Logo

Spikes

Skriv et svar
13.10.2005 08.00.16 #1 av 5
Postet av: stiank81
Hei!.. Har akkurat fått mine nye høyttalere (Klipsch RF15) i hus. Med fulgte det 2 sett ulike spikes, og jeg er usikker på hvilke jeg bør bruke.

Det ene settet var spikes slik jeg ventet de skulle være. Metallspisser som har minimal berøring med gulvet. Det andre var runde (halvkule) gummiknotter. Det må jo sies at sistnevnte er meget mye mer praktiske ettersom de ikke gjør noe skade på gulvet og høyttalerne blir enklere å flytte etc.. Men er de dårligere? Det stod noe i bruksanvisningen om at de ene var "carpetspikes", altså teppe-spikes, men det stod ikke hvilke.. I mange andre land er det vanlig med vegg-til-vegg teppe, så jeg tenker at de spisse kanskje er viktigere her?.. Jeg har parkettgulv, så det vil jo bli liten berøring med gulvet om jeg brukes gummihalvkulene også..

Noen meninger om hva som bør brukes? Vil jeg merke forskjell...?...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.10.2005 11.20.09 #2 av 5
Postet av: Tannoy
Tipper at spikes i gummi er beregnet for ditt tilfelle som har parkett. De spisse kan for lage stygge riper selvom disse gjør nok at høytalerene står mest stødig.
Mitt forslag er at du sparer parketten og bruker de i gummi...pass på at det blir rett slik at høytalerene står stødig.
Sometimes I have morningwood in the late afternoon...
Sjekk gjerne ut min hjemmekino:
http://min.hjemmekino.no/Tannoy/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.10.2005 11.37.57 #3 av 5
Postet av: sax
Eller kjøper metall discs. Koster 130,- på Elkjøp. :idea: Discs.jpg Discs.jpg ( 7,3017578125 KB) Vist 501 ganger
-------------------------------
Pioneer VSX-1015-S, Pioneer DV-668AV-S, B&W 703, IXOS, QPV 42-HDL05
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.10.2005 12.13.33 #4 av 5
Postet av: kid
Man får kjøpt "kopper" som spissene står ned i også.. bare for å nevne det, jeg gjorde det med mine for å bevare gulvet.
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.10.2005 13.51.41 #5 av 5
Postet av: Torja
"kid" skrev:Man får kjøpt "kopper" som spissene står ned i også.. bare for å nevne det, jeg gjorde det med mine for å bevare gulvet.


Sier meg enig her, kjøpte meg også slike "kopper" fra Sterofil på grensen i Oslo. Fungerer kjempefint. Høytalerne er også mye letter å flytte på med disse, da de lettere glir over parketten, i motsetning til gummi proppene som kan sette seg fast over litt tid og lage stygge merker i gulvet, når du prøver å flytte på høytalerne.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar