Logo

usikker!

Skriv et svar
15.03.2008 15.09.24 #1 av 10
Postet av: knemo
har ett lite problem selv som går igjen her ser jeg.
jeg har idag en Onkyo TX-DS595 receiver som jeg har hatt lenge og er rimelig fornøyd med.
men nå har det kommet så mye nytt i stuen att det er på tide å oppgradere.
har fått meg ny samsung lcd tv 46" (hd-ready), mediasenter med optisk utgang og ps3.
skal og ha meg ny hd-tuner om litt.
og det dukker vel og opp en blue-ray spiller når den tid kommer.
så til problemet.

hva receiver skal jeg velge?
har satt meg ett budsjett på 7000kr.
jeg har kommet til 3 mulige hittil:

Onkyo TX-SR605
Yamaha RX-V661
Denon AVR-2308

vurderer og å få meg nye høytalere senere.
bruker litt variert av jamo idag men tenker å gå på Dali Concept 6 pakken.
er det flere som kan anbefales eller noen som kjenner til de jeg har sett meg ut?
tanken er å kunne bruke HDMI til lyd også.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.03.2008 16.03.50 #2 av 10
Postet av: boly
For 7000.- hadde jeg personlig sett på Yamaha og Onkyo.
Begge disse er grise gode og det kommer litt opp til deg hva du velger. Personelig liker jeg lyden i Onkyo best, med Yamaha på en god andre plass. Denon blir litt flat/ kjølig for min smak.

Ellers er vel Onkyo'n du sikter till mest fremtidsrettet med tanke på 2 hdmi inn og 1 ut.

http://www.lsound.no/nor/ Her selger de både Yamaha og Onkyo til gode priser.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.03.2008 18.31.42 #3 av 10
Tror Yamaha og Consept skal passe hverandre meget bra, men har ikke hørt consept på akkurat den reciveren. Normalt ville jeg anbefalt Yamaha RX-V661, men om litt kommer oppfølgeren 663. Forskjellen er at 663 har støtte for de nye høyoppløste lydformatene, 661 konverterer til MPCM (se under), 663 konverterer analoge signaler til digitale og litt mer strømsterk en forgjengeren. Den har da bla 2 HDMI innganger og støtte for de nye høyoppløste lydformatene som benyttes av Blu-Ray. Yamaha lager svært gode recivere og de gir ett engasjerende og dynamisk lydbildet og lydsignaturen kan beskrives som nøytralt og kanskje noe "rund" i toppen. Denne ble testet sammen med 6 andre recivere i budsjettklassen i denne utgaven av hjemmekino og fikk karakter 6. Mer informasjon om produktet finner du her:
http://www.hjemmekino.no/database/avamp ... alognr=190

Ellers er jo Onkyo 605 ett godt alternativ, eneste minuset med den er at den ikke konverterer analoge signaler til digitale. Ellers en kritikkerrost reciver til en billig penge.

Jeg ville fortsatt å bruke PS3 som BD-spiller en stund til da den klarer denne jobben ypperlig, den har også en vesentlig raskere oppstartstid en andre HD-spillere på markedet. Den konverterer de nye høyoppløste lydformatene til MPCM. PCM er en forkortelse for Pulse-Code Modulation og er en ukomprimert teknikk for digital lyd. Denne denne teknikken brukes på vanlig CD plater, men da i stereo. MPCM eller LPCM er da i multikanal, eller lettere sagt ukomprimert lyd med støtte for opptil 8 dedikerte kanaler. (7.1). Forhåpentligvis kommer det en oppdatering med støtte for de nye høyoppløste sugnalene med ekstern dekoding, men dette er bare spekulasjoner fra min side, men det er lov å håpe. :wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.03.2008 21.14.25 #4 av 10
Postet av: knemo
Ellers er jo Onkyo 605 ett godt alternativ, eneste minuset med den er at den ikke konverterer analoge signaler til digitale. Ellers en kritikkerrost reciver til en billig penge.


i følge beskrivelsen så gjør den det. eller tenker jeg feil i forhold til deg?

Den tilbyr også omforming av analoge signaler til digitale signaler for tilkobling via HDMI. Dette gjør at du kan koble til f.eks XBOX 360 via komponent og en satelitttuner via S-video og hjemmekinoreceiveren vil omforme det til HDMI-signal slik at du fortsatt bare trenger en kabel til TV/projektor.


jeg må jo si att Onkyo er en favoritt siden jeg kjenner den fra før og har vert veldig fornøyd med det merket.
men så har jeg jo hatt den siden den kom på markedet og har ikke vert borti så mange andre merker.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.03.2008 14.02.19 #5 av 10
"knemo" skrev:
Ellers er jo Onkyo 605 ett godt alternativ, eneste minuset med den er at den ikke konverterer analoge signaler til digitale. Ellers en kritikkerrost reciver til en billig penge.


i følge beskrivelsen så gjør den det. eller tenker jeg feil i forhold til deg?


Ops, beklager feil. Mente at den tydligvis ikke oppskalerer lavoppløste bilder (SD) (480/576) til 720P/1080/1080P.

Les forøvrig test av produktet her:
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... =3537&p=50
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.03.2008 09.43.56 #6 av 10
Postet av: teebee
ser du har planer om å koble til mye duppeditter til den. hadde jeg vært deg ville jeg sprengt budsjettet og kjøpt en onkyo TX-SR705. jeg har en 605 og selv om jeg idag kun bruker 1 av 2 hdmi inganger så ser jeg for meg problemer i fremtiden og angrer faktisk på at jeg ikke kjøpte en større. nå har du ps3 på hdmi, så forventer du en hd dekoder og den går på hdmi. da har du fyllt opp 605. hva gjør du da som du finner at ps3 er for dårlig for dvd\bd? en bd spiller kommer jo på hdmi. 2000 ekstra for en hdmi port er kanskje dyrt, men kan være nyttig.
en 4 porters hdmi switch koster vel rundt 1000 og da har man jo en til fjernkontroll for å skifte kilde.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.03.2008 19.33.53 #7 av 10
Postet av: knemo
endte opp med en 605.
klarte å presse ned prisen på den.

svar til teebee:
ja det er litt surt å måtte ofre en hdmi i framtiden men jeg kommer nok på en løsning på det.
bd spiller ligger en del fram i tid og for min del, men kan mulig leve med det en stund.

må hvertfall takke for hjelpen, slapp å vri hjernen for mye.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.03.2008 19.40.49 #8 av 10
Postet av: AndreB
Jeg er i posisjon til å handle forsterker selv (for min del er sterkeste kandidat i øyeblikket en NAD T754), men er fremdeles usikker.. -Det er for min del mye penger å bruke på kun forsterker, da jeg må ha høyttalere i tillegg..

Men nå som du har valgt: Har du rukket å prøve forsterkeren på musikk og film allerede? Hva synes du? Har du fått koblet noe til HDMI innganga? Hva endte prisen på?

Takker for svar :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.03.2008 09.04.21 #9 av 10
Postet av: knemo
har ikke prøvd den ennå siden de ikk ville få tak i den før onsdag etter påske.
klarte å få presset prisen ned i 6200kr for den siden jeg fant den på nettet for den prisen.
hjelper virkelig å prute :p
skal komme libake med en raport når den er testet ut.
mulig noen har ett godt forslag til film å prøve ut? dvd eller bd
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.04.2008 01.50.21 #10 av 10
Postet av: knemo
nå har jeg fått prøvd den lit og må si jeg er veldig fornøyd med den.
har allt koblet til og bare en HDMI ut til tv, og det funker bra.
lyden er bedre enn jeg hadde forventet til tross for att jeg ikke har fått tak i nye høytalere ennå og fortsatt kjører 5.1
og med bd på ps3 så er lyden bedre og mer detaljert, den switcher fint til det lydformatet man bruker fra spiller.
fin og grei meny på skjermen og en del fine finesser.
fjernkontrollen kan programeres lett og er enkel i bruk.
mangler muligheten til å lære fjerkontrollen hvis man ikke har rette pre-koden.
så på sg-atlantis her en dag og kom til en sene der det banket på døren og jeg ble lurt til å gå ut for å se før jeg skjønte att det var fra høytalerne.
skal nå få testet den skikkelig i helgen med noen bd filmer som har hd lydformat sammen med venner.
så litt på " gone in 60 seconds" idag og fikk frysninger av motorlyden og når helikopteret fløy rundt så hørte jeg det sirklet over meg.
meget repeterende ser jeg men som sagt god lyd.
det er nå hvertfall min mening
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar