Prosjekt ”C8” – Norges minste(?) hjemmekino er startet!Jeg er kanskje Norges tregeste hjemmekinobygger, i hvert fall dersom man tar utgangspunkt i planleggingsfasen og at man har et konkret rom å bygge i. Jeg skal ikke dvele ved grunnene til at det har tatt så lang tid, men nå er prosjektet i gang. De første tankene om dette rommet ble tenkt så tidlig som i 2003. Man kan si jeg har hatt god tid til å planlegge.
Jeg har kalt prosjektet ”C8”, en forkortelse med mange betydninger. Den offisielle er ”Cinema 8”, 8-tallet kommer av mange ting, men bl.a. forbinder kineserne det med lykke. I tillegg er 8 ikke så langt unna antallet kvadratmeter i rommet. Det er også 8 kanaler i et 7.1-oppsett. Jeg har noen flere grunner, men akkurat nå tipper jeg noen sier ”8 kvadratmeter!???”. Ja, egentlig et sted mellom 8 og 9 kvadratmeter når rommet er ferdig.
Dette er grunnen til at jeg tror det blir Norges minste hjemmekino. Det finnes sikkert noen mindre, men neppe helt dedikert til hjemmekino, og neppe med plass til hele familien.
Her er noen tidlige skisser som illustrerer litt av planene:
Denne første skissen viser litt hva jeg har tenkt rundt høyttalere i front. Den skriver seg faktisk fra oppstarten av et høyttalerprosjekt som kulminerte i en selvbygghøyttaler kalt BEL. Høyttaleren BEL vil ikke bli brukt i dette rommet, for det endte opp som en 2.5-veis gulvstående konstruksjon, mens det ovenstående er et utgangspunkt for hvordan jeg tenker meg høyttalerne i front av rommet. Noen endringer blir det likevel.
Her er en annen, senere skisse (et tidlig Sketchup-forsøk). Høyttalerkonfigurasjonen her er forkastet, men ellers viser det en ide som er ganske nær det rommet jeg nå er i ferd med å bygge:
Jeg skal ikke fortelle hele planen videre (det må jo være litt spenning i å følge prosjektet), men jeg kan fortelle en del, mest for å holde forventningene nede:
[list]
[*] Det blir ikke rom-i-rom-løsning. Det ville stjele alt for mye av gulvplassen.[/*:m]
[*] Det blir ikke optimal bassakustikk i rommet. Det må inn elektronisk romkorreksjon.[/*:m]
[*] Det blir ikke den vakreste kinoen i verden. Finishen vil bære preg av mine snekkerferdigheter og at rommet stort sett skal være tusmørkt.[/*:m]
[*] Det blir ikke en helsvart bat-cave.[/*:m]
[*] Det blir en masse kompromissløsninger.[/*:m]
[*] Det blir mye gjør-det-selv-løsninger.[/*:m]
[*] Det blir mange løsninger for å spare og utnytte begrenset plass.[/*:m][/list:u]
Prosjektet er naturlig nok igangsatt med rydding av rommet. Her er utgangspunktet før rydding:
Etter rydding og riving av det lille som var av bodhyller og slikt:
Ellers går nok det meste av ledig fritid med til dette prosjektet. Blir spennende å se når jeg kan være ferdig.