Logo

Nordlands lille hjemmekino in the making! (mange bilder)

Skriv et svar
08.07.2009 20.07.34 #1 av 27
Postet av: Nordland
Litt historie
Har helt siden ungdommen har jeg gått å drømt om en egen hjemmekino, et helt rom kun dedikert til underholdning! I min første leilighet var det dessverre verken plass nok eller penger nok i lommen til å kunne bygge noe. Men nå etter en god del år både ute i arbeidslivet, skole, høyere utdanning og litt mer jobbing så er vi plutselig her klar til å koble opp min første hjemmekino!

Advarsel! Jeg er totalt fersk i gamet så her blir det garantert mye feiling og prøving!

Kjøpte i januar sammen med min bedre halvdel et enderekkehus og jeg så min drøm komme nærmere og nærmere! Hus ble kjøpt og innkjøp av alt innventar begynte. Dessverre for min del så var nok hjemmekinoen nederst på listen og jeg så kontoen bli slankere og slankere! Nå 4 måneder senere og feriepenger og skattepenger godt planta på kontoen kunne jeg endelig begynne!

Budsjettet ble satt til 20k og kravet var en HD prosjektor. Etter mye leting kom jeg til slutt frem til at en Benq w5000 var projektoren jeg var ute etter. Ville først ha 100" lerret, men fant fort ut at det var litt for stort.

Valget falt på dette (takk til orson og torja):

Utstyret
Lerret: Grandview 92" rammelerret
Projektor: Benq w5000
Receiver: Yamaha rx-v565
Front, bak og senter: XTZ 89 5.0
Sub: XTZ 99 W10.16
20 meter XTZ Pearl White 2 x 3.3 mm2 Høyttalerkabel
Subwooferkabel 2,5m fra netonnet.no
Bananplugger fra netonnet.no

Det som skal kobles opp er:

LG dvd spiller
Playstation 3 (blu-ray)
Get HD-PVR dekoder
HTPC med masse 1080 filmer og serier :D

Rommet



Som dere ser er det ikke det største og mest velegnede rommet for en hjemmekino. Men det er det jeg har så hjelper ikke å klage :)

Slik ser det ut i dag:









Ze plan
Planen fra starten var å ha et lerret som var like bred som vegg B og da kunne gi sitte plasser til 3+1 på den lange veggen. Fant et lerret som var 203 cm bredt og det stod i salgsteksten at rammen var på 6 cm. Litt kjapp og ikke særlig gjennomtenkt kjøpte jeg denne i tro at den ville bli totalt 209 cm bred. Det stemte da dessverre ikke... Rammen var jo selvfølgelig 6 cm på begge sider og totalt 215 cm lang. Så da satt jeg her med 3 cm for bred ramme.

Smart som jeg trodde jeg var så så jeg på enden av rammen og det var jo ingen vitale deler der så fant ut at å kutte av 2 cm på begge sider ville gjøre susen! Som tenkt så gjort! Biltema wannabe dremel ble fyrt opp og kuttingen startet. Etter 2 utslitte blader og 2 knekte fikk jeg første kant av.



Da jeg skulle sette på neste blad så fikk jeg aldri skrudd feste skruen helt til og det viste seg at gjengene var ødelagt... Så anbefales ikke! Ut å handle baufil og sage videre!



Endelig var alle kantene av og jeg var stor fornøyd med resultatet. Så slettes ikke værst ut! Neste steg var da å lese bruksanvisningen om hvordan dette skulle monteres opp. Joda som dere som leser her sikkert vet så er det en vinkel som skal skrus fast i hjørnet og dermed låse rammen og skape riktig strekk i lerretet. Så da satt jeg der da, med en oppkuttet ramme som var like bred som før jeg startet...



Nå følte jeg meg rimelig lur. Bytte lerret i noe mindre var nå utelukket så løsningen er rett og slett å montere lerretet på vegg A istedenfor! Blir mindre plass til publikum, men er nok stortsett bare meg og dama uansett så er ingen krise!

Da er vi i nåtid og jeg har akkurat vært å hentet receiveren på posten og høytalere på surround.no sitt lager! Mange fnyser og ser rart på meg, men bilen får faktisk plass til utrolig mye! Brukt som flyttebil før så ingen sak for et par høytalere!



Alle delene er nå i hus og arbeidet starter med å rydde rommet og montere opp.



Skal ut nå å handle stereobenk!

Hjemmekinopresentasjon
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.07.2009 20.53.25 #2 av 27
Postet av: Torja
Vi venter :roll: :?: :!:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.07.2009 14.56.43 #3 av 27
Postet av: Nordland
Noen som har et bra tips på hva jeg skal bruke for å få satt projektoren på veggen? En hylle dere vet funker eller kjøpe noe materiale og noen sånne L fester?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.07.2009 23.37.57 #4 av 27
Postet av: leifeinar
Jeg bruker bare sånn hobbyplate med vinkel, funker fint hos meg :)

men skal ikke være noen stor brems her, og det er mulig at jeg roter nå... men vil annta at du har PJ på den langste 2,90 veggen på ei hylle får du ca 2,40 m i kastelengde. etter det jeg ser så klarer W5000 "kun" 62 tommer på den avstanden.

http://www.projectorcentral.com/BenQ-W5 ... ulator.htm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.07.2009 04.31.53 #5 av 27
Postet av: Nordland
Da blir det nok en hobbyplate. Hvor kjøpte du det? Byggmaker eller noe sånt?

Jeg skal ha PJ på vegg B og lerret på vegg A om du ser på tegningen lenger opp. Det vil si det er 297cm fra veggen der PJ skal henge og lerretet. Får ikke sjekket den linken her på jobb, men skal se når jeg er ferdig :) Kan godt være jeg ikke får utnyttet mitt 92" lerret for det har jeg ikke sjekket :p Husker jeg leste en plass at den ga 100" lerret på en viss avstand og det var ikke så langt fra mitt, eller så var det at jeg brukte en kalkulator for å finne optimal avstand for visse standarder og der stod det max avstand så kanskje jeg tenkte at da funker 3 meter for var ikke så langt unna og jeg har litt mindre lerret.

Det vil vise seg i dag når jeg skal koble opp! Om ikke annet så må jeg da evt. selge det lerretet jeg har og kjøpe et litt mindre.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.07.2009 08.22.27 #6 av 27
Postet av: Torja
"Nordland" skrev:Da blir det nok en hobbyplate. Hvor kjøpte du det? Byggmaker eller noe sånt?

Jeg skal ha PJ på vegg B og lerret på vegg A om du ser på tegningen lenger opp. Det vil si det er 297cm fra veggen der PJ skal henge og lerretet. Får ikke sjekket den linken her på jobb, men skal se når jeg er ferdig :) Kan godt være jeg ikke får utnyttet mitt 92" lerret for det har jeg ikke sjekket :p Husker jeg leste en plass at den ga 100" lerret på en viss avstand og det var ikke så langt fra mitt, eller så var det at jeg brukte en kalkulator for å finne optimal avstand for visse standarder og der stod det max avstand så kanskje jeg tenkte at da funker 3 meter for var ikke så langt unna og jeg har litt mindre lerret.

Det vil vise seg i dag når jeg skal koble opp! Om ikke annet så må jeg da evt. selge det lerretet jeg har og kjøpe et litt mindre.

Husk det er avstanden fra linsen på PJ til lerretet som gjelder. Både PJ og lerret bygger litt ut og "spiser" av avstanden :idea:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.07.2009 09.03.14 #7 av 27
Postet av: Nordland
Ja sant det du sier, om det stemmer som leifeinar sier at den spiser 50cm så har jeg 247 som avstand fra linse til lerret. Håper det er nok zoom til å kunne få iallefall nesten helt ut i kantene. Om ikke så kan jeg modde lerretet å feste samme filt som er på ramma på lerretet så det ser "ok" ut og ikke noe hvit lerret vises utenfor bilde.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.07.2009 11.26.22 #8 av 27
Postet av: Nordland
Hmm da har jeg sjekket litt på specs og slikt på projektoren og finner ut at jeg vil maks kunne få 68" på min avstand. Dette var noe jeg burde ha tenkt på før jeg handla, men ble vel litt blind i kjøpsøyeblikket og at det var 1080p :p

Ser ut som jeg heller blir å gå for Epson tw-1000. Denne har 1080p, samme pris og ikke minst 100" ved 3meter. Leser litt om den og virker jo veldig grei. Noen som har noe annet å anbefale med litt mer erfaring på området(maks pris er 12000,-)?

Så skal jeg pakke opp w5000 og se film i helga og få justert alt, så motta tw-1000 på tirsdag og gamble på at jeg får levert på angrefrist etter den har vært brukt :p Ringte dem og de sa det skulle gå greit så lenge jeg hadde alle delene... men man vet jo aldri med elkjip og lefdal :p
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.07.2009 11.50.43 #9 av 27
Postet av: leifeinar
Ja, jeg tenkte også på en epson. men tror en TW700 vil slite med og vise like fint bilde som W5000. er flere fine epson modeller.


hvis det er noen trøst kjøpte jeg også PJ som ikke fyllte bildet. regnet litt på det og den fyllte kun 40% av lerretet, og samboer som ikke forsto min fustrasjon og mente dette var da mere enn bra nok..... :mrgreen:

http://prisguide.hardware.no/vis_kategori.php?cat_id=26&manufacturer_id%5B%5D=68&tc%5B768%5D=select&tv%5B768%5D%5B%5D=8305&tc%5B204%5D=select&tv%5B204%5D%5B%5D=&tc%5B210%5D=bool&tv%5B210%5D=&tc%5B5125%5D=select&tv%5B5125%5D%5B%5D=&sortering=min_price&ppp=25&searchFilter=Begrens+s%F8ket+her&sortering=min_price


værstingen i og fylle bilde er vel denne, noe utdatert men den funker fint. jeg kjører en pj-tx200 :)

http://avforum.no/avtorget/showproduct. ... 0005&cat=5
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.07.2009 12.01.01 #10 av 27
Postet av: Nordland
hehehe, hva gjorde du da? Bytta lerret eller projektor eller har du det enda sånn :p ?

Endret posten akkurat da du postet så om du ser så tror jeg at jeg går for tw-1000 istedenfor.

Vet du om man kan resette telleren på timer på projektoren? Just in case de sjekker veldig nøye på lefdal. Men angrerett er jo angrerett så burde ikke være noe problem uansett. Sa utrykkelig at den var brukt da jeg ringte dem og de sa det var greit.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.07.2009 12.26.34 #11 av 27
Postet av: leifeinar
Hva med TW2800 ?? litt usikrer men tror det er den "nye" tw1000.... til ca samme pris.


jeg ingikk selvfølgelig ikke noen kompromisser på skjermstørrelsen :) så ble ny brukt PJ
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.07.2009 16.17.27 #12 av 27
Postet av: Nordland
Ja den så jo ikke dum ut! Har sett litt på tester og sånt og den får ikke topp score, men da med en pris på 17 000,- Nå til 12400,- så ser jeg ikke at det skal være et dårlig kjøp. Ser ut til å bli denne da :)

Nei vil ikke inngå noen kompromiss selv så her må det skiftes :D

Edit: Da ser det ut til at jeg venter med å montere opp ting og tang da jeg blir å levere inn w5000 og beholder den derfor uåpnet. Det vil si ingen hjemmekino i helga :cry: Jeg som hadde gledet meg sånn :( Grunnen er at jeg mangler takfeste og høytalefeste til bakhøytalerne og ser ut som det må bestilles på nett. Så da kan jeg liksågodt vente med alt. Neste helg skal jeg bort så blir 2 uker til noe skikkelig film seing :(

Ser på flere av prosjektene at folk har en slags filt(velur eller noe) på veggene. Dette ser jo veldig bra ut og har nok noe å si for lyden. Hvor kjøper man sånt og hva er det folk bruker?

Hva anbefales av underlag på høytalere og sub? bare spikes? Er parkett på gulvet.

Lite spørsmål til. Jeg har sofaen helt inntil bakveggen og må da montere bakhøytalerne på veggen. Hvor langt opp burde de være? Og i hvilken vinkel? Er det noe spesifikk måte å gjøre dette på?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.07.2009 22.26.47 #13 av 27
Postet av: Nordland
Da var lørdagen over og fikk gjort litt i dag også.

Har fått ryddet ut alt rotet og satt opp lerret, stereobenk, høytalere front, center og sub.

Recevieren er også plassert, men åpningen på benken er 15cm og recevieren er også 15cm høy :p Så kan ikke ha det sånn dessverre. Ser bra ut, men blir ingen lufting på toppen da. Skal se om jeg finner lavere ben på clas ohlson og sette på så det blir mellomrom oppe og nede. Ellers så blir det å sette den oppå benken.

Nå har jeg montert lerretet ca i øye høyde når jeg sitter i sofaen og akkurat høyt nok så den kommer over senteren. Om dere ser nøye på hjørnene på ramma så ser dere hvor jeg har kuttet litt :p MEN har spart på 3 av hjørnene (ett ble ødelagt) så jeg skal lime disse på igjen så det ser bra ut :)

Lekte meg litt i Sketchup og laget rommet sånn det skal bli



I morgen skal jeg koble og legge alt av kabler. Venter enda på høytalefester bak så disse bli bare satt på sofaen foreløpig. Så får vi testet litt musikk spilling før projektoren kommer på onsdag :)

Noen som kan svare på spørsmålene i forrige post?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.07.2009 08.58.09 #14 av 27
Postet av: Typhoon7
"Nordland" skrev:Hva anbefales av underlag på høytalere og sub? bare spikes? Er parkett på gulvet.


VT Feet for eksempel: http://www.duet.no/?module=Shop;action=ProductGroup.viewProductGroup;id=101

"Nordland" skrev:Lite spørsmål til. Jeg har sofaen helt inntil bakveggen og må da montere bakhøytalerne på veggen. Hvor langt opp burde de være? Og i hvilken vinkel? Er det noe spesifikk måte å gjøre dette på?


Jeg ville hengt de opp på sideveggen over ørehøyde, ca 90 grader i forhold til sofaen, siden sofaen står helt inntil bakveggen. Hvis du kjøper veggfester med mulighet for vinkling i loddrett retning, så kan du teste med litt vinkling ned mot ørehøyde. Jeg hadde tilsvarende rom tidligere med bakhøytalere vinklet noen grader ned mot lytteposisjon. Det fungerte bra i min gamle stue.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.07.2009 09.45.36 #15 av 27
Postet av: Nordland
Okei ja tenkte å handle disse her:
http://www.netonnet.no/index.asp?tracke ... iid=108788

Hvor høyt ca på veggen? Noe sånn som i den sketchup modellen?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar