. Man hører forskjell på litt dyrere anligg.
Njål
Hjemmekinoekspert
E-post
"turbo1979" skrev:Tro meg, du vil ikke høre forskjell sacd og cd i stereo. Jeg har prøvd mye, skikkelig bløff. Det er litt tøft i surround, men for den sak skyld er DTS og Dolby Digital musikkspor også det. Tror de trenger å utvikle sacd og dvd-audio før det blir merkbar forskjell.
Tullprat.
Har du, som Granberg skriver, et litt bedre anlegg (og med en litt bedre DVDA/SACD-spiller) er det ikke vanskelig å høre forskjell på de bedre stereoutgivelsene.
Alas
Hjemmekinosjef
E-post
Er, som noen andre her inne, ikke enig i dette. Kan ikke si at jeg har gjort voldsomt mye testing på dette. Men det jeg har hørt, og det var på Horten messa ifjor, Holfi sin demo, levnet ingen tvil. Å ikke si at det er forskjell blir å si at epler og appelsiner smaker det samme. Forskjellene er der, de er kanskje ikke store, men de er merkbare. Om dette er noe man vil legge penger i derimot, signalkabler koster penger vettu, får være opp til hver og en.
Mvh
Mikael
Meget Kunnskapsrik med egen hjemmekino
E-post
"Alas" skrev:"turbo1979" skrev:Tro meg, du vil ikke høre forskjell sacd og cd i stereo. Jeg har prøvd mye, skikkelig bløff. Det er litt tøft i surround, men for den sak skyld er DTS og Dolby Digital musikkspor også det. Tror de trenger å utvikle sacd og dvd-audio før det blir merkbar forskjell.
Er, som noen andre her inne, ikke enig i dette. Kan ikke si at jeg har gjort voldsomt mye testing på dette. Men det jeg har hørt, og det var på Horten messa ifjor, Holfi sin demo, levnet ingen tvil. Å ikke si at det er forskjell blir å si at epler og appelsiner smaker det samme. Forskjellene er der, de er kanskje ikke store, men de er merkbare. Om dette er noe man vil legge penger i derimot, signalkabler koster penger vettu, får være opp til hver og en.
Mvh
er faktisk helt enig med alas her...
Den på standen der er bare helt på tryne, du hører sikkert ikke forskjeld på lyden med spiller og amp til 2998,- det er ikke og forvente heller.....
Alas
Hjemmekinosjef
E-post
"Mikael" skrev:"Alas" skrev:"turbo1979" skrev:Tro meg, du vil ikke høre forskjell sacd og cd i stereo. Jeg har prøvd mye, skikkelig bløff. Det er litt tøft i surround, men for den sak skyld er DTS og Dolby Digital musikkspor også det. Tror de trenger å utvikle sacd og dvd-audio før det blir merkbar forskjell.
Mvh
er faktisk helt enig med alas her...
Den på standen der er bare helt på tryne, du hører sikkert ikke forskjeld på lyden med spiller og amp til 2998,- det er ikke og forvente heller.....
Er litt usikker på hva du mener, du hørte forskjell på Holfi sin demo, eller?
Klart, dette var utsyr til en del titusener, og man kan ikke forvente å høre forskjeller på anlegg til "1990,- inkl sub"
Mvh
Mikael
Meget Kunnskapsrik med egen hjemmekino
E-post
Det jeg mente er at, du hører forskjell på en sacd innspilling i stereo og en cd innspilling I stereo.
Men ikke på et rimelig surround anlegg….
Alas
Hjemmekinosjef
E-post
"Mikael" skrev:Det jeg mente er at, du hører forskjell på en sacd innspilling i stereo og en cd innspilling I stereo.
Men ikke på et rimelig surround anlegg….
Da er vi jo 100% på linje
turbo1979
Hjemmekinosjef
E-post
Nettside
Så da har dere som er uenig med meg altså konkludert med at man må ha et veldig dyrt anlegg for å høre forskjellen?
Hvor går grensen for hvor man hører forskjellen da? 10000, 100000 kanskje?
Jeg hadde forøvrig et relativt dyrt anlegg selv, og ikke no elkjøp greier.
Granberg
Kunnskapsrik
E-post
Jeg kjenner en som har et stereoanlegg til ca. 12-13k, og han hører vertfall forskjell.
Grensen er altså en plass under 12k for stereoanlegg. Blir litt dyrere med surroundanlegg.
Typhoon7
E-post
Jeg tror det er vanskelig å sette en beløpsgrense.
Det går vel heller på smak og behag etter min mening.
Teori er en ting, men hva vi opplever er en annen ting.
En ting er sikkert. Meningene er delte