Litt historieHar helt siden ungdommen har jeg gått å drømt om en egen hjemmekino, et helt rom kun dedikert til underholdning! I min første leilighet var det dessverre verken plass nok eller penger nok i lommen til å kunne bygge noe. Men nå etter en god del år både ute i arbeidslivet, skole, høyere utdanning og litt mer jobbing så er vi plutselig her klar til å koble opp min første hjemmekino!
Advarsel! Jeg er totalt fersk i gamet så her blir det garantert mye feiling og prøving!
Kjøpte i januar sammen med min bedre halvdel et enderekkehus og jeg så min drøm komme nærmere og nærmere! Hus ble kjøpt og innkjøp av alt innventar begynte. Dessverre for min del så var nok hjemmekinoen nederst på listen og jeg så kontoen bli slankere og slankere! Nå 4 måneder senere og feriepenger og skattepenger godt planta på kontoen kunne jeg endelig begynne!
Budsjettet ble satt til 20k og kravet var en HD prosjektor. Etter mye leting kom jeg til slutt frem til at en Benq w5000 var projektoren jeg var ute etter. Ville først ha 100" lerret, men fant fort ut at det var litt for stort.
Valget falt på dette (takk til orson og torja):
UtstyretLerret: Grandview 92" rammelerret
Projektor: Benq w5000
Receiver: Yamaha rx-v565
Front, bak og senter: XTZ 89 5.0
Sub: XTZ 99 W10.16
20 meter XTZ Pearl White 2 x 3.3 mm2 Høyttalerkabel
Subwooferkabel 2,5m fra netonnet.no
Bananplugger fra netonnet.no
Det som skal kobles opp er:
LG dvd spiller
Playstation 3 (blu-ray)
Get HD-PVR dekoder
HTPC med masse 1080 filmer og serier
RommetSom dere ser er det ikke det største og mest velegnede rommet for en hjemmekino. Men det er det jeg har så hjelper ikke å klage :)
Slik ser det ut i dag:
Ze planPlanen fra starten var å ha et lerret som var like bred som vegg B og da kunne gi sitte plasser til 3+1 på den lange veggen. Fant et lerret som var 203 cm bredt og det stod i salgsteksten at rammen var på 6 cm. Litt kjapp og ikke særlig gjennomtenkt kjøpte jeg denne i tro at den ville bli totalt 209 cm bred. Det stemte da dessverre ikke... Rammen var jo selvfølgelig 6 cm på begge sider og totalt 215 cm lang. Så da satt jeg her med 3 cm for bred ramme.
Smart som jeg trodde jeg var så så jeg på enden av rammen og det var jo ingen vitale deler der så fant ut at å kutte av 2 cm på begge sider ville gjøre susen! Som tenkt så gjort! Biltema wannabe dremel ble fyrt opp og kuttingen startet. Etter 2 utslitte blader og 2 knekte fikk jeg første kant av.
Da jeg skulle sette på neste blad så fikk jeg aldri skrudd feste skruen helt til og det viste seg at gjengene var ødelagt... Så anbefales ikke! Ut å handle baufil og sage videre!
Endelig var alle kantene av og jeg var stor fornøyd med resultatet. Så slettes ikke værst ut! Neste steg var da å lese bruksanvisningen om hvordan dette skulle monteres opp. Joda som dere som leser her sikkert vet så er det en vinkel som skal skrus fast i hjørnet og dermed låse rammen og skape riktig strekk i lerretet. Så da satt jeg der da, med en oppkuttet ramme som var like bred som før jeg startet...
Nå følte jeg meg rimelig lur. Bytte lerret i noe mindre var nå utelukket så løsningen er rett og slett å montere lerretet på vegg A istedenfor! Blir mindre plass til publikum, men er nok stortsett bare meg og dama uansett så er ingen krise!
Da er vi i nåtid og jeg har akkurat vært å hentet receiveren på posten og høytalere på surround.no sitt lager! Mange fnyser og ser rart på meg, men bilen får faktisk plass til utrolig mye! Brukt som flyttebil før så ingen sak for et par høytalere!
Alle delene er nå i hus og arbeidet starter med å rydde rommet og montere opp.
Skal ut nå å handle stereobenk!
Hjemmekinopresentasjon