Logo

Midgard Audio Oberon X.1 monoblokker

Skriv et svar
21.10.2004 14.07.38 #1 av 26
Postet av: Snickers-is
I går kjørte jeg aller første test av de rykende ferske PowerMaster 600. Det var rett og slett en himmelsk kombinasjon av makt, lettflytenhet, detaljer og ikke minst musikalitet. Jeg har akkurat fått i hus en Linn Unidisc SC også, så nå henger det sammen fra signalkilde til høyttaler.

PowerMaster 600 er på 600 Watt@8 ohm og 0,1% THD
PowerMaster 250 er på 250 Watt@8 ohm og 0,1% THD
PowerMaster 130 er på 130 Watt@8 ohm og 0,1% THD
PowerMaster 100 er på 100 Watt@8 ohm og 0,1% THD

Prisene er ikke 100% fastsatt, men vi snakker om rundt 22k for et par av de største.

De blir høyst sannsynlig å se på Plaza-messa.

Edit: 28/11-2004

Testen i DVD og Hjemmekino er nå ute i bladhyllene.

Prisene er nå totalt revidert og fastsatt, og vil bli som følger:

600watts monoblokker, veil kr 13 990,- pr par
250watts monoblokker, veil kr 11 990,- pr par
130watts monoblokker, veil kr 9 990,- pr par
100watts monoblokker, veil kr 6 990,- pr par

Prisendringen kommer som følge av at vi satser på en kraftig økning i produksjonsvolum. Det er altså ikke snakk om på noen måte å redusere kvaliteten.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.10.2004 20.33.32 #2 av 26
Postet av: Rune
Dette høres meget spennende ut Snickers-IS.

Dette må jo være den perfekte oppgradering til de som syns at hjemmekinoreceverne blir for svake.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.11.2004 21.41.11 #3 av 26
Postet av: Snickers-is
Her er bilder av ferdig forsterker i bjørk. Det blir ulike treslag og lakkerte fronter å velge i.



Det ligger nå an til en utskifting av betegnelsene på serien. De blir hetende:
PowerMaster I
PowerMaster II
PowerMaster III

Jeg har fått testet en de opp mot en del andre konstruksjoner. De har vist utrolige kvaliteter sammenliknet med mye skamdyrt rørutstyr og transistorutstyr i 50-100kg-klassen. Konklusjonen er at de er utrolig stabile og nøytrale og forsøker aldri på å gjøre noe "på sin måte". De fjerner all signatur fra effektforsterkerdelen og slipper alt frem. Spesiellt bassen faller så naturlig at man lett glemmer at det er elektiske signaler som skaper lyden.

Det ligger an til en minitest i neste DVD og Hjemmekino for de som er interessert.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.11.2004 22.19.18 #4 av 26
Postet av: Alas
Hva blir prisen på de forskjellige modellerne? Finnes det et nettsted der det er mer info og hente?


Hilsen en nyskjerrig stakkar med kraftbehov :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.11.2004 22.24.50 #5 av 26
Postet av: Snickers-is
Hei!

De vil havne på ca 26 pr par for de største. De banker langt dyrere utstyr.

Hvilke høyttalere har du? Tror du du trenger så mye effekt?
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.11.2004 08.26.48 #6 av 26
Postet av: Alas
Har Dali Helicon 400. Og jo mer de får jo bedre låter de. Skal egentlig ha et to kanals oppsett, med en forforsterker eller integrert forsterker som har direkte gjennomkjøring av signal. Prosessorinngang kalles det visst. Noe ala Krells Home Theater Direct, mener jeg.

Hvorvidt jeg trenger så enorme mengder effekt kan vel diskuteres. Jeg vil heller ha 100 kvalitetswatt enn 300 jallawatt. Og det har jo litt med måten de wattene blir presentert på. Driver og sparer for tiden, og skal ikke gi meg før jeg har en 35000 å bruke på en to-kanals løsning. Enten med pre-power, eller integrert.

Derfor jeg er ute og suger til meg all info som jeg kommer over. Viktig å få oversikt over de fleste aktører i markedet synes jeg. Skal ta meg god tid med valget mitt, det er nå helt sikkert.

Mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.11.2004 17.20.24 #7 av 26
Postet av: Snickers-is
Det er jo først og fremst ikke snakk om noen som helst form for jallawatt. Jeg har testet dem på blant andre Helicon 400 og Helicon 800. De har en helt fantastisk kontroll på disse høyttalerne og får dem til å spille meget uanstrengt også ved høye nivåer. Jeg skal forøke å få han som var med meg på disse to testene til å svare i denne tråden.

De er svært lettdrevne så jeg ser for meg at de vil spille svært godt med for eksempel Densen Preamp. Electrocompaniet kan kanskje bli litt snill, men jeg har ikke testet de i kombinasjon. Arcam FMJ preampen kan være en god løsning også. Men Densen har en kjekk prosessorinngang.

Selv kjører jeg Linn Unidisc SC som signalkilde og preamp. Den har 300 ohm og 2 volt ut. Det er ikke mye, men tydligvis nok.

Jeg skal komme med prisene på de mindre modellene snart. Alle blir like å se på. Jeg tror absolutt en av de mindre er kraftig nok til Helicon 400.

De blir tilgjengelige i følgende matte farger: Brunsort, Lys blå, Lys grønn, Lys rød, Lys gul og en grå som bryter litt med aluminiumsviduet.
Og følgende blanke farger: Sort, Mørk blå, Mørk rød, Mørk grønn.
Og følgende tresorter: Bjørk, natur lakkert. Kirsebær beiset og lakkert.

Hvilken signalkilde har du?

Holder du til på østlandet?
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.11.2004 17.50.52 #8 av 26
Postet av: Alas
Regnet ikke med at det var jallawatt du snakket om :D

Signalkilden er ikke avklart enda. Har for tiden en HK HD 750 cd-spiller. Har tenkt å kjøpe meg et godt drivverk, og pare det med en dac. En gang i framtiden.
Prosessor-inngang på en pre er jo obligatorisk. Vet desverre ikke om så mange som har det, i tillegg til de du nevner vet jeg Adcom har en som virker interessant, som kan jobbe både aktivt og passivt. Men først vil jeg ha mer effekt, eventuelt kjøpe en intergrert sak, med prosessor-inngang.

Lettdrevne, da mener du forsterkerne eller? Høyttalerne er jo ikke de letteste i verden tror jeg da.

Holder nok desverre ikke til på østlandet, holder til i Stavanger.

Hadde det forøvrig vært en ide og kjøre fire små istedenfor to store? Og lar dette seg gjøre?
Galskapen tar overhånd i hodet mitt nå, men bær med meg. :D

Mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.11.2004 23.46.29 #9 av 26
Postet av: Snickers-is
Jeg bærer over med deg ;)

2 små kontra en stor er jeg ikke så sikker på, men ofte blir 2 forsterkere bedre enn en av samme type.

Dersom du ikke har signalkilde, DAC eller pre ennå bør du sjekke ut Unidisc SC. Vadset har skrevet en test som skal komme i neste fidelity. Jeg har selv bare lovord om den, men for de som er gadgetfreaks er den ikke rette produkt. For de som har vokst fra knapper og fattet interessen for musikk er den helt rå. Skal du legge budsjettet lavere (Unidisc koster 41k) ville jeg vurdert Densen, Arcam, Copland, Marantz, Cayin eller Thule. Sjekk spesiellt ut Cayin CD17 som er sinnssykt stilig og har en mekanisk oppbygning som inngir respekt.

Jeg var i Stvg i helga + Mandag og Tirsdag, med et sett forsterkere. Men jeg kan ta med meg et par neste gang igjen så kan vi prøve å få til en demo.

Det var hvordan forsterkerne belaster preampen jeg siktet til ja. De er lettdrevne. H400 er ikke veldig tungdrevne men heller ikke lettdrevne, men de er ganske gjennomsiktige når de får god elektronikk og da spesiellt på effektsiden.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.11.2004 10.40.57 #10 av 26
Postet av: Alas
Bra du bærer over med meg :)

Tilbud om demo er jo alltid bra, men det er ikke noe som haster, jeg har ikke kroner til å handle noe med det første allikevel, ikke så mye ihvertfall. Det blir nok en gang på nyåret. Men det er alltid artig å høre nye ting. Eneste er at rommet mitt er langt fra optimalt, det er jo bitte lite, men men. Dessuten har jeg bare Surroundrevieveren min til å bruke som pre, noe som heller ikke er optimalt.

Angående Unidisc, så er den jo utrolig flott å se på. Men jeg vet ikke, liker jo gadgets, og det er en stor engangssum, isteden for å kjøpe pre, dac, drivverk og dvd. Som var ideen, eventuelt kombinere dvd og drivverk. Men hvis man kan få alt dette i en og samme boks så... Den skal ihvertfall prøves ut en gang. Forresten, den Cayin saken, var det den som var i Horten? Hos NAT, paret med Dynaudio?

Og helt til slutt, du har vel ikke prisen på den mellomste effekten, den på 250W?
Og halverer den nedover i belastning? Strømreserver? Litt generell info?
Bare lurer :)


Mvh.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.11.2004 23.04.31 #11 av 26
Postet av: Snickers-is
Hei!

Ja, det var den spilleren de spillte på i Horten.

250-watteren yter som følger:
250W @ 8 ohm 20-20 000Hz 0,1% THD
300W @ 8 ohm 1000 Hz 0,1% THD
500W @ 4 ohm 20-20 000Hz 0,1% THD
500W @ 4 ohm 1000 Hz 0,05% THD
550W @ 4 ohm 1000 Hz 0,1% THD
600W @ 4 ohm 1000 Hz 1% THD
Strømkapasitet 35A maks
Maksimal rent kapasitiv last 470 nF
Minimum last 2 ohm

Båndbredde 5,3-60 000Hz.
THD = 0.008% @ 100mW, 5kHz
THD+N < 0.1%, 0.1W – 500W, 4ohm
115dBA dynamic range, 500W@4ohm
83 % total efficiency @ 250W, 8ohm
Stand-by power dissipation typical 3W
Sound optimized soft clip
Thermal protection
Over current protection
HF protection

Disse to er svært interessante:
IMD Intermodulation (CCIF) f =14kHz, 15kHz, PO =10W - 0.0005 - %
TIM Transient intermodulation (TIM) f1 = 3.15kHz square, f2 = 15kHz, PO =10W - 0.003 - %

Veil pris vil bli NOK 21 000 pr par.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.11.2004 23.50.55 #12 av 26
Postet av: Alas
Ikke at jeg skal skryte på meg at jeg forstod alt som stod der, men det jeg skjønte så jo bra ut.

Til og med prisen :D

Og de er mer enn kraftig nok til Helicon'ene, kan jeg tenke meg ihvertfall.


Bare noen spørsmål til, forresten.

Er det rca, eller xlr?
Den blanke finishen, hvor blank er den, noe ala klarlakk, eller piano?
Er det samme pris uansett finish?
Er det mulig å få andre finisher mot pristillegg? Tenkte da på noe ala aluminium i en eller annen form, børstet, polert etc.

Det var vel det.

De skal definitivt være med meg i tankene når tiden for kjøp nærmer seg.

Mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.11.2004 01.43.53 #13 av 26
Postet av: Snickers-is
Generelt kan man si at det som gjør disse forsterkerne "annerledes" er først og fremst linjæriteten. De er linjære selv ved svært reaktive laster siden de ikke har spenningsfall uansett hvordan du laster dem ned. De bare leverer gjennom åpne sluser. De er også tidstyrt, noe som gjør intermodulasjonen meget lav.

De er nok mer enn kraftige nok til Helicon ja.

De har kun XLR inn, men blir levert med en overgang fra RCA som plugges inn i XLR-inntaket.

Den blanke finishen er tenkt å være i 80-glans. Hvor blankt dette er får du best inntrykk av hos maleren. Det er det blankeste du kan oppdrive av for eksempel interiørmaling.

Prisen blir den samme uansett farge/finish. Dersom du vil ha egen farge kan det nok ordnes, men leveringstiden blir lenger og du må nok påregne en 1000-lapp eller 2 ekstra for å starte opp en helt ny farge. Gjennom fronten synes selve aluminiumsplaten som er i høyeste kategori børstet aluminium i standard sølveloksering. Den sølvfargede fronten vil da bryte med denne omrent som på en Vincent CD-S3.

Dersom jeg skal lage fronten så lik aluminiumen som mulig er jeg redd det blir veldig stygt. Bedre med en svak brytning. Denne varianten har jeg vurdert å kjøre i blank også.

Jeg skal kjøre tester med både den minste og den mellomste på Helicon 400 (en kompis som har dem og vil ha slike forsterkere på dem).
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.11.2004 22.43.40 #14 av 26
Postet av: Alas
Når du har fått testet dem på Helicon, har du lyst å gi et lite sammendrag da?
Det kommer vel ikke tester av dem i Fidelity e.l? 80-glans holder i massevis det. Var og sjekket i en malerbutikk. Du får dem vel ikke til å matche Heliconene forresten?

Xlr er bra, er nok det jeg kommer til å kjøre til syvende og sist.

Som sagt, artig dette her med litt ukjente merker. Jeg tar nok mer kontakt når tiden nærmer seg for kjøp, de er allerede sikret en plass i "finaleheatet". I mellomtiden kan vi jo holde oss her, det visst blitt "vår egen lille tråd" :D :D :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.11.2004 01.11.22 #15 av 26
Postet av: Snickers-is
Testrapporter vil nok komme. Ellers kan du lese en kort-test i neste DVD og Hjemmekino. (Kommer i månedsskiftet).
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar