Logo

Referansesanger

Skriv et svar
01.01.2008 02.50.59 #1 av 8
Hva slags musikk bruker dere når dere skal høre på nye høytalere?

Personelig bruker jeg Pink Floyd, Muse og Nirvana når jeg skal teste høytalere, ikke bare på grunn av at det er en av mine favorittband, men også fordi man lett kan høre høytalerens egenskaper. Spesielt når det gjelder høytalernes dynamikk, hvordan den takler vokal og gitarspilling. ( Forsterkeren har også mye å si, men det tar vi ikke å diskuterer her.)

Kom gjerne med forslag på musikk som avslører høytalerens styrker og svakheter.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.01.2008 10.12.08 #2 av 8
Postet av: petre2006
Bra tråd!

Man finner vel mye i hele lydregisteret om man setter inn 'Essential' med gode gamle Yello, den bruker nå vertfall jeg. Rubberbandman sangen tar jo 'knekken' på selgere om du spør pent om å få teste den på anlegget de skal prakke på deg ;-)

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.02.2008 16.05.58 #3 av 8
Postet av: jivac
Flott!
Noen med andre forslag?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.02.2008 16.16.16 #4 av 8
Postet av: orso
Jeg prøver å teste med variert musikk og både med gode og mindre gode innspillinger. Tester stort sett med musikk jeg hører mye på, men med noen unntak. Har to test CDer med diverse spor. Spiller også test CDene en del hjemme, slik at jeg kjenner de godt og vet hvordan det skal låte.
Noen av artistene/bandene jeg bruker er: Mark Knopfler, Kari Bremnes, Cassandro Wilson, Dave Matthews Band, Mari Boine (mye bass), Lambchop, Vamp, Mary Chapin Carpenter, Vineyard og Alison Krauss.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.02.2008 17.07.06 #5 av 8
Postet av: kark
Liten avsporing men,hvor lenge bør nye høyttalere spilles inn før man kjører på med høyt volum?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.02.2008 17.46.39 #6 av 8
Dette er individuelt fra høytaler til høytaler, noen trenger lang tid før de spiller slik produsentene hadde tiltenkt, mens andre krever ikke like mye jobbing. Om man kjører høyt fra første stund eller en stund senere spiller ingen rolle så lenge de ikke forvrenges, det låter bare litt bedre etter de har blitt innspillt.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.02.2008 09.17.32 #7 av 8
Postet av: Cowboy
"bomholt" skrev:Jeg prøver å teste med variert musikk og både med gode og mindre gode innspillinger. Tester stort sett med musikk jeg hører mye på, men med noen unntak. Har to test CDer med diverse spor. Spiller også test CDene en del hjemme, slik at jeg kjenner de godt og vet hvordan det skal låte.
Noen av artistene/bandene jeg bruker er: Mark Knopfler, Kari Bremnes, Cassandro Wilson, Dave Matthews Band, Mari Boine (mye bass), Lambchop, Vamp, Mary Chapin Carpenter, Vineyard og Alison Krauss.

Her var mye bra og brukbart lyttematriale! Selv bruker jeg også Mark Knopfler som "overall" analyse. Først og fremst fordi jeg kjenner innspillingene godt (De jeg velger å analysere lydkvaliteter i høyttalerne med, kjenner jeg godt, siden MK er en av mine favoritter uansett.) Dessuten er endel av innspillingene ubeskrivelig bra på dynamikk - eksempelvis den gamle Dire Straits plata - Tunnel of Love. Dette med dynamikk er jo en utfordring - og ettersom lag på lag med instrumentering og intensitet legges på, så merker en hvor høytalerne blir diffuse og rotete i lydbildet. Kari Bremnes er litt sånn som jeg har det med Katie Melua - en veldig bra referanse til å lytte ut hvor bra høyttalerne er på mellomtone og vokalområdet. Ellers bruker også jeg Vamp og Mary Chapin Carpenter til å lytte ut hvor bra høyttalerne er på å levere relativt avanserte akkustiske lydbilder. Artig å se så mange av egne referanser i innlegget ditt bomholt!
:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.04.2008 03.55.04 #8 av 8
Postet av: Zleepyme
Er glad i å bruke rock/pop/visesang som referanse, å da er noen av mine favoritter Tool, Seigmen, Live, Gåte, Vamp, Pink Floyd(såklart) Foo Fighters, Evanescence, Metallica, . Det kan være morsomt å høre akustisk versjoner av kjente rockelåter med skikkelig opptak. F.eks Creed med "This is the end" og "My Own Prison" Eller Noe så orginalt som Korn akustisk?? Joda det finnes, å det er faktisk spennende og meget bra!

For å ikke snakke om Manowar med "Master of the wind"
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar