øivindo
Aktiv
E-post
Hvilke komponenter må jeg ha for å få en windows vista og HD ready HTPC?
Noen som har noen tips og priser?.pris på rundt 10k
kWern
Hjemmekinosjef
E-post
Det kommer an på hva du legger i "Vista-klar PC".
Kjøper du en Conroe-prosessor, et fremtidsrettet hovedkort, et par Gb minne med høy hastighet, og eventuelt et Soundblaster X-Fi lydkort, er du langt på vei (sikkert fint med AM2-prosessor også, men Conroe er mest i vinden har jeg inntrykk av) - men når det kommer til skjermkort blir det vanskelig.... Med Vista kommer også DirectX 10, som er enkelt forklart er en standard for skjermkort/lydkort, spillkontrollere og annen maskinvare, og hvordan programvaren i spill "snakker" med maskinvaren.
Så vidt meg bekjent er denne standarden ikke satt 100% ennå, og ingen skjermkort på markedet er DirectX 10 sertifisert ennå.
Dersom du ikke spiller, står du friere, alternativt kjøper du nytt skjermkort når behovet melder seg.
Et annet problem blir HDCP-støtte for HD-signaler. Dette trenger du for å spille av video med høy oppløsning - men dette gjelder heldigvis ikke all film. De HD-DVDenen du får kjøpt idag, har f. eks. ikke HDCP aktivert. Du får idag skjermkort med denne støtten, over DVI, og noen få med HDMI. Usikkerheten ligger i hvordan lydoverføringen går over HDMI, og om det er krav til resten av maskinvaren også (f.eks. den optiske spillren, det være seg HD-DVD- eller Blueray-spilleren). Her er jeg rett og slettt for usikker selv til å komme med en skråsikker anbefaling (som om jeg er det på noe av det andre jeg lirer av meg...).
Mitt tips: vent litt til dersom Vista er et krav for deg. Det er heller ikke lenge til Vistas neste testversjon slippes, så regn med mer info om ikke lenge.