Logo

Minitest: Gigabyte GA-MA78GM-S2H hovedkort

Skriv et svar
21.04.2008 08.46.59 #1 av 23
Postet av: petre2006
Tenkte, siden det er noe interesse rundt HTPC her inne, at jeg kunne gi noen erfaringer på mine daglige observasjoner når jeg først bygger HTPC'er i mitt daglige virke. Først ut er hovedkortet fra Gigabyte, nemlig GA-MA78GM-S2H.

Pris : Fra 630,- og oppover
Tilgjengelighet: http://www.prisguide.no/product.php?productId=91028
Formfaktor: mATX

Selve pakken:
Første inntrykket ved å ha selve pakken i hånden, var imponerende. Fantastisk godt innpakket, med en solid eske rundt. Grundige manualer trykket på litt tykkere ark en de klassiske 0.1 lags krepppapiret man ofte får fra USA og Kina.

Bygg:
Kortet er som i kjent Gigabyte stil bygget solid sammen, godt valg av print og en solid gjeng på tegnebrettet har tenkt på alle mulige detaljer hva det gjelder plassering av komponenter på kortet. Likevel, en ørliten minus, og det er kjøleren på North Bridgen. Den er avlang så det holder, og her kan det blir problemer med festene skal man skifte kjøler.. Og hvorfor man skal skifte kjøler, kommer jeg tilbake til litt lenger ned.

Komponenter:
Vel, 780G chipsettet fra AMD er jo blitt en etterhvert 'trygg' og solid platform å basere HTPC'en sin rundt, og det er en fin pakke sydd sammen av SouthBridge 700 SATA kontroller (seks SATA 2.0 uttak onboard) samt ATI's HD3200 grafikkchip. Igjen, oppå dette er det ATI's AVIVO kontroller som står for grafikken og en ATI hybridvaraint av Realtek sin HD 7.1/5.1 lydkontroller. Kortet er det ENESTE på markedet som er mATX/780G som igjen har FireWire (IEE1394) kontroller, så hvis det er et must (typisk noen TV kort etc må ha FireWire) så er ikke valget vanskelig. 4 USB porter bak, ytterligere 4 onboard USB uttak. HDMI+DVI+VGA uttak, og SP/DIF optisk utgang er det bak. Her er det faktisk plass til BÅDE HDMI og Optisk kabel tilkoblet samtidig (stor pluss til det!)Til slutt, så er det jammen meg en eSATA port bakpå også, så det mangler egentlig ingenting.

Kortet støtter jo også Hybrid Crossfire, noe som igjen fører til mer kraft om du dytter nedi ett ATI kort som støtter hybrid crossfire (2600XT, 2900XT, 3XXX etc). Hyper Transport 3.0 er jo også kjekt, om du skal bruke en Phenom CPU. Jeg brukte en X2 4800 på denne testen, så jeg fikk ikke testet dette.

Plass til fire minnebrikker, som igjen i ett 64bits miljø vil gi deg tilgang til 16GB minne, helt opp til 1066MHz brikker (PC8500). Kortet støtter selvsagt DualChannel. Jeg brukte 2GB, fordelt på to brikker (2x1GB PC6400 Crucial Ballistix).

Montering:
Ingenting å rapportere, skruehullene var der det skulle være, og det var lett å skru det på plass.

Driver installasjon:
Gikk som en drøm, alt fungerte fra første stund. Auto detection på CD'en som fulgte med, og alle komponenter var fungerende 2 minutter etterpå (omstart krevdes selvsagt). Ble brukt Vista Ultimate 32bit på denne riggen. However, drivere som følger med ett hvilket som helst hovedkort er jo utdatert før de blir pakket i esken. Så, for å oppdatere drivere måtte jeg gå til Gigabytes ufattelige trege hjemmeside/server, helt sikkert lokalisert i ytre Tibet med dialup linje. Noen produsenter har en slags autodetection software for dette, men ikke Gigabyte***. Her måtte jeg manuellt hente ned hver enkelt oppdatert driver, vel og merke sammenligne først med driveren/versjon som allerede var installert. Dette gikk egentlig greitt, men det var jammen meg en tidkrevende operasjon. BIOS oppdatering var lurt, og dette var det en auto sak som fulgte med på CD'en. Denne detekterte, og oppdaterte med to trykk på musen. Veldig bra.

***= Gigabyte har en autodetection som er webbasert, men etter at den har gjort jobben så peker den til en tredjeparts internettside som du kan laste ned drivere, vel og merke hvis du er betalende medlem...?!?!?!

Observasjoner:
Generellt:
Kortet glir gjennom oppgavene som en drøm, det er ufattelig mye finnesser for under 700,- på ett hovedkort. Vil påpeke at dette er nok basert ene og alene for HTPC bruk, kanskje til bruk på vanlig PC'er for kontorbruk også, men da ville jeg godt for ett enda billigere ett.

Varme:
Her kommer en skrekkblandet observasjon. North Bridgen er passivt kjølt med en avlang ribbe på 8cm, som igjen bygger 1cm i høyden. Når man vet hvor mye data som skal dekodes inne i den lille brikken på f.eks HD materiale så sier det nesten seg selv at ribben etter min smak er underdimensjonert. Kortet holdt (etter BIOS oppdatering) 82c på 'idle' og over 94c på full load. Litt panikk så fyrte jeg nedi en vifte som flytter så mye luft at det er nifst for å se om den kunne roe ned udyret. Etter dette kom jeg ned i 86c på full load, og da begynte jeg å bli rådvill. Etter å ha trålet internett om informasjon om dette fra andres observasjoner, kunne jeg halveis lene meg tilbake å si, jaja, det er vel bare slik da. Den skal vel tåle dette?! En hadde direkte spurdt Gigabyte om temaet, og de hadde faktisk svart akkurat det; Den er bygget for det, 'don't ya worry'. Likevel, jeg klarte som sagt ikke å lene meg helt tilbake, så nå skal jeg bytte den ut med enten en Noctua eller Zalman kjøler, jeg vil vertfall under 75c på full load, jeg tør bare ikke.. hehe

Kortet ellers er kjøligt og holder maks temp på 36c i ett passivt kjølt miljø (VGA, CPU og NB/SB er uten vifter), dette da på full load.

Media:
Blu Ray, HD DVD og DVD samt filmklipp i ulike format sklir gjennom og ut på HDMI som en drøm! Både med og uten addon kort (bruker ett HD3470 for å teste litt dette med Hybrid Crossfire). Selv på panoreringer og ikke minst scener med sterke kontraster er det helt smertefritt. Har testet på både 720p og 1080p (1080p blir nedskalert i min PJ (PE8720)) og jeg finner ikke noe å sette fingeren på. Med HQV testmaterialet fra Silicon Optix (både Blu Ray og PAL DVD) så er det ytterst lite å sette fingeren på. Fargemetning, kontrast etc kan man justere med CCC (Catalyst Controll Center) helt til DVE referansen eller andre kalibreringsverktøy sier 'korrekt'.

Til og med DVD (SD) begynner å bli tilnærmet HD materiale nå, ikke helt sant, men det beste jeg har sett til nå (har ikke sett en ReonVX i en standalone enda, så jeg har ingen referanse). Har brukt tre ulike typer avspillere som igjen støtter alle typer formater (TotalMedia HomeTheater, WinDVD 9 og PowerDVD ultra 7.3(8.0)).

Lyd:
Javel, her er jo flaskehalsen som er i alle systemer. 5.1 DD og DTS over HDMI er støttet, men der stopper det også. Vil man ha morgendagens nye standarder (7.1 DD True HD og DTS master audio) må man vente litt. Likevel, den downmixer til 2ch LPCM over HDMI, noe som man kan leve med til Auzentech og/eller Asus kommer med gromlydkortene som faktisk dytter ut disse nye lydformatene lossless over HDMI. Er dette viktig nå, så kan/bør man heller se på 8200 eller 8300 (nVidia chipsett) hovedkortene som støtter 8ch LPCM over HDMI.

Andre ting:
Nei

Summert opp:
Tror at om du velger det ene eller det andre (tenker på produsent av 780g kortene) så kommer man nok nokså likt ut. Alt baserer seg på valg av komponenter (andre enn chipsett osv) på kortene. Gigabyte, Abit, Asus og DFI er kjent for kvalitet på komponentene sine. Vil igjen uansett minne på at dette kortet er det ENESTE som har FireWire av dagens mATX 780G kort, så hvis det er viktig, så er ikke valget vanskelig.

Lyden er bra den, men som sagt så er det kun 2ch LPCM på HDMI, mens chipsettet fra nVidia (8200 og 8300) har 8ch LPCM. Begge alternativene har DD og DTS 5.1 så det er ikke 'helt ute til lunch'. Skal man ha det som i en standalone spiller, må man uansett vente på løsningene som er rett rundt hjørnet i form av ett lydkort som gir deg ALT på en og samme kabel.

Northbridgen skremte meg, og jeg har enda noen søvnløse netter framfor meg i den sammenheng, helt til Zalman kjøleren dukker opp. Men, når produsent sier slapp av så velger jeg å tro på det. Når man sammenligner med 790FX og kommen 790GX som ligger på rundt 30c på full load, så er det etter min mening horribelt å se forskjellen.

Jeg ble unektelig imponert over kortet. Det leverte det den skulle, og kjører som en drøm på ett ellers så trøblete Vista oppsett. Fikk akkurat installert SP1 til vista, og ting forbedret seg en del. Kortet er produsert av (etter min mening) en av de produsentene som er flinkest til å lytte på forbrukeren. De desginer nesten ene og alene etter behovet til forbrukermassen, og 'trer' ikke standarder nedover hodet slik aom en del andre produsenter gjør. Nå skal jeg prøve litt på ulike Linux varianter, så får vi se hvor bra dev teamet bak driverene hos Gigabyte er der.

Godt kort, trygt kjøp med lite eller ingenting å sette fingeren på! 9 av 10 mulige poeng.

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.04.2008 10.36.13 #2 av 23
Postet av: teebee
om du bygger mye pc med ulike hw produsenter kan denne siden være til stor hjelp når det gjelder drivere.
http://www.dirveragent.com
det koster en slump penger, men kan spare deg for en god del arbeid. jeg bruker den hele tiden når jeg setter opp maskiner. alltid kjekt å vite om man har de siste driverne eller ikke.

venter i spenning på linux testingen din. vurdere om jeg skal teste linux på en gammel box jeg har for å se mulighetene.
linux mce og xbmc for linux må testes :D
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.04.2008 11.10.20 #3 av 23
Postet av: petre2006
Akkurat den Gigabyte bruker :-) (er abbonent selv også fra før av), men Asus og Abit har bedre opplegg enn Gigabyte der gitt.

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.04.2008 11.51.45 #4 av 23
Postet av: teebee
men om du bruke driveragent så trenger du vel ikke hente drivere med gigabyte sin trege fart. de har vel et par mirror sider som er rask og fin.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.04.2008 14.08.16 #5 av 23
Postet av: petre2006
Ja, du har nok rett, men to av driverene var nyere på Gigabytes sider enn på Driveragent sine. Dette er sikkert utbedret allerede idag for alt jeg vet :-) Ikke for å ødelegge tråden på om Driveragent er god eller ikke, så mener jeg også at de er gode. However, jeg mener at Gigabyte burde hatt ett autodetect tool med autodownload, og kun en 'aksepter' knapp for å holde PC fresh, uten å måtte gå på driveragent for å passe på dette hele tiden. Dette har Asus og Abit, og Gigabyte henviser (hvis du er lat og bare vil la auto gjøre det) til en betalingstjeneste.. Det er ikke akkurat like god service som de to andre jeg nevnte, eller hva synes du? :-)

Japp, kortet er uansett könige!

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.04.2008 16.48.54 #6 av 23
Postet av: orso
Dette med temperaturen på North Bridge er det mange som har rapportert, men trodde det hadde blitt bedre med nye drivere. Det er uansett en av grunnene til at jeg avventer til Geforce 8300 dukker opp. Er redd 780G ikke vil fungere i et kabinett uten vifter. Tror driverne til Geforce 8200 og 8300 skal være klar om en uke eller to. Ser frem til noen tester.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.04.2008 07.02.07 #7 av 23
Postet av: hogmann
Hvordan opplever du at Hybrid Crossfire fungerer? Har akkurat samme oppsett som deg med hovedkort og skjermkort, men jeg opplever betydelig nedgang i ytelse med HC aktivert. Dette både med Catalyst 8,3 og 8,4.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.04.2008 08.39.42 #8 av 23
Postet av: petre2006
Hei, velkommen til hjemmekino.no's forum! :-)

Vel, kjekt at det er andre som kan 'være med' å observere på denne saken. Jeg sitter her å river av meg litt hårstubber i ett intensivt forsøk på å optimalisere forholdene til det aller ytterste. Kunden som skal ha denne boksen har gitt meg frie tøyler, men det igjen gjør at jeg må ha et bunnsolid produkt å legge frem også. Likevel, så vil jeg bruke mye av denne lærdommen for alle fremtidige HTPC'er jeg måtte bygge, så det er ikke bare for denne jeg sliter meg ut :-)

However, som du nevner Hybrid Crossfire, også omtalt som HC eller noen plasser for HXF. Er og var skeptisk av natur til alt som er nytt, helt til ting overbeviser meg på en eller annen måte. Likevel, jeg har gjort følgende observasjoner de to siste timene:

Test materiale avspilt på WinDVD 9+ Blu Ray:
Blu Ray : Eragon
HD DVD : Shooter
DVD : Thin red line
Driver/motor : Catalyst 8.4
* Brukte filmer med mye panoreringer i, samt de er veldig store kontraster og gode farger i enkelte scener. Fant ikke 'the beach' som etter min mening har noe av det rikeste bildematerialet jeg har sett til nå. Kjørte også testen på min BenQ 24" monitor, med 1920x1080p oppløsning, med riktig aspect ratio (1:1)

Hybrid Crossfire (3200 + 3470):
1. Det blir helt rene panoreringer og bildet flyter veldig bra, på samtlige format
2. Bruker bare i underkant av 2 sekunder på å normalisere (avspillingsfart) på bildet etter kapittel skip eller ved oppstart.
3. North Bridgen holder stabilt 85c på samtlige format i over 10 min load (bytter til Noctua kjøler senere idag, så får vi se)
4. HQV poeng:
PAL (DVD) : 65/80
BD (standard test) : 80/100
5.CCC: Litt mye begrensninger etter min smak, men kommer litt an på avspillingsoftwaren også, der man kan gjøre mye av det.
6. Bildet er krystallklart og knivskarpt

Hybrid Crossfire, omvendt (3470 + 3200)
Ikke mulig å gjennomføre, da det ikke støttes...

3200 'standalone'
1. Er ikke helt fornøyd med panoreringer, spesiellt på HD DVD. Det lugger bittelitt, nok til at jeg følte at det ikke var godt nok.
2. Bruker ikke tid i det hele tatt på å normalisere seg etter kapittel skip eller oppstart.
3. Northbridgen holdt 82 grader, 3 grader lavere enn ved HXF..
4. HQV poeng:
PAL (DVD): 58/80
BD (standard test) : 60/100
5. CCC har her om mulig litt mindre muligheter enn med HXF. Tror det ligger i at 3200 'er sjefen'
6. Bildet er knivskarpt, men føler det er bittelitt støy i himmel og solnedganger, ikke plagsomt mye, men bittelitt.

3470 standalone
1. Gikk greitt på panoreringer, ikke plagsomt i det hele tatt.
2. Brukte 4 sek på å normalisere bildet etter kapittelskip, samme ved oppstart. Unntaket var DVD, der brukte den ingen tid.
3. Northbridgen gikk under 79 grader, som var 'peak' på en 10 minutters test. Tydelig den stresser mindre da.
4. HQV poeng:
PAL (DVD) : 61/80
BD (standard test) : 75/100
5. CCC har plutselig langt flere tweaking muligheter, og her kan man sitte i timesvis å finne det optimale oppsettet.
6. Bildet virket for meg som det skarpeste av samtlige oppsett, kan være psykologien også. Likevel, 98% fritt for støy i tillegg :-)

Tror at ser man på det jeg har skevet, så er nok HC ikke det dummeste, hvertfall skal du drive igjennom noen spill på HTPC'en også. Et 3200 eller 34xx kort alene er en trist affære på mer en ett år gamle spill. Så, at de to kan kombinere krefter hjelper vertfall litt. Man kan gå opp noen tusen poeng på 3Dmark test med ett HC oppsett. Tenker man film alene, er det nok heller ikke det værste å slå de sammen. Likevel, NB'en blir varmere og jeg er fremdeles ikke trygg på dette, det kan fort bli slik at den en dag ryker p.g.a dette!? Vil fylle på med litt mer info straks Noctuaen er montert, kan være den vil løse dette problemet..?

Helt oppsummert: Jeg føler, og mener at HC IKKE trekker ned opplevelsen, men derimot forhøyner den ett par hakk. Kan være, med ett sterkere kort, ala 3850 eller 3870 med passiv kjøling gir opplevelsen av HC til nye høyder. Mulig jeg prøver dette ut. I såtilfelle, kommer det hit først ;-)

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.04.2008 10.57.26 #9 av 23
Postet av: hogmann
Takk for meget insiktsfulle erfaringer rundt videoavspilling! Selv har jeg ingen erfaring med WinDVD 9+ Blu Ray så dette må testes om ikke altfor lenge.

Har du rukket å kjøre noen syntetiske ytelsestester, som 3dmark eller lignende? Hadde vært meget interessant om du hadde noen tall å komme med, vi har omtrent like kraftig prosessor i våre oppsett. Som nevnt opplever jeg stor nedgang i ytelse når HC er aktivert. Det ideelle hadde jo vært om HTPC'en kunne brukes til litt spilling i tillegg til filmvisning :)

Er forøvrig lite info om Hybrid Crossfire rundt omkring på nettet, virker som det er litt nytt for folk enda...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.04.2008 07.34.22 #10 av 23
Postet av: petre2006
Liten oppdatering på dette med temperaturen på HK..

Fikk prøvd ut to typer NB kjølere helgen/igår, og det kom seg en del.

1. Zalman (NB47J) sin kjøler klarte å trekke ned temperaturen til 78c idle og 89 på load. Dette var forøvrig den eneste kjøleren som passet fysisk med hullene på hovedkortet..

2. Noctua (NC-U6) sin kjøler klarte å trekke ned temperaturen til 72c idle og 83c på load. 'Stock' festet måtte jeg bygge om, da det ikke var lange nok armer til å feste med. Denne kjøleren bygger mye mer enn de fleste på markedet.

3. Til sammenligning, 'stock' kjøleren fra Gigabyte på dette kortet har gitt meg mye varierende målinger, alt fra 73-98c på idle og 79-114(!!)c på load, så jeg vil anbefale å bytte den uansett hva dere gjør.

Ulempen, hvis man bytter NB kjøleren, så er det plutselig ikke plass til noe på PCIex1 sporet.. Ha dette i bakhodet, siden NB er lokalisert rett bak dette sporet. Det er en liten workaround dette, og da ville jeg ha brukt Thermalright sin HR-05 SLI eller HR-05 SLI/IFX, da denne kan stå ut og vekk fra selve kjølepunktet. Eneste haken er, om du har et voldsomt trangt kabinett er det plassmangelen som setter grensene.

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.04.2008 09.22.41 #11 av 23
Postet av: orso
Geforce 8200 og 8300 er blitt utsatt nettopp p.g.a. varmeproblemer med Northbridge. Får håpe de gjør det skikkelig. Ellers er det kommet et 780G Gigabyte kort i ATX form. Kanskje det bruker bedre kjøling?
http://prisguide.hardware.no/product.ph ... ctId=94883
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.04.2008 13.08.03 #12 av 23
Postet av: petre2006
Artige er at 8200 chipsettet har blitt solgt en god stund nå, og jeg leser de sliter der også som du nevner. Altså, men produsenten av kortet med 780g(AMD/ATI og Gigabyte) forteller at det ikke er ett problem, selv om all tidligere erfaring viser at dette vil nok føre til slitasje i form av at det ikke vil vare i all evighet...

Ang. det kortet til Gigabyte du nevner, benytter det nok bedre kjøling, men nå er kortet som jeg diller med utstyrt med ett av markedets beste tredjehånds kjølere, og den klarer maks å dra ned temperaturen 10-15c. Er da noe i riktig retning? el, jeg aventer hele situasjonen. De fleste plasser man kan lese om dette på nettet er observasjonene de samme, og likevel så får de etter en liten tid tilbake den samme roen... ATX er forresten ikke mulig for mine rigger, såfremt jeg ikke går vekk fra Antec, noe som skal mye til. Det er en kvalitet som går utenpå det meste jeg har tatt i av kabinetter (og det er en del) :-)

Japps, burn 780g, burn.. ;-)

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.04.2008 19.37.11 #13 av 23
Postet av: orso
Petter: Er du sikker på at målingene er korrekte? Har lest at flere har blitt lurt av feile målinger. Regner med de da mener målinger som softwaren til hovedkortet eller noe sånt oppgir. Ikke så inne på dette, men har lest noe i den duren på et forum i USA. Men har også lest det du opplever. Kommer sikkert mye ann på CPUen. Bruker man en 45w eller 65w CPU er man nok veldig trygg.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.05.2008 06.16.41 #14 av 23
Postet av: petre2006
Kan godt være jeg blir lurt, bare litt påfallende at 'ting bedrer seg' med Noctua kjøleren. F.eks så er det umulig å sette fingeren på 'stock' kjøleren ved normal drift, det brenner fingrene av deg. Bruker 65W CPU, men det JEG tror er problemet er at det faktisk ligger et ikke så aller værst skjermkort i samme chippen, og mye annet snacks, alt samlet på en ørliten lillefinger negle størrelse, tilsammen 205 millioner transistorer. Jeg velger å tro det dithen, at dette er grunnen, og at stock kjøler er kraftig underdimensjonert, evt. feilkonstruert.

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.05.2008 07.58.57 #15 av 23
Postet av: orso
MSI kommer med et 780G kort og en del andre brikkesett kort som gir støtte for 125w CPU.
http://news.softpedia.com/news/MSI-039- ... 3293.shtml

Vil nok komme bedre både 780G kort og andre med tilsvarendre grafikk i tiden fremover. Mye tyder vel på at de første var veldig uferdig og at det lønner seg å vente. Eller kanskje vi må stole på Intels kommende løsninger.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar