Medusa
Aktiv
E-post
Dette er sikkert et fantastisk dumt spørsmål, men...
Finnes det fjernkontroller som kan styre receiveren fra et annet rom enn det receiveren befinner seg i?
- MaRe -
Hjemmekinosjef
E-post
Nettside
Tror Harman/Kardon AVR 330`s fjernkontroll har denne funksjonen?
sanasol
Aktiv
E-post
Fjernkontrollen til HK styrer ikke reciveren fra et annet rom. AVR 430 og 630, mulig også 330 har med en sone 2 kontroll som sørger for at du kan styre reciveren fra naborommet dersom du har koblet til en IR-sensor i det rommet du vil styre reciveren fra. Skal du har en fjernkontroll som "går gjennom vegger" må du ha en som kommuniserer via radiosignaler, og ikke IR.
hdanielsen64
Aktiv
E-post
....det finnes 1400 fjernkontroller som kan kjøpes og programmeres til dette formålet, og som kommuniserer via radiobølger.
Om dette er kompitabelt med hvilket som helst anlegg er jeg usikker på, har bare vært borti å bruke en slik fjernkontroll som hørte til anlegget...
Medusa
Aktiv
E-post
Det er jo en god nyhet! Noen som kan anbefale en slik "radiobølgefjernkontroll" til meg?
Typhoon7
Moderator & Hjemmekinoekspert
E-post
"hdanielsen64" skrev:....det finnes 1400 fjernkontroller som kan kjøpes og programmeres til dette formålet, og som kommuniserer via radiobølger.
Om dette er kompitabelt med hvilket som helst anlegg er jeg usikker på, har bare vært borti å bruke en slik fjernkontroll som hørte til anlegget...
Kan du gi en link til en av de 1400 kontrollene du vet om?
Jeg må si jeg sliter med å finne kontroller som går på "vanlige radiobølger" og ikke IR.
Det finnes "IR sendere" å få tak i.
Medusa
Aktiv
E-post
Må da IR-senderen kables fysisk til det rommet man vil benytte fjernkontrollen fra? Hvordan kobler man denne til receiveren?
Typhoon7
E-post
Du får sendere som sender det trådløst.
Clas Ohlson hadde en slik sender før, men den tror jeg har gått ut av salg.
hdanielsen64
Aktiv
E-post
Typhoon7
E-post
hdanielsen64
Aktiv
E-post
Takker for det, tenkte det var på sin plass siden jeg var så sikker i mitt første svar
Håper det hjalp orginalposteren
Medusa
Aktiv
E-post
Det hjalp! Mange takk!
Da er det bare å sette igang å lete etter noe som passer min (litt gamle) receiver
Medusa
Aktiv
E-post
Hvordan kobler man RF "boksen" til receiveren. Kreves det at receiveren har en spesiell utgang?
Typhoon7
E-post
Enkelte av disse "boksene" har en ledning med en "IR sender" som festes foran IR mottakeren på forsterkeren.
Jeg bruker trådløs overføring av TV signalene fra DVD-opptakeren til TV på soverommet. På denne boksen er det en slik løsning som nevnt over. Jeg har festet "IR senderen" på stereobenken foran DVD-opptakeren. Opptakeren står litt inn i benken slik at vinkelen ikke blir for skrå.
Det finnes sikkert andre løsninger også.
Medusa
Aktiv
E-post
Er noen merker eller typer å anbefale fremfor andre. Noen som har erfaringer?