Logo

Canal Digital PVR dekoder for kabel-tv (inntrykk)

Skriv et svar
12.02.2007 21.26.32 #16 av 42
Postet av: sinatra
"sinatra" skrev:
PVR via EPG (ikke til å stole på?)
Når det gjelder opptak satt igang via EPG, så finnes det ingen instilling for å velge om den skal starte noen minutter før og stoppe noen minutter etter. Dette resulterte i at alle opptak jeg testet i går var kuttet 1-2 minutter inne i programmet i starten. Ett av opptakene manglet de fem siste minuttene....


Redigering av EPG opptak er mulig
(Dette besvarer da Runes spørsmål nummer 2 fra 05.02.2007)
Jeg har funnet ut at man kan gå inn i PVR menyen etter at man har valgt opptak fra EPG. Her kan man så gå inn på Klokke og redigere hvert enkelt EPG opptak som er programmert. Man kan her redigere;

Modus En gang, Ukentlig, og Daglig
Dato
Start Klokkeslett kan tastes inn ned til 1 minutt
Stopp Klokkeslett kan tastes inn ned til 1 minutt
Kanal Er ikke aktiv ved EPG opptak
Slå av Ja/Nei om dekoderen skal slå seg av etter opptakslutt

Dette var rett og slett befriende å finne ;)

Tenkte kanskje det var mer spennende å vise bilder av dette .... 1.jpg 1.jpg ( 138,2958984375 KB) Vist 12280 ganger 2.jpg 2.jpg ( 147,419921875 KB) Vist 12291 ganger 3.jpg 3.jpg ( 137,4677734375 KB) Vist 12264 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.02.2007 22.20.02 #17 av 42
Postet av: sinatra
[quote="sinatra"]
"tomasno" skrev:Hva med mulighetene for å koble denne boksen i nettet hjemme så jeg kan få administrert opptakene mine via pc, eller brendt dem ut på dvd/vcd??
Lar det seg gjøre i det hele tatt å flytte opptak ut av denne boksen??


Under Dual PVR i Produktegenskapene har man et punkt som heter
[list]MP3 ( MPEG-1 Layer 3) & Video Stream Transfer & Play on Web Environment via USB2.0[/list:u]
Jeg har ikke fått testet USB funksjonen i PVR menyen enda, da PCen min står for langt unna TV. Har derfor ikke en lang nok USB kabel.
Men jeg tviler på dette lar deg hente ut video-opptak fra boksen. Det finnes sikkert restriksjoner for dette i opphavsrett reglementet for CDs broadcasting.
Jeg har mer tro på at man kan legge inn MP3 og Hjemmevideo for å kikke via boksen.

Men det hadde helt klart vært funksjonelt. Da morsan kunne ringt og sagt "Hei, kan du ta opp farmen for meg i kveld og brenne det ut på en DVD?". Så kunne jeg svart "Selvfølgelig, jeg har jo den nye PVR boksen fra Canal Digital". Men pøh. De fleste samtaler rundt CD med mine foreldre og venner, er stort sett ondsinnet :)[/quote]

Jeg klarte ikke la dette ligge. Så jeg flytta på PCen så jeg kunne koble boksene sammen. Man må aktivere USB via PVR menyen for at PCen skal kunne oppdage dekoderens harddisk. Dekoderen kan ikke brukes til noe annet når USB modus er aktivert.

Det er kun MP3 mappa man får tilgang til Når man kobler til USB kabelen. PVR boksen kommer opp som en ekstern harddisk på PCen. Jeg har testet i Windows XP, og boksen dukket opp uten trøbbel som en egen stasjonsbokstav (se bilder under).
Jeg overførte en MP3 fil til harddisken, og prøvde avspilling av denne.

Når man slår av USB modus på dekoderen, starter dekoderen på nytt. og skanner harddisken.

Etter hva jeg erfarte er det uinteressant å bruke denne boksen som musikkavspiller. Det er rett og slett for mye knot å starte og navigere seg fram til musikken. Man må også trykke info knappen for å se hva man spiller. Når man starter en MP3 fra fillista (i PVR menyen), så dukker det kun opp en trøtt "jukebox" bakgrunn ved avspilling (se bilder under). 1.jpg 1.jpg ( 81,2998046875 KB) Vist 12256 ganger 2.jpg 2.jpg ( 65,759765625 KB) Vist 12245 ganger 5.jpg 5.jpg ( 48,052734375 KB) Vist 12231 ganger 6.jpg 6.jpg ( 43,92578125 KB) Vist 12271 ganger 7.jpg 7.jpg ( 52,841796875 KB) Vist 12310 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.02.2007 22.43.02 #18 av 42
Postet av: sinatra
Ja. Da har jeg tatt ett nytt skritt hva angår nyskjerrighet på denne PVR boksen. Jeg åpnet den, og brøt min garanti. Så slipper dere å gjøre det samme (hvis jeg da ikke finner ut noe spennende etterhvert :)

1. åpnet boksen
2. Tok ut harddisken
3. Koblet harddisken til PC

Harddisken viser samme resultat i Windows, når den er koblet direkte til PC. Den kom igjen opp som K:\ med navn PVRHDD. Og det eneste jeg fikk opp, var den samme MP3 mappen som da jeg koblet USB kabel til dekoderen. Altså. for en vanlig Windows bruker er det ikke noe poeng i å ta ut harddisken for å prøve å få tilgang til mer informasjon ;)

Men. Jeg stopper ikke. Jeg skal etterhvert teste ut litt av hvert i Linux, og se hva som skjuler seg på disken. Følg med. Følg med :D

Bilder av åpningen... 1.jpg 1.jpg ( 103,6435546875 KB) Vist 12237 ganger 2.jpg 2.jpg ( 100,7216796875 KB) Vist 12252 ganger 3.jpg 3.jpg ( 65,759765625 KB) Vist 12283 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.02.2007 22.47.35 #19 av 42
Postet av: Rune
Fantastisk jobb sinatra. Dette er jo den ultimate informasjonstråden for de som vurderer denne.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.02.2007 20.28.30 #20 av 42
Postet av: ebrenna
Jeg fikk dekoderen min for en og en halv uke siden, og har vel nå prøvd alle knappene.
Alt så ut til og fungere veldig bra fra starten av, har lagt merke til alt det dere andre har sett, da bla EPG som sliter litt med riktig tid i forhold til lengde på programmet.

Det jeg opplever nå, har jeg ikke sett noen av dere nevne. Har sendt mail til CD om dette, men får vel ikke svar på en stund.

I begynnelsen fungerte opptak perfekt, men nå får jeg ikke noe ut av opptakene mine. Det eneste jeg ser er noe som minner om 10% kvalitet på linjen. Jeg har testet linjen min, noe som kan gjøres fra kanallisten man får opp ved og trykke OK på fjernkontrollen og så blå knapp.
Der har jeg fra 90 til 100 % på alle kanaler.

Blir spennende og se hvordan projekt åpne boksen går også, da det hadde vært spennende og testet en større disk, burde vel gå ann og lage image av den orginale disken og kopiere det inn på en større en.

Fint om noen kunne testet hva slags kvalitet dere får på de forskjellige kanalene. Feks TVN.
Brenna
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.02.2007 13.20.05 #21 av 42
Postet av: tkv
Har koblet lydutgangene (ikke S/PDIF) til stereoanlegget mitt, men ble skikkelig skuffa over lyden. Virker ullen med lite dynamikk. Har en DAC som jeg tenkte å koble S/PDIF-utgangen til, men har ikke optisk inngang på DACen. Før jeg investerer i en boks for å konvertere optisk til elektrisk så kunne det være greit å høre om det er noen andre som har testet dette? Snakket med CD og de mente det skulle virke med pcm ut på S/PDIF og at jeg "kunne forvente bedre lyd", men det har de selvfølgelig ikke testet.

Er heller ikke veldig imponert over bildekvaliteten. Jeg har en eldre Sony 29" tv og bildet fra tv-tuneren i den har mere sprut i fargene enn de jeg får inn fra PVR via RGB-scart. Har ikke så mye erfaring med decodere, men hadde vel ventet at bildet var minst på høyde med bildet jeg har fra før. Andre som har synspunkter på dette? Kommer bildet mere til sin rett på LCD/Plasma TVer?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.02.2007 15.24.10 #22 av 42
Postet av: ebrenna
Pratet med Canal Digital nå, om problemet mitt med opptak.
Ser ut som veldig dårlig signal, noen ganger er opptaket helt sort.
Fikk svar nå at det kommer en software oppdatering en av de nærmeste dagene som skal løse en del barnesykdommer. Oppdateringen kommer visst i form av en beskjed når dekoderen skrus på, om at det er en oppdatering tilgjengelig.
Så da gjenstår det bare og se om det blir bedre.
Brenna
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.02.2007 20.06.48 #23 av 42
Postet av: Sleepy1981
Sendte følgende mail til Canal Digital nå.


Hei!

Jeg har nå hatt PVR dekoderen deres i ca en uke og har merket meg flere ting som må/bør fikses på for at det skal være et akseptabelt produkt.

- EGPen er som dere selv skriver meget uberegnelig. Kommer det snart en oppdatering på den?

- Det må være en funksjon slik at man kan ta opp et bestemt program hver gang det går, uavhengig av sendetid og kanal det går på. Hvis jeg f.eks vil ta opp Simpsons (hvis det hadde gått på flere kanaler til ulike tider) så burde det være en valgmulighet for at man kan søke i EPGen etter "Simpsons", og deretter velge at PVRen skal ta opp alle Simpsons episoder som blir sendt, uansett kanal og sendetid. Slik det er i dag er det meget tungvidt å ta opp serier man vil følge med på.

- Det må være en option på at man kan velge at alle program man skal ta opp blir tatt opp med x antal minutter før og etter sendestart/slutt, for å kompansere for at enkelte kanaler ikke følger sendeskjemaet sitt helt. Slik det er nå må jeg gå inn å velge hvert enklet program jeg skal ta opp og justere det manuelt, noe som er meget tungvindt.

- Man kan bare ha 8 program i "opptakskøen". Det er alt for lite.

- Når man blar i EPGen så hopper "markøren" tilbake til nåværende klokkeslett med jevne mellomrom. Hvis jeg for eksempel skal bla fremover for å lete etter et program (og det må man jo gjøre siden det ikke fins noen søkefunksjon), så kommer jeg ikke lenger en kanskje en dag frem i tid for markøren plutselig hopper tilbake til "start". Meget irriterende...

-Søkefunksjon i EPGen må inn.

- Når man tar opp et program så kan man ikke spole tilbake i det, eller bruke time-shift.

- Hvis man kommer inn halvveis i et program som f.eks begynte for 20min siden (slik at hele begynnelsen av programmet ligger i time-shift bufferen), så vil ikke PVRen ta med den delen hvis man trykker på record. Altså hvis jeg kommer å ser et program som har begynt, og vil gjerne ta det opp for å se hele programet senere, så kan jeg ikke det, siden PVRen bare tar opp fra det tidspunktet man trykte på record.

-Det bør være en "live" knapp, slik at hvis man sitter inne i en "time-shift" så kan man enkelt hoppe tilbake til live sending.

-32x spoling er ikke raskt nok hvis man skal spole tilbake i time-shift. Mulighet for å kunne bruke %-funksjonen slik som når man ser på program man har tatt opp kanskje?

- I "opptakskøen" så bør det stå programnavnet, ikke bare klokkeslett og kanal.

Dette er noen av tingene jeg har vært misfornøyd med bare i løpet av en uke. Ville gi dere denne tilbakemeldingen slik at dere kan se hva kundene faktisk ønsker av dette produktet. Vet at mange andre på div forum har nevnt mange av de samme tingene (http://www.hjemmekino.no og http://www.avforum.no). Jeg regner også med at mange av tingene kan fikses ved software oppdateringer hvis dere sammarbeider godt med KAON. Alle disse funskjonene har jeg sett på andre PVR dekodere, og burde således ikke være umulig å få til.



Anbefaler andre som har ting de vil få rettet opp til å gjøre det samme. Hvis ingen sier ifra blir hvertfall ingenting gjort.

Og hvis noen har "løsninger" på de tinga jeg har bemerket så er jeg meget villig til å lære! :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.02.2007 21.03.42 #24 av 42
Postet av: sinatra
"Sleepy1981" skrev:Sendte følgende mail til Canal Digital nå.


Hei!

Jeg har nå hatt PVR dekoderen deres i ca en uke og har merket meg flere ting som må/bør fikses på for at det skal være et akseptabelt produkt.

- EGPen er som dere selv skriver meget uberegnelig. Kommer det snart en oppdatering på den?

- Det må være en funksjon slik at man kan ta opp et bestemt program hver gang det går, uavhengig av sendetid og kanal det går på. Hvis jeg f.eks vil ta opp Simpsons (hvis det hadde gått på flere kanaler til ulike tider) så burde det være en valgmulighet for at man kan søke i EPGen etter "Simpsons", og deretter velge at PVRen skal ta opp alle Simpsons episoder som blir sendt, uansett kanal og sendetid. Slik det er i dag er det meget tungvidt å ta opp serier man vil følge med på.

- Det må være en option på at man kan velge at alle program man skal ta opp blir tatt opp med x antal minutter før og etter sendestart/slutt, for å kompansere for at enkelte kanaler ikke følger sendeskjemaet sitt helt. Slik det er nå må jeg gå inn å velge hvert enklet program jeg skal ta opp og justere det manuelt, noe som er meget tungvindt.

- Man kan bare ha 8 program i "opptakskøen". Det er alt for lite.

- Når man blar i EPGen så hopper "markøren" tilbake til nåværende klokkeslett med jevne mellomrom. Hvis jeg for eksempel skal bla fremover for å lete etter et program (og det må man jo gjøre siden det ikke fins noen søkefunksjon), så kommer jeg ikke lenger en kanskje en dag frem i tid for markøren plutselig hopper tilbake til "start". Meget irriterende...

-Søkefunksjon i EPGen må inn.

- Når man tar opp et program så kan man ikke spole tilbake i det, eller bruke time-shift.

- Hvis man kommer inn halvveis i et program som f.eks begynte for 20min siden (slik at hele begynnelsen av programmet ligger i time-shift bufferen), så vil ikke PVRen ta med den delen hvis man trykker på record. Altså hvis jeg kommer å ser et program som har begynt, og vil gjerne ta det opp for å se hele programet senere, så kan jeg ikke det, siden PVRen bare tar opp fra det tidspunktet man trykte på record.

-Det bør være en "live" knapp, slik at hvis man sitter inne i en "time-shift" så kan man enkelt hoppe tilbake til live sending.

-32x spoling er ikke raskt nok hvis man skal spole tilbake i time-shift. Mulighet for å kunne bruke %-funksjonen slik som når man ser på program man har tatt opp kanskje?

- I "opptakskøen" så bør det stå programnavnet, ikke bare klokkeslett og kanal.

Dette er noen av tingene jeg har vært misfornøyd med bare i løpet av en uke. Ville gi dere denne tilbakemeldingen slik at dere kan se hva kundene faktisk ønsker av dette produktet. Vet at mange andre på div forum har nevnt mange av de samme tingene (http://www.hjemmekino.no og http://www.avforum.no). Jeg regner også med at mange av tingene kan fikses ved software oppdateringer hvis dere sammarbeider godt med KAON. Alle disse funskjonene har jeg sett på andre PVR dekodere, og burde således ikke være umulig å få til.



Anbefaler andre som har ting de vil få rettet opp til å gjøre det samme. Hvis ingen sier ifra blir hvertfall ingenting gjort.

Og hvis noen har "løsninger" på de tinga jeg har bemerket så er jeg meget villig til å lære! :)


Hei. Dette så nesten ut som en blåkopi av mailen jeg sendte for noen dager siden. Nå tror jeg canal digital er lei av mine spørsmål, for jeg får sjelden svar på det jeg spør om (bare sure kjerringer hvis jeg ringer også). jeg tror de har blacklista meg :)
Så det hadde kanskje ikke vært så dumt om flere sendte inn sin klage.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2007 08.47.11 #25 av 42
Postet av: buddy
Jeg vet ikke om dette kan være til noen hjelp for de som sliter med stabilitet på denne boksen, men jeg prøvde å formatere harddisken og resette boksen til fabrikkinnstillinger.

Etterpå ble den mye mer stabil, raskere kanalskift, bildet forsvinner ikke lenger og timeshift funksjonen fungerer bedre.

EPG er som den var, altså ikke til å stole på, jeg har foreløbig ikke prøvd opptak etter denne lille manøvren.

Snakket med CanalDigital ang. alle disse problemene for noen dager siden, men de hadde ikke mye fornuftig å komme med. Oppdatering skulle vist komme om noen dager som også andre skriver her.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.02.2007 13.13.59 #26 av 42
Postet av: sinatra
"buddy" skrev:Jeg vet ikke om dette kan være til noen hjelp for de som sliter med stabilitet på denne boksen, men jeg prøvde å formatere harddisken og resette boksen til fabrikkinnstillinger.

Etterpå ble den mye mer stabil, raskere kanalskift, bildet forsvinner ikke lenger og timeshift funksjonen fungerer bedre.

EPG er som den var, altså ikke til å stole på, jeg har foreløbig ikke prøvd opptak etter denne lille manøvren.

Snakket med CanalDigital ang. alle disse problemene for noen dager siden, men de hadde ikke mye fornuftig å komme med. Oppdatering skulle vist komme om noen dager som også andre skriver her.


Prosedyren med å formatere harddisken før bruk, står faktisk anbefalt i manualen. Jeg gjorde dette med en gang. kanskje derfor jeg ikke har hatt de samme problemene som deg hva angår bilde som fryser og at dekoderen henger seg.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.02.2007 16.17.34 #27 av 42
Postet av: buddy
"sinatra" skrev:
"buddy" skrev:Jeg vet ikke om dette kan være til noen hjelp for de som sliter med stabilitet på denne boksen, men jeg prøvde å formatere harddisken og resette boksen til fabrikkinnstillinger.

Etterpå ble den mye mer stabil, raskere kanalskift, bildet forsvinner ikke lenger og timeshift funksjonen fungerer bedre.

EPG er som den var, altså ikke til å stole på, jeg har foreløbig ikke prøvd opptak etter denne lille manøvren.

Snakket med CanalDigital ang. alle disse problemene for noen dager siden, men de hadde ikke mye fornuftig å komme med. Oppdatering skulle vist komme om noen dager som også andre skriver her.


Prosedyren med å formatere harddisken før bruk, står faktisk anbefalt i manualen. Jeg gjorde dette med en gang. kanskje derfor jeg ikke har hatt de samme problemene som deg hva angår bilde som fryser og at dekoderen henger seg.


Jeg gjorde akkurat det før jeg tok den i bruk, men jeg tenkte at jeg kunne prøve en gang til og det ser ut til og ha hjulpet. Foreløpig.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.02.2007 21.17.45 #28 av 42
Postet av: Satelittgutten
"sinatra" skrev:Ja. Da har jeg tatt ett nytt skritt hva angår nyskjerrighet på denne PVR boksen. Jeg åpnet den, og brøt min garanti. Så slipper dere å gjøre det samme (hvis jeg da ikke finner ut noe spennende etterhvert :)

1. åpnet boksen
2. Tok ut harddisken
3. Koblet harddisken til PC

Harddisken viser samme resultat i Windows, når den er koblet direkte til PC. Den kom igjen opp som K:\ med navn PVRHDD. Og det eneste jeg fikk opp, var den samme MP3 mappen som da jeg koblet USB kabel til dekoderen. Altså. for en vanlig Windows bruker er det ikke noe poeng i å ta ut harddisken for å prøve å få tilgang til mer informasjon ;)

Men. Jeg stopper ikke. Jeg skal etterhvert teste ut litt av hvert i Linux, og se hva som skjuler seg på disken. Følg med. Følg med :D

Bilder av åpningen...


Det er verdt å prøve et program som heter Kaonripper som kan lastes ned fra http://bflash2k.ifrance.com. Med dette programmet lykkes etter jeg endelig (etter mange år) med å lese opptak fra disken fra min Kaon KSC-570HCO (ved å koble disken til PCen). Kanskje det funker med denne Kaon-tuneren også. Jeg bruker en et USB-hardiskkabinett så jeg slipper å åpne PCen. Programmet lagrer video og audio i to separate filer. Eneste problemet er at video og audio blir litt ute av synk hvis man multiplexer (muxer) de to filene, men det kan sikkert lett fikses med rett program.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.02.2007 00.15.15 #29 av 42
Postet av: sinatra
"Satelittgutten" skrev:Det er verdt å prøve et program som heter Kaonripper som kan lastes ned fra http://bflash2k.ifrance.com. Med dette programmet lykkes etter jeg endelig (etter mange år) med å lese opptak fra disken fra min Kaon KSC-570HCO (ved å koble disken til PCen). Kanskje det funker med denne Kaon-tuneren også. Jeg bruker en et USB-hardiskkabinett så jeg slipper å åpne PCen. Programmet lagrer video og audio i to separate filer. Eneste problemet er at video og audio blir litt ute av synk hvis man multiplexer (muxer) de to filene, men det kan sikkert lett fikses med rett program.


Jeg har testet KaonRipper. Den finner ingen opptaksliste på denne disken. Hverken når den er koblet til som USB disk i dekoderen, i ett USB kabinett eller koblet direkte på IDE kabel i PC.
Ser at KaonRipper er skrevet for Kaon KSC 570H. Dekoderen vi har fått fra Canal Digital er en Kaon KCF-N550H2C0. Hadde vi hatt et lignende program for vår tuner, ser jeg ikke noen grunn til at man ikke skulle kunne overføre opptakene via USB kabel til dekoderen. Da den oppfører seg som om det skulle vært en helt vanlig USB harddisk.

Jeg har heller ikke lykkes å finne noe info når jeg kjører linux..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.04.2007 09.03.37 #30 av 42
Postet av: lenny25
Vurderer å kjøpe denne PVRen. Er noen av feilene og manglene påpekt i denne posten blitt rettet på nå? Hva er helhetsinntrykket deres så langt? Anbefaler dere meg å kjøpe den? Jeg har den vanlige digitale kabeldekoderen fra CD nå. Stemmer det at jeg må betale kortavgift på nytt hvis jeg bestiller PVRen? Fikk beskjed om dette på kundeservice men synes det virker litt rart.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar