Logo

Test: Sennheiser PX200 vs. AKG K26P

Skriv et svar
27.07.2005 17.31.01 #1 av 3
Postet av: Tiger
Kjøpte de to par hodetelefonene for å selv vurdere lydkvaliteten på disse opp mot hverandre. Sammenlignet disse med de originale ørepluggene som følger med iPod mini (6GB). De originale ørepluggene har fått positiv omtale til å være originale plugger. Etter å testet en stund må jeg si at jeg er overrasket over resultatet...

Grunnen til at jeg valgte Sennheiser PX200 og AKG K26P var positiv omtale av disse på nettet. AKG ble dessuten testvinner i L&B 6/7-2005. Begge settene var dessuten innefor min budsjettramme på 500 kroner.

Koblet først AKG til iPoden og lyden var veldig anderledes enn de originale ørepluggene. Mye mer bass. Veldig mye mer bass. Det var alldeles supert for jeg liker mye bass. Etter en stund så ble det klart at det var altfor mye bass. Mellomtonen og diskanten kom ikke særlig frem. Prøvde derfor å justere EQ på iPoden til "Mindre bass" og "Mer diskant". Førstnevnte dempet riktignok bassen, men det låt fortsatt ullent. EQ "Mer diskant" hjalp imidlertid nevneverdig, men ikke nok.

Koblet iPoden opp til RX-V1400 og de gulvstående Audiovectorene for å høre om iPoden virkelig ga så mye overdreven bass. Resultat: Nix.

Prøvde deretter PX200 på iPoden og PX200 låt mye tammere enn AKG, men mer riktig og fordelt over hele frekvensspekteret. Bassen fra PX200 var imidlertid langt mer beskjeden enn AKG-settet. Gikk gjennom de samme EQ-ene og med EQ satt til "Elektronisk" så ble det litt mer futt fra PX200.

Når det gjelder byggekvaliteten så fremstår PX200 langt mer solid enn AKG, som er litt mer "leamikk". AKG-settet består av to stålbøyler som man må tilpasse hele tiden for de sklir tilbake til utgangspunktet hver j... gang. Irriterende. PX200 derimot slipper man å justere hver eneste gang. Stort pluss. PX200 har dessuten lange dempeputer under bøylen, mens AKG kun har to små avstandstykker i hardplast. Nå har jeg heldigvis hår, men for de som ikke har det vil nok slite (bokstavlig talt) med AKG-settet etter en stund.

Konklusjonen er at lydforskjellen fra iPod-ørepluggene til PX200 er ikke allverden. Forskjellen i lyden mellom PX200 og AKG er langt større. Personlig synes jeg at AKG-settet gir altfor ullen lyd. PX200 gir på den annen side lite effekt for 500 kroner sett opp mot de originale ørepluggene. Har egentlig ikke lyst på hverken PX200 eller AKG K26P. Skulle jeg allikevel velge så hadde det blitt PX200.

Hmm...kanskje Koss Porta Pro er verdt en studie? Ulempen er imidlertid at omtrent alle eiere av Koss Porta Pro rapporterer at de går lett i stykker...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.08.2005 08.59.11 #2 av 3
Postet av: Chip2001
Hei. Har både PX200 og PortaPro, førstnevnte er nok endel mer "balansert". Dette er best å test på klassisk musikk, mener nå jeg - men PortaPro er OK. Tror de klart er mer holdbare også - det at du vet om folk hvor denne er gått i stykker tror jeg skyldes at endel uvørne kjøper PortaPro pga garanti - de vet de er uforsiktige.

Ellers er jeg blitt mer freak på skikkelige hodetelefoner med hodetelefon-forsterker (Musical Fidelity). Det er virklig high-end til en rimelig pris, men skal det testes her, er det mest klassisk som avslører det, men det mest oppsiktsvekkende er hvor stor forskjeller det er på innspillingskvalitet.
Chip2001
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.10.2005 08.06.44 #3 av 3
Postet av: orso
Noen som kjenner til SENNHEISER HD 477 sammenlignet med SENNHEISER PX 200 og AKG K-26? Og er det stor forskjell på PX 200 og PX 100?
Har solgt mine Koss Porta Pro, ble for ullen lyd. Skal kjøpe noen nye, helst ikke over 500 kr. Noen anbefalinger? Usikker på om de trenger og være sammenleggbare eller ikke. Tenkte først jeg måtte ha det siden de skal brukes på reise, men så lenge de ikke er så store så går det nok greit.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar