Logo

Basement Jack's hjemmekino

Skriv et svar
03.02.2005 14.53.13 #1 av 21
Postet av: Basement Jack
Så er byggingen endelig i gang!
Det har tatt tid å bearbeide sjefen (les. kona), og kravene har vært mange og harde før hjemmekinoplanene fikk klarsignal.
Før man fikk gå i gang med kjelleren, måtte andre rom i huset ferdigstilles, og det ble bygget på en kvist for å få på plass en alternativ (ordinær) TV-stue på loftet.
Foreløpig er kun stendere og litt isolasjon kommet på plass, og nå står "rørføring" for tur.
I og med at man starter fra "scratch", så har man mulighet til å legge mest mulig av kablingen skjult i vegger og tak. (Skal legge ut bilder fra prosessen underveis)
Ferdigstillelsesdato blir vel utpå sommeren en gang.
"Kinoen" er planlagt med prosjektor og lerret fra tak, da det ble vanskelig å få ledig vegg til et fast rammelerret.
De ulike komponentene er ikke innkjøpt foreløpig, så man følger daglig med på diskusjonene på forumet vedr. ulike valg. Totalbudsjett for lyd og bilde er på 40.000,- . Dermed blir det fort noen begrensninger, men tror likevel jeg skal klare å sette sammen en brukbar pakke.
Har hentet mye inspirasjon fra flotte anlegg her på sidene, og tar gjerne imot konstruktiv kritikk og tips til planer og utførelse fremover........
Legger ut en liten skisse av planene, ikke like flotte som Swarovski's 3D bilder, men et greitt utgangspunkt for mine byggearbeider.

Bilder finner du på: http://min.hjemmekino.no/Basement%20Jack/
Activate your imagination!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.02.2005 14.58.28 #2 av 21
Postet av: Bombadil
Jeg gleder meg til å følge bygge prossesen. ! det er alltid morsomt å se noen bygge et hjemmekino rom. Lykke til :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.02.2005 16.00.17 #3 av 21
Postet av: mariusm
meget spennende prosjekt.
dette med du oppdatere når det skjer noen framskritt :D

Til 40k går det fint an å få til en bra pakke....
Mvh
Marius
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.02.2005 16.14.01 #4 av 21
Postet av: Typhoon7
Dette lover jo meget bra :D

Er vinduene bak lerretet grunnen til at du velger nedtrekkslerret kontra rammelerret?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.02.2005 16.45.45 #5 av 21
Postet av: Alas
Artig artig. Slike tråder er tøft. Er drømmen å ha et eget rom til hjemmekino, hadde vært så bra det.

Bare pøs på med bilder og lignende.

Og ikke minst lykke til!

Mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.02.2005 17.18.33 #6 av 21
Postet av: teknikeren
husk å legge alt aqv ledninger i skjult rør! dvs legg skjult rør mens du holder på med "reisverket". Samtidig også planlegg at du kanskje skal ha 7.1 / 9.1 osv ved en senere anledning og så søge for å ha skjult rør til disse høyttalerene.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.02.2005 21.21.38 #7 av 21
Postet av: Basement Jack
Takk for tilbakemeldinger og tips!

Har vært og handlet elektriker rør av ymse størelser i dag, så nå kan oppleggingen starte.
Takk til Teknikeren for å tenke litt lengre enn til "premieren". Skal legge opp rør til evt. fremtidige høyttaler plasseringer også.

Som Typhoon påpeker, så får jeg vinduer bak lerretet, og satser derfor på nedtrekkslerret (+ blendingsgardiner). Kanskje en mulighet er å lage et rammelerret som kan skyves opp på plass under visning, men som det er mulig å trekke ned fra vinduene ellers.......en undring. Har litt tid til å tenke på det.

Legger ved noen bilder for å vise framdriften til nå, og for å gi et inntrykk av rommet.

Bilder finner du på: http://min.hjemmekino.no/Basement%20Jack/
Activate your imagination!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.02.2005 21.26.08 #8 av 21
Postet av: Typhoon7
Fint med bilder :D

Ser ut til å bli bra det her. :)

Får et litt annet inntrykk med bilder.

Er planen dobbbelt lag med gipsplater?

Spennende å følge med på. :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.02.2005 23.02.09 #9 av 21
Postet av: Alas
Bare et spørsmål, har du tenkt å dempe taket ekstra på noe vis? Siden det ligger i kjelleren og sånn at hele huset slipper å se film, selv om du vil kose deg med masse høy lyd?

Ellers liker vi bilder, masse bilder.

Mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.02.2005 08.06.42 #10 av 21
Postet av: Basement Jack
Ja, det blir mer demping i taket.
Har snakket med en leverandør av Rockwool her i byen, og tror det blir Rockfon Sonar eller Rockfon Dekor himlingsplater. Ellers er det 200mm isolasjon i taket, samt lydplater under parketten i etasjen over, så jeg håper det blir nok.
Takdempingen gjøres også fordi det blir parkett på gulvet, pga. allergikere i huset. Satser ellers på doble gipsvegger.
Activate your imagination!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.02.2005 09.11.23 #11 av 21
Postet av: oyvindbn
Ser meget spennende ut dette her. Men et forslag - gå for 7.1 med en gang.
Når du først starter fra bunnen av.

Begrensningen er eventuelt 40K budsjettet.

Hvordan legger du opp kabling til projektor?

Jeg har også eget hjemmekinorom i kjelleren, men pga sjefen (eller rettere sagt ledergruppen - som består av kone, datter på 3 år og 2 gutter på 7 mnd...) i huset er det pr. dags dato lager....men det skal etter hvert erobres tilbake - med oppgraderinger. :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.02.2005 10.26.17 #12 av 21
Postet av: Basement Jack
Satser (etter tidligere tips) på å legge opp rør til 7.1 evt. 9.1, så får vi se om 40k budsjettet tillater dette eller om budsjettet kan strekkes litt.
Gjør mye av bygge-/snekkerarbeidet selv, og sparer jo litt på det.
Vedr. kabling til prosjektor så er jo det en liten utfordring, da det blir vanskelig å skvise en HDMI, DVI, komponentkabler eller hva det måtte bli, gjennom elektriker rør.
Satser på en slags liten kabelgate i veggen, og at jeg kan legge kabler løst oppå himlingsplatene i taket. Her blir det jo mulig å få tilgang ved å løfte vekk enkeltplater.

Lykke til med gjenerobringen, det blir alltid en del utfordringer og kompromiss med nye "småfolk" i huset!
Activate your imagination!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.04.2005 19.27.36 #13 av 21
Postet av: Basement Jack
Må bare slå fast at det gamle utsagnet om at Ting Tar Tid, har blitt mer aktuelt enn jeg fryktet, men det går da fremover med min lille kjeller tross alt.
Mandag kommer elektriker, så da nærmer man seg maling etc.

I dag kom forøvrig det meste av "varene" på plass. Dvs.:
Denon AVR-2805, DVD-2910 (Sølv)
Dali Suite 2.8 fronter, R0.8 bak, C0.8 center og S1.2 sub (Sølv/alu.farge)

...og vips var man nesten 40k fattigere, men man blir forhåpentligvis rik på filmopplevelser.

PS! BenQ PE7800 eller 7700 er også på vei innen kort tid!

Bilder finner du på: http://min.hjemmekino.no/Basement%20Jack/
Activate your imagination!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.05.2005 09.54.07 #14 av 21
Postet av: Basement Jack
Rommet er nå på det nærmeste ferdigstilt, og som den utålmodige sjelen jeg er, måtte jeg straks og med en gang prøvekjøre annlegget.
Sittende på en pinnestol midt i rommet ble diverse filmsnutter testet, og jeg synes det hele fungerte meget bra, selv med kun "grovkalibrering" av lyd og bilde. :)

Oppsett:
Forsterker: Denon AVR-2805
DVD: Denon DVD-2910
Fronter: Dali Suite 2.8
Center: Dali Suite C0.8
Subw.: Dali Suite S1.2
Bak: Dali Suite R0.8
Projektor: BenQ PE-7800

Høyttaler-kabling, digital audio kabel (DVD til receiver) og component kabel DVD til projektor (foreløpig), alt fra Monster

Knipset noen (dårlige) bilder i farten i går. Skal få tatt noen bedre, også når møbler etc. kommer på plass.

EEEndelig i gang!!

Bilder finner du på: http://min.hjemmekino.no/Basement%20Jack/
Activate your imagination!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.05.2005 10.24.59 #15 av 21
Postet av: Knut
Kult,
gleder meg til å se de endelige bildene!
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar