Logo

Centaurys nye hjemmekino

Skriv et svar
14.09.2004 17.00.09 #1 av 19
Postet av: Centaury
Her er noen bilder fra byggingen til ferdig hjemmekino. Har tatt 8 måneder å bygge den. Står fortsatt noen detaljer igjen, men nå er den ihvertfall i bruk. Og vi koser oss :lol:

Bilder finner du på: http://min.hjemmekino.no/Centaury/
Centaury
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.09.2004 18.36.44 #2 av 19
Postet av: Berit
Skikkelig bra!!! :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.09.2004 18.44.24 #3 av 19
Postet av: Rune
Meget flott hjemmekino. Du ble selvsagt oppgradert til kinosjef på forumet.

Skal legge den inn under hjemmekinopresentasjonene.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.09.2004 20.41.21 #4 av 19
Postet av: Roar
Kjempeflott hjemmekino.

Ble litt misunnelig ja. Hvilket utstyr er det du bruker?
Roar J - Hjemmekinomaskinist
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.09.2004 21.50.55 #5 av 19
Postet av: Centaury
Takker :D

Ser ut som bildene er forsvunnet? hvet ikke hva det kan være.

Utstyret som jeg bruker er:

Anlegg
Proson 2000 brukes som forforsterker
Nad 216THX
Rotel RB-956AX
Toshiba SD200E DVDspiller

Dali 909 fronthøyttalere
Dali senter
4stk dali bakhøyttalere (1 for hver seterekke)
2stk Eltax 10" aktive subber

Prosjektor
Epson EMP TW-200

PC
MSI Mega Pc, 2.8ghz, 1gbminne 256mb FX5700. m/msi DR8A dvd-brenner.
Centaury
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.09.2004 12.41.53 #6 av 19
Postet av: Toughloose
Ordentlig bra gjennomført ser det ut til, skulle ønske jeg hadde samme mulighet til å dedikere ett rom til hjemmekino. Bøyer meg i støvet! Et lite spørsmål: Hvorfor har du ikke maskert svart lerret-kant, det ville vel gitt en mye bedre kontrastfølelse?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.09.2004 18.40.30 #7 av 19
Postet av: Centaury
Som vi sier på Jæren, takk for skrøyde :D



Hvorfor har du ikke maskert svart lerret-kant, det ville vel gitt en mye bedre kontrastfølelse?


Skal ikke maskere svart lerret kant. Det kommer en svart ramme men jeg er ikke helt ferdig ennå.

Skal poste noen flere bilder senere, Gardiner foran lerretet ble montert i dag :D

Centaury
Centaury
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.09.2004 07.20.16 #8 av 19
Postet av: Bjarte
Megabra jobb dette her. Isolerer du med Glava eller bruker du noe annet spesielt. Hvilke plater bruker du på veggene?.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.09.2004 20.09.51 #9 av 19
Postet av: Centaury
Isolerer du med Glava eller bruker du noe annet spesielt. Hvilke plater bruker du på veggene?.


I vegger tak og gulv er det isolert med 30cm glava. Vegger og tak har 2 lag gips og deretter panel.

Tak har gips deretter 30cm glava. Under der 2 lag gips og så panel.

Gulv har 20cm isopor, 25cm betong, 20cm glava, 22mm sponplater, 21mm gulvbord.
Nedre del av gulv er av laminat belagt med sort skifer. Fra stolrekker og helt bak er det brukt sort langhåret heldekningsteppe.

Dette demper lyden bra og en får ikke følelsen av å spille for høyt selv om man guffer opp, og det passer meg meget bra :D

Vegg til lerret er det brukt 30cm glava deretter 1 lag gipsplater som er sparklet slik at skjøter ikke vises.
Har så malt lerretet med ca.8 lag silkematt hvit maling. Sier ca. for vi kom ut av tellingen hehe.

Er ikke helt fornøyd med lerretet ennå så jeg skal ta 3-4 lag til.

Centaury
Centaury
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.09.2004 07.22.39 #10 av 19
Postet av: Vector
Dete var helt råt nå det er nesten så jeg vil begyne på et bygge projekt selv dete var en meget fin hjemmekino :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.09.2004 22.22.37 #11 av 19
Postet av: ronolds
Knall bra hjemmekino :D . Hvor mange kvadratmeter er kinoen din på? Skal bygge hejmme kino selv å vet ikke hvor stor plass jeg skal ha.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.10.2004 08.58.59 #12 av 19
Postet av: cool
Hvordan får du stolene opp, legger du trapper eller planker.
ser veeeeeeeeeeeeeeeeldigt rått ut jeg bygger hus selv og skal kjøpe hjemmekino litt dyrere skal jeg kjøpe.
hvor stort rom er det du har jeg skal bruke "hele" kjelleren.
:wink: :lol: :D :mrgreen:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.10.2004 09.17.14 #13 av 19
Postet av: Bøgge Bakken
Har du brukt vanlig maling til lerretet eller har du brukt noe spesialmaling? Holder på å lage meg et lerret og lerretet ditt ser ut til å fungere bra.

Meget stilig og bra gjennomført hjemmekino.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.10.2004 16.51.17 #14 av 19
Postet av: Centaury
Hei

Takker for fine ord, hyggelig når man har laget noe andre også liker.

Hvor mange kvadratmeter er kinoen din på?
Den er ca. 30m²

hvordan

Hvordan får du stolene opp, legger du trapper eller planker.
ser veeeeeeeeeeeeeeeeldigt rått ut jeg bygger hus selv og skal kjøpe hjemmekino litt dyrere skal jeg kjøpe.
hvor stort rom er det du har jeg skal bruke "hele" kjelleren.

Jeg har bygget det som trapper men høyde og bredde er jo annerledes.

Bruker dobbel 2/4 som fundamenter. Dybde på trappesatsene er 90cm. Dette er nok til at en får god benplass og høyde mellom trappene er ca. 30 cm. dette er nok til at en ser godt selv om det er en lang stake som sitter foran deg :lol:

Jeg har brukt det som tidligere var min garasje til hjemmekino så bilen får stå ute nå hehe.

Hadde jeg brukt kjellere så hadde jeg nok laget kinoen i 2 rom der det var et lite forrom en kunne ha en snackbar eller lignende. Har ikke plass til det i dag, men det hadde nok vært prikken over ien.


Har du brukt vanlig maling til lerretet eller har du brukt noe spesialmaling? Holder på å lage meg et lerret og lerretet ditt ser ut til å fungere bra.

Det holder bra å bruke vanlig maling, men det er viktig at en ikke bruker over 07 i blankhet, matt eller silkematt fungerer best etter de jeg har prøvd.
Det som kreves mest av deg når du lager et slikt lerret er tålmodighet til å pusse, sparkle, pusse, sparkle osv osv osv.

Deretter male og male hehe helt til du ikke ser skjøtene. Skjøtene vises best når du har lyse bilder på projektoren.

Men om du maler nok strøk så er dette utmerket. Mine skjøter forsvant etter 6-7 strøk.
Centaury
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.10.2004 17.37.38 #15 av 19
Postet av: Centaury
:wink: skjønner ikke hvordan dette har gått til, men de 3 første bildene er ikke mine ihvertfall. Ikke har jeg lagt dem ut helder. :-)

Centaury
Centaury
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar