Logo

Projektor - Lite rom ~ 10000,-

Skriv et svar
03.03.2008 14.30.48 #1 av 6
Postet av: flotepewz
Hei!

Vurderer sterkt å gå til innkjøp av projektor. Rommet jeg har hjemmekinoen min i er rimelig lite, det kan seès på Min Hjemmekino presentasjon. Tipper det er på rundt 3mx4m, og i bakkant, hvis man drar en parallell strek fra midten av tv-veggen og motsatt i andre ende, så er det ei dør med en veldig tjukk dørkarm som jeg hadde en liten forhåpning om å skru projektoren oppi. Noe som da vil tilsvare ca 40cm under taket. (Noen kommentarer på dette forresten? Vil det medføre ulemper med tanke på utskytingen av bildet?)

Så med et så lite rom så vil jo jeg tippe det blir litt begrensninger på hvor stort lerretet kan være. Kanskje rundt 65-80". Vil det da være begrensninger på hvilke projektorer jeg har å velge mellom? Hvis det ikke er det så er det jo flott, også med tanke på at jeg skal flytte til høsten. Jeg vil at projektoren ikke skal overstige 10000,- i pris, et smått slingringsmonn skal jeg nok greie hvis spesifikasjonene på projektoren tilsvarer at det er absolutt verdt et lite prishopp på en tusenlapp (for å ta et eksmpel).

Jeg har en forsterker som har HDMI switching så jeg stiller ingen store krav til å ha mange innganger på projektoren. Greier meg med 1 HDMI inngang, men selvfølgelig ingen ulempe med flere. Nå vet jeg veldig lite om projektorer så det hadde vært fint med så mange innspill som mulig. Er det muligheter for å koble på bakkenettet med en vanlig antenne kabel f.eks? Ingen krise hvis det ikke er mulig.

Et must er at projektoren er HD-Ready, 720p/1080i. Så hadde jeg også håpet på noen tips på hvor jeg kan kjøpe gode lerret i forskjellige størrelser. Et 16:9 lerret på de størrelsene jeg skrev ovenfor, mellom 65-80".

Så får dere bare stille spørsmål om det er noe info jeg kan komme med som kan hjelpe dere igjen med å gi meg tilstrekkelige svar.

Takk skal dere ha!

Med vennlig hilsen
Sveinung Sandnes
E inte bara bara laga movi, må ha rett lait, rett sound, krispy sorroundsound
onkyo 605 | dynabel dy7250 | XTZ 99 W10.16 | toshiba hd-e1 | samsung bd-p1500 | samsung le46a856 | xbox 360 | htpc
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.03.2008 07.46.37 #2 av 6
Postet av: flotepewz
Ingen som har noen innspill her? :) Projektorer som kommer i nærmeste fremtid eller eksisterende?
E inte bara bara laga movi, må ha rett lait, rett sound, krispy sorroundsound
onkyo 605 | dynabel dy7250 | XTZ 99 W10.16 | toshiba hd-e1 | samsung bd-p1500 | samsung le46a856 | xbox 360 | htpc
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.03.2008 08.58.58 #3 av 6
Jeg gir deg to gode alternativer som er verdt å ta en nærmere kikk på i din prisklasse. Det er Epson TW-700 og Optoma HD-70, Optoma HD-70 er en DLP-prosjektor mens Epson TW-700 er en LCD-prosjektor, hva dette innebærer og hva du burde velge kan du lese mer om her:
http://www.hjemmekino.no/guide/projektorguide.asp

Epson er mer flekibel å plassere, har en bedre pæregaranti og er mer lyssterk. Optoma gir svært mye for pengene og er ett meget godt valg hvis du har en god lyskontroll i rommet. Har ikke sett Epson sin prosjektor ennå, så kan desverre ikke si hvilkan av de som er best, men ta deg en tur innom din nærmeste forhandler å se selv om du kan.

Her er en test av de to nevnte produktene
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... =3760&p=68

Informasjon og pris om produktene finner du her:
http://www.hjemmekino.no/database/proje ... alognr=105
http://www.hjemmekino.no/database/proje ... alognr=100
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.03.2008 11.36.04 #4 av 6
Postet av: flotepewz
Takker for svar :) Disse så jo veldig aktuelle ut. Optoma'en var jo veldig billig, men kontrastnivået og lysstyrken så jo ikke så veldig optimal ut? Vil man merke stor forskjell på en DLP projektor med 3000:1 kontrast og en LCD projektor med 10000:1 kontrast? Det virker jo logisk at Epson projektoren (LCD) vil ha et høyere kontrastnivå, men går det an å sammenligne sånt når det er snakk om 2 forskjellige teknologier?

Så også at jeg hadde større muligheter for å justere bildet på Epson projektoren. Så var det mindre støy av den. Men Optoma'en var jo over tusenlappen billigere da. Greier i greiene. Vel, jeg får tenke litt mer. Takk skal du ha ja, kom gjerne med flere innspill :)
E inte bara bara laga movi, må ha rett lait, rett sound, krispy sorroundsound
onkyo 605 | dynabel dy7250 | XTZ 99 W10.16 | toshiba hd-e1 | samsung bd-p1500 | samsung le46a856 | xbox 360 | htpc
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.03.2008 12.57.27 #5 av 6
Postet av: Torja
LCD PJ oppererer med noe de kaller dynamisk kontrast og såkalte irisløsninger(hvor lyset strupes i prosjektorlinsen) , og det er ikke det samme som virkelig kontrast. Optoma'en har garantert mye bedre kontrast i et og samme bilde. DVS kontrasten er stor mellom det lyseste objektet og det mørkeste objektet i ett og samme bilde. LCD "jukser" litt ved å øke lystyrke i lyse bilde scener og dempe lysstyrke i mørke scener, men det er liten kontrast mellom lys og mørkt objekt i samme bilde. Kommer av forskjellige tekniker.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.03.2008 13.38.58 #6 av 6
Postet av: flotepewz
Allright! Da bikker det over på Optoma'en igjen, den var noe mindre også. Designet var jo ikke like pent men det er jo ikke projektoren man skal se på :) 2dB er vel også under menneskets oppfatning til å høre forskjell på to lydkilder. Er vel 3dB som er grensen der. Takk skal dere ha :)
E inte bara bara laga movi, må ha rett lait, rett sound, krispy sorroundsound
onkyo 605 | dynabel dy7250 | XTZ 99 W10.16 | toshiba hd-e1 | samsung bd-p1500 | samsung le46a856 | xbox 360 | htpc
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar