Logo

Valg av motorisert lerret

Skriv et svar
08.11.2009 16.51.39 #1 av 9
Postet av: elgsather
Etter flere års drømmer om å ha et motorisert lerret så har jeg nå bestemt meg for å ta steget og finansene er snart på plass.

Så, jeg har altså ikke et dedikert kinorom i den forstand, må ta en del kompromisser pga WAF og at rommet også skal kunne brukes til andre ting.

Har ingen steder å henge et rammespent lerret, og det er et vindu bak på den veggen lerretet kommer ned. Har et vanlig nedtrekkslerret (matt hvitt) i dag på ca 230cm bredde.

Har lystett rullegardin til å blende av vinduet bak lerretet og har generelt god lyskontroll på rommet, men veggene er lyse og taket er hvitt.

Jeg har en Epson TW1000 prosjektor som jeg kjører i low/eco mode da jeg liker at den er stille...

Så, valgene står imellom:
DreamScreen V3 Tab Basic AVshop.no / DreamScreen Tab V3 Basic DynaGrey White 16:9 265cm / 120"
og
Kingpin Screens CES270-16:9 117 tommers motordrevet projektorlerret med fjernkontroll! Kingpin Screens CES270-16:9

Regner egentlig med at mange her inne vil hoppe i stolen av at jeg i det hele tatt vurderer Kingpin lerretet, men

Fordeler Dreamscreen:
Tab tension (ingen bølger/folder)
-Grå duk (bedre kontrast/sortnivå, mindre utsatt for strølys)
-Bedre duk med mindre struktur(?)
-Mulighet for trigger

Ulemper dreamscreen
-prisen 5999+700 i frakt
-en merkelig opphengsløsning med kroker (?)
-fast strømledning, litt uklart egentlig hvordan det ser ut hengende i taket
-grå duk (blir det feil til min lyssvake prosjektor (low/eco mode)?)

Fordeler Kingpin:
-prisen 3990 + (90-135 i frakt)
-hvitt lerret (tja, kanskje er det bedre på mitt lyssvake oppsett, og det er vel bedre for punch i fargene?)
-bedre opphengsløsning (one man show)

Ulemper Kingpin:
-lerretskvaliteten dårligere(?)
-ikke mulighet for trigger
-hvitt lerret (følsomt for strølys, dårligere kontrast)
-utsatt for bølger/folder

Ja jeg vet at dreamscreen også har v3 modellen (ikke basic) som har bedre oppheng ++ men det koster et par tusen mere på tilbud og har sort kassett. v4 finnes med hvit kassett men koster 4000 mere (snart 2 v3 basic)

Noen som kan hjelpe meg å ta en beslutning?

mvh
Bjørnar
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.11.2009 23.14.37 #2 av 9
Postet av: TheDude
Jeg kan i hvertfall komme med mine erfaringer med DreamScreen:

Opphenget med kroker kan virke litt merkelig, men er veldig greit å få til egentlig. Med litt forhåndsmåling skal det være mulig å henge det opp på egenhånd (selv om vi var to da jeg gjorde det). Det er bare å skru opp to kroker i taket med ca riktig distanse. Festene på lerretet er flyttbare, så det er greit å få til å passe med stendere i taket.

Hvordan det ser ut opphengt kan du se litt på bildene fra min stue:
http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=197&viewMode=pictures

Angående fast ledning, så er dette en ulempe, ja. Det er jo selvfølgelig mulig å åpne kontrollboksen og lodde på ny, eller sette opp en stikkontakt i taket og gjemme hele sulamitten bak kassetten, slik at det ikke synes fra sofaen. Jeg valgte en lettvintløsning, og gjemte kontrollboksen bak et bilde på veggen.

Du nevner at det er mulighet for tilkobling av trigger, men tilkobling med ledning for triggersignal fra projektor er dårlig dokumentert, og jeg har ikke kommet meg så langt at jeg har forsket noe mer på det. Da får det heller ligge en ekstra fjernkontroll på bordet hos meg. Mottakeren er jo RF, og da fungerer det ikke med min Harmony One...

Angående grått vs hvitt kan jeg dessverre ikke hjelpe...

Alt i alt er jeg i hvertfall meget fornøyd med mitt :-) Om du velger et DreamScreen og lurer på justering av hvor langt ned det skal gå er det bare å spørre. Ikke helt intuitivt, men ikke veldig komplisert heller ;-)
-
Yamaha RX-V3900T, System Audio 1280 mkII, SA 720 AV, SA 705, SA 505, SVS PC12-NSD, Epson EMP-TW700, DreamScreen v3 tab 92", Samsung LE40A656, Acer Revo R3610 med XBMC, Panasonic DMP-BD60, Pioneer DV 565-AS, PS3, Get HDi, Logitech Harmony One
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.11.2009 08.24.33 #3 av 9
Postet av: elgsather
Endelig noen som trør til med litt hjelp :-)

Er det hvitt eller grått lerret du har (vanskelig å se utifra bildene) Er litt redd for at det blir for blasst bilde hos meg med grått lerret og min tw1000 (1200 ansilumen) på eco mode
Kjører du din tw700 i eco eller normal mode?

Er strømledningen hvit eller svart? Hvor lang er den?
Fornøyd med tab tension løsningen? Regner med at lerretet er (og at det også holder seg) helt bølgefritt
Kommer kassetten helt oppi taket slik at man ikke får glipe mellom tak og kassett?

(mange spøsrmål men når noen endelig svarer så blir jeg ivrig)

mvh
Bjørnar
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.11.2009 09.41.53 #4 av 9
Postet av: teebee
angående fjernkontroll så vil vel harmony 900 og 1100 virke da de sender rf? eventuelt den eldre 895.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.11.2009 10.06.10 #5 av 9
Postet av: elgsather
"teebee" skrev:angående fjernkontroll så vil vel harmony 900 og 1100 virke da de sender rf? eventuelt den eldre 895.


Godt tips ang remote, pengene går nok først og fremt til lerret nå i første omgang men det er også et mål å få ryddet opp i haugen av fjernkontroller :-)

- Bjørnar
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.11.2009 17.34.06 #6 av 9
Postet av: TheDude
Jeg har grått lerret, mye på grunn av at jeg ikke klarer å få det helt 100% mørkt i min stue. Jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag mot hvitt lerret, så jeg kan ikke si noe om fargene er blassere enn de kunne ha vært.

Nå kjører jeg projektoren i Theatre Black mode, som er en av øko-modusene såvidt jeg har skjønt (den støyer i hvertfall betraktelig mindre enn om jeg har den på Natural, Living Room eller Vivid), og det fungerer helt fint nå på kveldstid i hvertfall (og store deler av resten av døgnet her oppe i nordnorge :wink: ). Det blir kanskje litt blasst på dagtid, så til sommeren må jeg gjøre noe mer med blending, tror jeg. Har bare persienner nå...

Det er hvit ledning på tilkoblingen, men jeg husker ikke nøyaktige lengder akkurat nå (er ikke hjemme nå), men mener det er ca to meter fra venstre kant av lerretkassett til kontrollboks, og knappe halvannen meter fra kontrollboksen til stikk. Med de krokene jeg har brukt er det en god glippe (to-tre cm tror jeg) mellom kassett og tak, men kanskje får man den nærmere med å bruke midre kroker. Jeg tok litt i på dimensjonene for å være sikker på at lerretet ikke ramler ned...

Foreløpig er i hvertfall lerretet helt slett (har bare hatt det siden september), og jeg satser på at det holder seg slik lenge. Det var en av hovedgrunnene til at jeg valte et slikt i stedet for et manuelt lerret. Det er selvfølgelig kult å trykke på en knapp på en fjernkontroll for å få ned lerretet, men jeg hadde neppe betalt over 3000 ekstra for kun dette.

Jeg kan gi deg mer nøyaktige tall på lengder og distanser senere i uka.
-
Yamaha RX-V3900T, System Audio 1280 mkII, SA 720 AV, SA 705, SA 505, SVS PC12-NSD, Epson EMP-TW700, DreamScreen v3 tab 92", Samsung LE40A656, Acer Revo R3610 med XBMC, Panasonic DMP-BD60, Pioneer DV 565-AS, PS3, Get HDi, Logitech Harmony One
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.11.2009 20.56.11 #7 av 9
Postet av: elgsather
Det er hvit ledning på tilkoblingen

Gode greier, hvitt tak nemlig....
Med de krokene jeg har brukt er det en god glippe (to-tre cm tror jeg) mellom kassett og tak, men kanskje får man den nærmere med å bruke mindre kroker. Jeg tok litt i på dimensjonene for å være sikker på at lerretet ikke ramler ned..

Det er en fordel at det ikke ramler ned ja. Det skjedde nemlig hos meg, hadde glemt sikringsskruene på festet (kjøpt brukt, uten bruksanvisning), 20 kilo lerret rett i stereobenken og gulvet. Det ble et kostbart lerret....
Foreløpig er i hvertfall lerretet helt slett (har bare hatt det siden september), og jeg satser på at det holder seg slik lenge. Det var en av hovedgrunnene til at jeg valte et slikt i stedet for et manuelt lerret. Det er selvfølgelig kult å trykke på en knapp på en fjernkontroll for å få ned lerretet, men jeg hadde neppe betalt over 3000 ekstra for kun dette.

Skal visstnok være slik at et motorisert lerret uansett holder seg mere slett over tid enn et manuelt pga rivinga og slitinga i et manuelt....men jeg har aldri hatt det og vet ikke...

- Bjørnar
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.11.2009 21.23.42 #8 av 9
Postet av: Torja
Selv føler jeg at grått visa hvitt lerret blir litt smak og behag. Hadde hvitt først(gain 1.1) med en DLP PJ. Sort føltes sort nok, men nok mest etter at solen hadde gått ned. Etter å ha godt over til grått med gain 1.0 følte jeg i begynnelsen at jeg savnet litt av smellet i lyse sener. Dagslys og slikt. Men ser jo også at det hvite kunne bli for mye av det gode da detaljer i nettopp lyse scener ble visket ut på samme måte som at detaljer i mørke/sorte scener kan viskes ut. I tillegg og etter vært opplevde jeg hvite og lyse scener tilstrekkelig hvite og godt med detaljer. Jeg vant i tillegg mer sort. Altså enten det var lyse scener eller mørke scener var det sorte mere svart. Detaljene i mørke scener var like bra. Hva som er egne preferanser får man finne ut selv.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.11.2009 09.36.20 #9 av 9
Postet av: Gizmo69
Men jeg lurer på hvilket lerret som er best og gir best bildekvalitet av disse to? det er i grunnen de to valget står imellom hos meg :

Multibrackets Motorized Projection Screen Deluxe - projeksjonsskjerm (motorisert) - 135 in
http://www.dustinhome.no/pd_5010101250.aspx

KINGPIN Crown CES270-16:9 - projeksjonsskjerm (motorisert) - 117 in
http://www.dustinhome.no/pd_5010186700.aspx

Etter å ha lest litt om tab tension ble jeg i tvil om jeg kanskje skal velge det med tab tension likevel... Er det noe mulighet å feste DREAMSCREEN TAB-TENSIONED MOTORISERT 16:9 lerretet i veggen så jeg kan ha det litt ned fra taket? Det blir vel litt høyt kanskje og ikke bra for nakken om jeg sitter bare 4 meter fra? Hva er best av Gain 1.0 og 1.1?

Og så leste jeg dette? Holder ikke DreamScreen Tab V3 det den lover?
http://avforum.no/forum/lerret/77433-ny ... 3-tab.html

Når jeg skal sitte ca 4 meter fra lerretet, går det greit med str. ca 120 tommer?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar