Logo

poenggiving i testene feil?

Skriv et svar
26.12.2009 23.30.30 #1 av 4
Postet av: teebee
heisann. leste nettopp testen av recievere i blad nr 1 2010 på insider. på oversikten over poengene der har onkyo fått best i test stempelet, men på poengtavlen er den på delt nest sisteplass. er dette kun en trykkfeil eller er det noen skjulte poeng ute å går? jeg har sett det samme i en tidligere test. nr 10 2009 testet dere blurayspillere. her får philips beste kjøp stempel med karakteren 6, mens best i test vinneren får karakter 5. dette forsvares vel av at philips er mye billigere enn resten. når det gjelder reciever testen er vel onkyen en av de dyreste.

om dette ikke er feiltrykk så mener jeg at produktene må få den karakteren de fortjener ut fra alle del kriteriene og så kan det konkluderes med at en er beste kjøp basert på pris mens best i test er vinneren med høyeste del kriterier. jeg synes iallefall, sånn som de to testene jeg never, virker useriøs med den poengivningen\sluttkarakteren\stempel de fikk i testene.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.12.2009 14.05.42 #2 av 4
Postet av: roffe
Karakteren 1-6 er vel gitt i forhold til pris, mens karakterene for de ulike egenskapene som går til 20 er ment mer som et absolutt ytelsesmål.

Sånn sett er det vel naturlig at "Beste kjøp" bør være et av produktene med høyest karakter på 1-6 skalaen, mens "Best i test" må ses relatert til ytelsen uten å skjele til pris. Slik kan et høyt priset produkt bli best i test uten å komme høyest på 1-6 skalaen.

Ellers er det ikke slik at oppsummeringen til slutt nødvendigvis kommer i noen rangeringsrekkefølge. Man kårer gjerne en vinner, men sjelden en enkelt taper i slike gruppetester.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.12.2009 21.44.55 #3 av 4
Postet av: teebee
hvordan vil du forklare recievertesten i nr 1.2010 da?
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.12.2009 08.48.34 #4 av 4
Postet av: roffe
"teebee" skrev:hvordan vil du forklare recievertesten i nr 1.2010 da?

Jeg vil vel ikke utelukke at enkelte av egenskapskarakterene har blitt beheftet med litt trykkfeil. Ut fra det jeg leser i testene ville jeg f.eks. forvente bedre karakter på musikklyd på Onkyo, for eksempel, og kanskje noe lavere på utstyrsnivå for H/K.
Men jeg er ikke involvert i produksjonen av bladet eller denne testen, så dette blir "kvalifisert gjetting" fra min side.

Til syvende og sist lønner det seg å lese testen for å få det beste innblikket i hvordan produktet yter. Når det gjelder spesifikasjoner og features vil det alltid være lurt å sjekke fullstendige opplysninger fra produsent for å få det fulle og hele bildet av produktet dersom man er interessert.

For egen del ser det gjerne slik ut når jeg skal skaffe et produkt: Lese tester, finne aktuelle produkter, lese alle spesifikasjoner, lese brukermanualen og så helst teste før kjøp.
Ja, du leste riktig: Jeg leser gjerne brukermanualen før jeg bestemmer meg for kjøp. For i produsentens featurelister og spesifikasjoner står kun det produsenten har valgt å fremheve. Men manualen avslører ofte mye om hvordan ting vil oppføre seg i praksis.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar