Logo

Volumstyring?

Skriv et svar
07.03.2008 08.55.56 #1 av 9
Postet av: tdale
Kort og greit spørsmål.

Når man vil justere volumet mens man ser på tv, bruker man fjernkontrollen til receiveren eller fjernsynet? Evt. går begge deler like bra?

Tommy
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.03.2008 09.10.31 #2 av 9
EDIT:Kommer litt ann på hvilket utsyr du har? men skrur du opp volumet på reciveren vil du få lyd på høytalerne. Skrur du opp lyden på TVèn vil du få lyd på nettopp TVèn.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.03.2008 14.44.46 #3 av 9
Postet av: tdale
Ok..så hvis man har surroundanlegg, vil det vel være naturlig å skru ned lyden på tv, og ikke ha noe lyd fra de innebygde høyttalerne, og kun ha lyd fra anlegget?

Er det sånn at de fleste receivere har en funksjon der du kan "koble ut" bakhøyttalerne, og bare kjøre vanlig stereo? Er senter kanalen med i såfall?

Jeg har nemlig planer om å kjøpe receiver, men har ikke muligheten til å få plass til bakhøyttalere, og tenkte jeg kun ville gå for front og senter... Men da er det kanskje best å kjøre på surround instilling? Det er vel begrenset hvor mye viktig lyd som kommer fra bakhøyttalerne?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.03.2008 17.59.55 #4 av 9
"tdale" skrev:Ok..så hvis man har surroundanlegg, vil det vel være naturlig å skru ned lyden på tv, og ikke ha noe lyd fra de innebygde høyttalerne, og kun ha lyd fra anlegget?


Ja, de fleste foretrekker å gjøre det slik.

Er det sånn at de fleste receivere har en funksjon der du kan "koble ut" bakhøyttalerne, og bare kjøre vanlig stereo? Er senter kanalen med i såfall?


Det er riktig. Ingenting som sier at du må benytte deg av alle kanalene for å få lyd.

Jeg har nemlig planer om å kjøpe receiver, men har ikke muligheten til å få plass til bakhøyttalere, og tenkte jeg kun ville gå for front og senter... Men da er det kanskje best å kjøre på surround instilling? Det er vel begrenset hvor mye viktig lyd som kommer fra bakhøyttalerne?


Du kan nok bare kjøre surround modus der ja. Ja, mesteparten av lyden foregår ifront, men det er alltid gøy å høre at lyden kommer også bak deg og er med på å lage ett me rkomplett lydbilde. Det er absolutt smart og begynne med stereo eller med tre kanaler for den slags skyld å legge litt penger på noen gode produkter enn å kjøpe alt med engang. Du kan heller kjøpe bakhøytalere senere hvis økonomien er stram.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.03.2008 18.30.14 #5 av 9
Postet av: tdale
Det er ikke økonomien som er problemet, men rett og slett plassen. Stua er stor, men utformingen er sånn at det er vanskelig å få plassert tv og møbler sånn at det blir plass til bakhøyttalere. Men jeg haret rom i kjelleren som skal pusses opp etter hvert...:)

Tommy
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.03.2008 18.36.06 #6 av 9
Høytalerne trenger ikke å ta stor plass, det finnes en rekke produkter som gir voksen lyd til størrelsen å være, Bose er ett godt eksempel på det. Har du en stor stue derimot er gulvstående å foretrekke, men du kan godt benytte deg av mindre bakhøytalere for å få surround.

Ett dedikert hjemmekino rom høres meget bra og spennende ut. Lag gjerne en egen tråd når den tid kommer om dette, da slike ting er spennende å inspirerende å følge med på :wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.03.2008 20.33.45 #7 av 9
Postet av: tdale
Problemet er at jeg måtte lime høyttalerne fast til vinduet hvis jeg skulle ha bakhøyttalere. Og de ville måtte plasseres ca 40cm fra ryggen min....

Tommy
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.03.2008 21.14.58 #8 av 9
Postet av: Torja
Bakhøytalere må ikke stå bak deg, kan også plaseres på siden, men det går kansje ikke heller?
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.03.2008 17.56.31 #9 av 9
Postet av: tdale
Nei, det blir vanskelig det og. Og så lenge jeg ikke kan få plassert ting skikkelig, gidder jeg ikke bruke penger på ekstra høyttalere, og går heller for front og senter, for å i det minste få bedre lyd enn fra de innebygde høyttalerne.

Tommy
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar