Logo

Mitt HTPC prosjekt

Skriv et svar
19.07.2008 10.39.16 #1 av 10
Postet av: orso
Tenkte jeg skulle skrive noen ord om HTPC prosjektet mitt. HTPCen er ikke bygget av meg, men av petre2006:
http://www.ulriksen-it.net/

Jeg hadde i grunnen ingen planer om HTPC for et år siden. Det som fikk meg på gli var ønske om digital lydkorreksjon fra PC. Det skal i følge de som har testet det overgå korreksjonen i surround receivere med mange hakk. Min plan er å bruke norske Audiolense. Link finnes her for de som er interessert:
http://www.juicehifi.com/no/index.html

At HTPC åpner opp for musikk lagring på harddisk som er lett tilgjengelig med noen tastetrykk, DVD og Blu-Ray/HD DVD for en billig penge var heller ikke dumme argumenter. :wink:

Utfordringen er selvfølgelig å få alt til å virke. Det er for tidlig å si noe om enda....

Noe som var viktig for meg var minst mulig støy og at kabinettet hadde et bra utseendet. Da jeg fikk høre om HFX var jeg ikke i tvil. Flott design og helt vifteløst. Kabinettene bruker kjøleribber og det finnes masse tilgjengelige passive kjøleløsninger.
Jeg endte med å velge HFX Classic som har best plass av HFX kabinettene.

Et bilde under. Kan skrive litt mer om innmat og ekstra utstyr senere. IMG_1104 (Large).jpg IMG_1104 (Large).jpg ( 79,154296875 KB) Vist 892 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.07.2008 12.03.35 #2 av 10
Postet av: Rune
Utrolig flott kabinett. Har ikke fått med meg den produsenten tidligere. Blir interessant å høre dine erfaringer over tid. Man kan jo få litt inntrykk at HTPC ikke er så in som det var for noen år siden.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.08.2008 14.24.25 #3 av 10
Postet av: orso
Ok. Da er det på tide å følge opp denne tråden litt.

Innmaten i HTPCen:
Hovedkort: Gigabyte GA-MA78G-DS3H
CPU: AMD Athlon 64 X2 4850E, 45W
RAM: Corsair 4GB
Optisk enhet: LG GGC-H20L (Leser både Blu-ray og HD-DVD)
Harddisk: 2 stk. Western Digital Green Power på 500GB

IR: Sendte nettopp i retur en og får en ny snart. Mest sansynlig en Vista IR mottaker eller USB-UIRT kna også være aktuelt.

Så er det diverse kjøleløsninger fra HFX, alt passivt. Strømforsyningen er en ekstern passiv sak med XLR kabel inn til HTPCen.
Bruker et Logitech dinNovo Edge trådløst tastatur og har kjøpt meg en Logitech Harmony One fjernkontroll.

Hovedkortet (AMD 780G) ble valgt fordi det var det med best intergrert grafikk på den tiden. Bygger man i dag, bør man vurdere Intel G45.

Foreløpig har det vært mye å sette seg inn i for en uten særlig datakunnskaper. Balte en stund her med nyeste skjermkort driver som ikke virket, men det viste seg å være et problem med den driveren og XP. Har nå kjøpt Vista som jeg skal installere snart.
Ellers fungerer alt bra. Spiller av både HD-DVD og Blu-ray uten problemer. Bruker WinDVD 9 plus. Bildet på SD er jeg ikke i mål med enda. Her har jeg en del av det jeg tror man kaller jaggies. Jeg venter til Vista og ny skjermkort driver er installert før jeg går i gang med dette. Musikk avspilling fungerer selvfølgelig glimrende. Veldig kjekt med musikk lagret på harddisk. Snart skal Audiolense installeres og brukes som lydkorreksjon.

Følger opp mer senere.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.08.2008 19.41.23 #4 av 10
Postet av: petre2006
"bomholt" skrev:Hovedkortet (AMD 780G) ble valgt fordi det var det med best intergrert grafikk på den tiden. Bygger man i dag, bør man vurdere Intel G45.


Flott tråd! Skal ikke prøve å ødelegge den, men må nesten få lov til å 'arrestere' deg litt på det utsagnet. Intel sin nye G45 har såpass mye problemer enda, og selvsagt kan mye skyldes på drivere. Men, nærmere undersøkelser viser at det kanskje ikke var det likevel. Nå er status at man har 100% CPU load på G45, noe som er ca 5 år tilbake i tid. Jeg skal la være å slakte de helt enda, gir de en måned til å rette opp i de værste symptomene (bla annet store problemer med BD playback), men det er håreisende resultater, for nå. Les mer her:

http://www.techpowerup.com/68723/Intel_ ... tware.html

Ville da kanskje heller vurdert 790GX, der er en oppdatering hardwaremessig som har blitt lagt merke til.

Ellers, ville du anbefale hFX HTPC for andre byggelystne mennesker? :-) Utrooolig lekkert kabinett, ryddig og går utenpå det meste av det jeg har sett til nå. 17 kilo vitner også om kvalitet ;-)

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.08.2008 21.08.40 #5 av 10
Postet av: orso
Helt greit at du skyter inn petre2006 og arresterer meg. Jeg har ikke fulgt med etter at jeg bestemte meg for komponenter. Var ikke klar over de problemene med Intel G45. Fordelen med G45 er at den har PAP som det kan virke som om man trenger i fremtiden for HD lyd og den kan sende ut alle lydformater via HDMI. 780GX er vel ikke den helt store oppgraderingen i forhold til 780G slik jeg har forstått det og støtter heller ikke LPCM lyd i 8 kanaler. Men vi får ta denne diskusjonen i en annen tråd. :wink:

Om HFX kabinettene kan anbefales til bygging kan kanskje du svare på bedre enn meg. HFX Classic er ikke et kabinett for nybegynnere, noe som var årsaken til jeg fikk en annen til å bygge for. HFX mini skal være litt enklere har jeg hørt.

Det som er sikkert er at kabinettet er utrolig flott. Peneste komponenter jeg har i racket nå. Den er også selvfølgelig meget stillegående når man har null vifter. Jeg hører harddiskene såvidt når det er helt stille i rommet. Den dagen jeg skifter til SSD, så blir HTPCen 100% lydløs. :D

Legger ved noen bilder. Skal ta noen bedre når det er dagslys. Det er en liten skjønnhetsfeil på høyre glass (lim på innsiden), men det skal skiftes.







Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.08.2008 22.27.01 #6 av 10
Postet av: afsaft
Hei.

Hvorfor bruker du styringssenter?

Jeg regner med at jeg vet hvorfor, men spent på å høre dine motiver.

Hilsen
Rune
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.08.2008 07.41.11 #7 av 10
Postet av: orso
Regner med du spør hvorfor jeg bruker den lille LCD skjermen når jeg har en 42" plasma. Det skyldes at jeg for det første ikke har lyst å ha en stor skjerm stående på rett foran meg når jeg hører på musikk. Det er for meg forstyrrende. Det andre et at plasmaen ikke er noe å bruke stillbilder til. Bruker derfor en 17" LCD som hovedskjerm og plasmaen fungerer som extended desktop. Starter jeg en film så går den automatisk over i fult bilde på plasmaen. Desverre så virker ikke det med Blu-ray og HD-DVD pr. dags dato, så der må jeg dra programmet over i vinduet.

Har også funnet et artig lite program hvor jeg kan sende explorer og andre programmer frem og tilbake mellom skjermene. Virker ikke med alle programmer, men ikke en dum sak.
Det beste hadde kanskje vært å bruke dual desktop, men problemet der et at man ikke kan ha ulik oppløsning til skjermene.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.08.2008 08.25.34 #8 av 10
Postet av: afsaft
Da var det som jeg regnet med. Synes også det er praktisk å kunne bruke en mindre skjerm enn 92 tommer hele tiden. Jeg for min del kunne tenkt meg å hatt et lite touch-panel, som fungerte som styringspanel, men virker som det finnes lite av det dessverre.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.08.2008 08.44.55 #9 av 10
Postet av: orso
Jeg vurderte selv touch- screen. Det finnes det. Jeg regnte med jeg ville bruke VGA til plasmaen og i og med at alle touch-screener bruker VGA, så tenkte jeg det ikke gikk. Men nå ha jeg endt opp (foreløpig) å bruke HDMI til plasmaen, så jeg kunne hatt en touch-screen. En touch-screen bruker også USB kabel i tillegg. Lilliput har en liten:
http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&PNO=159138

LG har touch-screen på både 15" og 17".
http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q ... 167%3br:pg
http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q ... 167%3br:pg

Det ultimate hadde vært en trådløs touch-screen. Jeg googlet litt og fant ut at Panasonic hadde det, men prisen var over 10 000 kr...

Selvfølgelig mulig å bruke en PDA også, men jeg tenker at bildet blir for lite på en sånn skjerm når man har et stort musikk bibliotek å bla seg gjennom.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.08.2008 11.24.09 #10 av 10
Postet av: afsaft
Mente selvsagt at skjermen burde være trådløs i tillegg, og at den, i hvert fall for mitt bruk, burde vare maks 8.9 tommer.

Kommer nok:-)

En mulighet er selvsagt å kjøre remote desktop over en eee eller lignende.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar