Hvor nær man ønsker å sitte er veldig mye en smakssak, og jeg pleier å si at dersom du trives med å sitte på en avstand mellom 1-2 ganger lerretsbredden, så er du normal.
Jeg har selv et 180cm bredt lerret som jeg sitter omtrent 210-220cm unna. For meg er det en tanke for nær, men når jeg vipper stolryggen bakover og kommer omtrent 240cm unna, så synes jeg det er bra.
Det vil si at jeg da sitter på en avstand på 1,3 ganger lerretsbredden, mens 1,15 ganger lerretsbredden blir en tanke for nær for meg. Andre (f.eks. kona) trives bedre med å sitte lenger unna, og hun synes det er perfekt fra sofaen bak sweet spot, som er omtrent 330cm unna, noe som er rundt 1,8 ganger lerretsbredden. Også helt normalt. Med en full HD projektor ville jeg vel sagt at mellom 1,3 og 1,5 ganger lerretsbredden er perfekt uten å bli for stort eller for lite, men hva vet vel jeg. Det er ut fra MINE preferanser.
Basert på dette og at din nærmeste sitteavstand er på 3,5 meter, så ville jeg ikke hatt større lerretsbredde enn 2,7 meter, ihvertfall. 3,5m / 1,3 = 2,7m. De som sitter 4,5 meter unna vil da sitte på en avstand av omtrent 1,6 ganger lerretsbredden. 2,5 meter, slik Rune anbefaler er heller ikke galt. Det gir sitteavstand for 3,5 og 4,5 meter på henholdsvis 1,4 og 1,8 ganger lerretsbredden. Veldig mange føler at det blir FOR nær når man kommer under 1,5 ganger lerretsbredden (jeg liker altså noe nærmere enn det), så det er mulig at 2,5 m bredde er riktigere enn 2,7 m for deg. Med 3,5 m sitteavstand ville jeg ihvertfall vært forsiktig med bredere lerret enn 2,7 meter.