Logo

Plater med godlyd!

Skriv et svar
23.08.2005 20.09.12 #1 av 27
Postet av: magnuswb
Merker at det er lite aktivitet i musikk forumet her så da starter jeg med en tråd der vi snakker om plater med godlyd. Og tips.

Akkurat nå så har jeg noen favoritter, begynner å bli lei av Kari Bremnes test cd'r og slikt så nå når jeg briefer med anlegget bruker jeg:
Rage Against The Machine - Rage Against The Machine (å så feit lyd! høydepnkter: take the power back, wake up)

Rage Against The Machine - Renegades (råfeit lyd. ikke så bra som RATM men ikke langt unna. høydepunkt: renegades of funk. bare prøv og hør!)

Peter Gabriel - Secret World Live (råere live-lyd på cd får man ikke! høydepunkter: Digging in the dirt, secret world, come talk to me. ANBEFALES!)

Mark Knopfler - Shangri La (SACD....sier seg selv, høydepunkt: boom, like that)

Monster Magnet - Powertrip (grom lyd, litt støy i bakgrunn men. høydepunkt: Spacelord, bummer)

Toto - Livefields (nok en gang helt rå live cd. høydepunkter: Caught In The Balance, Jake to the bone, Better world)

Audioslave - Audioslave (drit fett album. mye grom lyd. høydepunkter: Show me how to live, shadow of the sun)

dette er album jeg anbefaler på det høyeste.

nå r det deres tur

:D :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.08.2005 01.34.40 #2 av 27
Postet av: Snickers-is
Jeg får poste min standardstrofe jeg da:

Det er ikke anlegget som avslører innspillingene, det er innspillingene som avslører anlegget.

Jeg testet Amund Maarud på anlegget uten at det funket spesiellt bra. Synes hele albumet hørtes flatt og kjedelig ut. Etter å ha bygget om filteret i høyttalerne ble det fart i sakene. Plutselig ga plata en deilig konsertfølelse i stedet for å låte flatt og kjedelig.

Et godt anlegg gjør som regel at man kan ta frem plater man trodde var kjedelige og nyyyyyte dem i lange drag (med en Bache XO).
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.08.2005 08.49.27 #3 av 27
Postet av: Chip2001
Enig med sist-nevnte - etter virkelig å ha oppgradert anlegget hjemme og til skikkelig hodetelefoner (Sennheiser 650 m/Musical Fidelity Hodetelefon-forsterker) og nye høytalere blir dette mer og mer klart. Og skal du virkelig teste anlegget så prøv noen rå innspillinger med kammer-musikk (men der er variasjonene i "levende" innspillinger utrolig stor.
Chip2001
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.08.2005 14.08.03 #4 av 27
Postet av: Bombadil
Monster magnet - Spacelord har så sykt kul gitar spill på starten. Denne er helt rå.. som du sier i første post.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.08.2005 14.16.18 #5 av 27
Postet av: Even Sundgot
eg har funne ut att metallica har j'''''' bra volum lyd forhold til andre songar eg har....
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.08.2005 15.47.59 #6 av 27
Postet av: magnuswb
[quote="Snickers-is"]Jeg får poste min standardstrofe jeg da:

Det er ikke anlegget som avslører innspillingene, det er innspillingene som avslører anlegget.


Ikke enig i det hele tatt. F.eks du har noen album som er skikkelig bra miksa og låter utrolig bra (f.eks toto sine nyere album, knut reiersrud, kari bremnes etc.) og så har du album som låter dårlig/forferdelig (f.eks Metallica's siste St. Anger og noen av U2 sine innspillinger, div 80-talls musikk). Og dette har med innspillingene å gjøre, men låter forskjellig fra anlegg til anlegg men fortsatt ikke bra. St. Anger, hvis vi bruker de som eksempel, låter fælt på anlegget mitt, da kan ikke det låte helt topp på et anlegg som f.eks koster det dobbelte. En cd-spiller er ikke magisk og fikser alle feil og innspillingen helt. Det sier seg selv bare. men det hadde vært greit om det var sånn. :D Men men. min mening detta.

men man har også cd'r som kan vise feil fra anlegg til anlegg og hvordan de står i forhold til hverande. gjøres ofte i Lyd og bilde.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.08.2005 15.49.51 #7 av 27
Postet av: magnuswb
men kom fortsatt med dine godlyd cd'r! :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.08.2005 05.17.14 #8 av 27
Postet av: Snickers-is
Jeg snakker ikke om å fikse feil i innspillingene, men ta Kari Bremnes som et eksempel. Der er alt snillt, hun har en stemme som er lett å gjengi, bassen er dyp og tung og det er tilført en slump varme der det er mulig. Disse innspillingene låter omtrent akkurat slik på anlegget mitt nå som for et år siden.

Den nevnte Amund Maarud-plata låt som sagt grått og kjedelig før, og det skyldtes at det ble for mye på en gang, og anlegget evnet ikke å rydde ting på plass. Det låt urealistisk, og innspillingen er langt fra beskjeden bare så det er sagt.

Men etter å ha fått fjernet noen småproblemer var det faktisk denne innspillingen som var av de som virkelig gjorde den store forskjellen.

Litt eldre innspillinger (gjerne 60 og 70-talls) gir ofte enorme forskjeller, og på moderne "hifi" låter det ofte så fælt at man ikke orker å trekke frem platene en gang.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.08.2005 07.05.42 #9 av 27
Postet av: kamelon
litt merkelig dette her..kan du forklare meg hvordan du "rydder" opp i en innspilling på anlegget ditt??(hva du gjør i filteret??)en cd-plate er så vidt meg bekjent et stereo-spor..så du kan muligens trekke av litt og legge til litt her og der, men dette må jo bli gjort på "hele pakka"..Platen blir jo mikset slik musikeren/produsenten hadde et ønske om det skulle bli..så dersom det låter dårlig er det kanskje akkurat sånn det skal låte??Dette går jo igjen i hjemmekino også..Det er så utrolig store forskjeller i flerkanalslyd på samme anlegget at man skulle tro en del filmteknikere burde funnet seg en annen jobb??!Men dårlig lyd er jo et relativt begrep, det du synes er dårlig kan nok andre like..jeje

bare en liten mening :wink:
I think football always should be played on grass...Bob Marley
Min kino: http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=123
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.08.2005 15.03.16 #10 av 27
Postet av: magnuswb
Innspillinger kan låte forskjellig fra anlegg til anlegg. Enig i det. F.eks Slipknot's siste album the subliminal verses låter skit kult på et par cerwin wega høytalere, mens det låter tamt på f.eks Dali 3003 eller B&W DM309.
Men du var bare litt uklar på det første innlegget ditt....men vi avslutter denne debatten her og post heller cd'r med godlyd!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.08.2005 15.38.36 #11 av 27
Postet av: texaz
siste coldplay plata låter sinsykt kult :D anbefales.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.08.2005 15.49.12 #12 av 27
Postet av: Bombadil
"texaz" skrev:siste coldplay plata låter sinsykt kult :D anbefales.


Amen. Ikke en eneste dårlig sang. :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.10.2005 13.36.27 #13 av 27
Postet av: erik-erik
Jeg vil påsta at det må vel finnes en mal når det gjelder godlydi diverse anlegg av ulik kvalitet, og hva slags innspilling som er foretatt.
Mitt anlegg er ikke high-end på noen måte
(H/K AVR 3550, Sony RCD-W100, JmLab Tantal520), men bra detaljert.
Noen elsker sminket lyd, andre tørr lyd. Vi har alle egne oppfatninger av den perfekte lyden.
Men glem nå ikke det kunstneriske og gleden i musikken da.

Men det er jo utrolig gøy og inspirerende å høre favorittmusikk på gode anlegg rundt om hos venner og hi-fi shops. Helt klart forskjell.

Til slutt mine favoritter nå om dagen (forandrer seg stadig)

-Nils Petter Molvær "er" fra 05
-Van Morrisson "New York Sessions" fra 67!
-Jeff Buckley "Grace" fra 94
-Natalie Merchant "live concert ny-99"
-Willie Nelson "Teatro" fra-88
-Killers ""Hot Fuss" fra -04
-Foo Fighters "The colour and the shape" fra-97

Her finner man glede, fart, dybde, farge, atmosfære, melankoli, sårhet, budskap og bilder i lyd. Man kan til og med kjenne lukten her.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.10.2005 18.23.34 #14 av 27
Postet av: Tannoy
Synes D`Sounds plater kan anbefales.
Ellers er Buena Vista Social Club med Ry Coder å anbefale på det sterkeste!

Ratm-for å trimme subben...

Ellers hører jeg en del på Kent...melankoli for alle penga...
Sometimes I have morningwood in the late afternoon...
Sjekk gjerne ut min hjemmekino:
http://min.hjemmekino.no/Tannoy/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.10.2005 15.03.23 #15 av 27
Postet av: magnuswb
Mye bra her.

Vil også legge til Mark Knopfler - Sailing To Philadelfia. Dette albumet låter vel så og si hel perfekt, og albumet er knallbra i tillegg.

Nyeste live albumet til Slipknot, 9.0: Live låter helt psycho. Skikkelig trøkk fra første stund. Bassttrommene til Jordison sparker hardt ifra! Men ikke noe musikk for skjøre ører :D

Har ganske "wide" musikk smak jeg. Alt fra Peter Gabriel til Opeth.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar