Logo

Koble Stereo forsterker til Reciever (effekt)?

Skriv et svar
02.01.2006 09.04.41 #1 av 17
Postet av: FallenA
Jeg lurer veldig på en ting. Jeg har nemlig en (etter eget synspunkt) meget bra, men eldre integrert stereoforsterker. (Marantz pm80 MKII), denne har en meget bra lyd, og kan levere hhv 2x85w klasse AB, og 2x25w i herlige A-klasse watt.
Denne har jo ingen pre-out men vanlige inputs.
Hva vil skje, eller hvilke eventuelle ulemper vil jeg få, dersom jeg kobler min recievers pre-out L/R til stereoforsterkers AUX inputs, og benytter stereo forsterkerens høytalerterminaler.
Setter da lydnivået til marantzen i en fixed stilling, og kalibrerer recieveren.
Vil Marantzen da fungere som en effektforsterker ?
Er dette i det hele tatt og anbefale ?

Anyone ?
:wink:
Den som venter .........................osv !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.01.2006 09.31.05 #2 av 17
Postet av: orso
Kanskje du finner noe av interesse i denne tråden.
http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=4069
02.01.2006 17.02.58 #3 av 17
Da er det prøvd, og jeg er en erfaring rikere!
Ved første gangs lytt, fungerte det relativt bra, og etter å hørt igjennom et par velkjente cder kom jeg fram til at noe ikke var som det skulle!
Lyden varoppløst og fin i toppen, men det var noe rart mde bass og mellombass (ullent). Det var akkurat som om det hang et slør over høytalerne. Etter å ha prøvd både i A, og AB måtte jeg bare samle sammen "troppene"
Gut_man kom over med noen av de cdene han kjenner godt, og vi prøvde igjen.
Guru Gut_man konkluderte også med at dette var riv ruskende galt, og slett ikke den samme bassen han hadde hørt sist han var oppom

Etter litt plunder ble Marantzen koblet fra, og vi gjorde en prøvelytt!
Yess
Der var vi tilbake til den stramme bassen, og mellombassen jeg hadde tidligere!
Litt synd egentlig, for Marantzen er en glimrende stereoforsterker, og det er litt synd å la den stå ubrukt, så det ser ut som om jeg må skaffe et par høytalere til, og sette opp et stereo oppsett på stua
Alternativet må være å bytte den i en forsterker med Pre Out, eller evt. et effekttrinn!

Noen som vil bytte

:D
02.01.2006 17.36.07 #4 av 17
Her henger jeg ikke helt med. Når du spiller cder, er det jo den integrerte forsterkeren som er i funksjon. Du skulle jo ikke få et annet resultat når den er koblet til recieveren. Det er jo kun i surround at begge forsterkerne er i funksjon, den integrerte drar frontene mens recieveren tar seg av de andre høyttalerne. :?:
02.01.2006 18.04.06 #5 av 17
"bomholt" skrev:Her henger jeg ikke helt med. Når du spiller cder, er det jo den integrerte forsterkeren som er i funksjon. Du skulle jo ikke få et annet resultat når den er koblet til recieveren. Det er jo kun i surround at begge forsterkerne er i funksjon, den integrerte drar frontene mens recieveren tar seg av de andre høyttalerne. :?:

Nei !
Den integrerte var koblet slik at recieveren var "kilde" !

Recievers Pre out ----> integrert forsterkers AUX in ----> integrerts forsterkers Høytaler terminaler ut til høytalerne!
Dersom cd spilleren kobles til den integrerte forsterkeren som egen kilde, vil jo lydsignaturen bli god på cd, og dårlig ved film! eller ?

Kan noen forklare meg step by step, hvordan dette bør kobles for å få best mulig resultat ;-) ?
02.01.2006 18.32.26 #6 av 17
Ok. Tror vi snakker om to forskjellige oppsett her. Når har ikke fått gjort det ennå i påvente av nye høyttalere, men jeg kommer til å gjøre det på følgende måte. Kobler Yamaha receiveren via L/R preout og inn i ledig inngang til Thule integrert forsterker (f.eks aux eller tape). Fronthøyttalerne kobler jeg til Thule. Senter, bakhøyttalere og sub kobler jeg til Yamahaen. DVD spiller til Yamaha og CD spiller til Thule. Når jeg spiller cder, bruker jeg bare Thule forsterkeren. I surround derimot fungerere slik jeg nevnte i forrige innlegg. Setter da volumet på Thule på et fast punkt. Da får man i pose og sekk. Glimrende lyd på både film og musikk.
Du snakker vel om bruke både Marantzen og receiveren i stereo? Den ene som forforsterker og den andre som effektforsterker? Da er det vel bedre å bi-ampe, men det beste er å bruke Marantzen alene i stereo. Receiveren blir det svake leddet. I surround derimot kan du bruke begge. Da vil du få bedre filmlyd også, siden receiver blir avlastet.
02.01.2006 18.54.54 #7 av 17
Vil jeg ikke da få bra lyd på cd, mens lyden fremdeles er "ullen" og bassen er "tam", når jeg ser på film ?
02.01.2006 19.26.37 #8 av 17
Postet av: Rune
Det er bare å prøve å kjøre CD lyd gjennom receiveren mens Marantzen som som effekt.

Jeg tipper vel bare det er at Marantzen er dårligere enn receieren både på musikk og film.

Å kjøre slik som du gjør burde fungere utmerket.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
02.01.2006 19.41.33 #9 av 17
"Rune" skrev:Det er bare å prøve å kjøre CD lyd gjennom receiveren mens Marantzen som som effekt.

Jeg tipper vel bare det er at Marantzen er dårligere enn receieren både på musikk og film.

Å kjøre slik som du gjør burde fungere utmerket.

Ikke helt riktig dette ! Den integrerte forsterkeren er svært mye bedre på lyd enn recieveren, og kjørt alene med cd spiller som kilde er den meget bra.
Marantzen har også en stor strømforsyning, samt at den kan spille i ren klasse A drift!

Ser ut som om jeg må skaffe meg et par ekstra høytalere, og flytte den inn på stua, dersom jeg ikke får byttet til meg et effekttrinn istedet da !

:-(
02.01.2006 19.44.46 #10 av 17
Forøvrig har jeg nå lest mye om temaet, og rådene spriker så vanvittig, at det er mer forvirrende enn jeg hadde trodd.
Noen sier at dette vil fungere utmerket, mens andre opplever det samme som meg, og fraråder på det sterkeste å sette det opp slik !

Aner ikke hva jeg skal gjøre jeg ;-)
02.01.2006 19.50.01 #11 av 17
Postet av: Rune
Jeg kjørte selv i mange år med et slikt oppsett hvor jeg lot en stereoforsterker med volumet satt til ca kl 14.00 fungere som effekt til frontene.

Hvis receiveren din er av normal kvalitet burde det ikke være så veldig stor forskjell mellom å kjøre CD---> receiver i stereomodus --> Marantz som CD-->Marantz.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
02.01.2006 20.04.40 #12 av 17
"Rune" skrev:Jeg kjørte selv i mange år med et slikt oppsett hvor jeg lot en stereoforsterker med volumet satt til ca kl 14.00 fungere som effekt til frontene.

Hvis receiveren din er av normal kvalitet burde det ikke være så veldig stor forskjell mellom å kjøre CD---> receiver i stereomodus --> Marantz som CD-->Marantz.

Måtte bare bevise overfor meg selv at lyden til Maranzen var bra, og koblet den som ren integrert forsterker!
Yamahaen klarer ikke å komme i nærheten engang, så her er det noe som skurrer !!
03.01.2006 10.11.00 #13 av 17
"Rune" skrev:Jeg kjørte selv i mange år med et slikt oppsett hvor jeg lot en stereoforsterker med volumet satt til ca kl 14.00 fungere som effekt til frontene.

Jo, her skal det være forskjell. Marantzen er helt sikkert mye bedre i stereo enn hva receiveren er. CD spilleren bør du koble til Marantzen og kun bruke disse to når du spiller musikk. Når du da spiller musikk, har receiveren ingen innvirkning. Derfor skjønner jeg ikke at du ikke får til dette.
På film derimot, kan det hende resultatet ikke blir topp. Årsaken til det må være at Marantzen har ulik lydsignatur enn receiveren. Kanskje det skyldes at Marantzen er svak på bass i forhold til receiver. Yamaha er kjent for og ha mye punch, men Marantz har sin svakhet på bass. Kan ikke se andre årsaker, men har for lite erfaring på dette området.
Hva skjer når du kjører YPAO? Stiller den også inn fronthøyttalerne som er koblet til Marantz? Normalt skal man sette volumet på den integrerte i høy stilling, men prøv deg fram med ulike stillinger. Receiveren kan også øke db ved YPAO, men den bør ikke øke med 10db som er max.

Håper du får dette til. Begynner selv og bli nervøs siden jeg har satset på slikt system. Alle jeg har snakket sier dette skal gå fint.
03.01.2006 10.43.04 #14 av 17
"FallenA" skrev:Vil jeg ikke da få bra lyd på cd, mens lyden fremdeles er "ullen" og bassen er "tam", når jeg ser på film ?

Nei, kan ikke skjønne at du skal få det. Forstår nå hvorfor det fungerte dårlig. Du har koblet CD spilleren til recieveren. Da har du brukt forforsterker og effektforsterker i både receiver og Marantzen. Da er det ikke rart det blir et dårlig resultat. CD spilleren må du koble i den integrerte. Og på film skal den fungere som effektrinn.
03.01.2006 11.26.36 #15 av 17
"bomholt" skrev:

Jo, her skal det være forskjell. Marantzen er helt sikkert mye bedre i stereo enn hva receiveren er. CD spilleren bør du koble til Marantzen og kun bruke disse to når du spiller musikk. Når du da spiller musikk, har receiveren ingen innvirkning. Derfor skjønner jeg ikke at du ikke får til dette.
På film derimot, kan det hende resultatet ikke blir topp. Årsaken til det må være at Marantzen har ulik lydsignatur enn receiveren. Kanskje det skyldes at Marantzen er svak på bass i forhold til receiver. Yamaha er kjent for og ha mye punch, men Marantz har sin svakhet på bass. Kan ikke se andre årsaker, men har for lite erfaring på dette området.
Hva skjer når du kjører YPAO? Stiller den også inn fronthøyttalerne som er koblet til Marantz? Normalt skal man sette volumet på den integrerte i høy stilling, men prøv deg fram med ulike stillinger. Receiveren kan også øke db ved YPAO, men den bør ikke øke med 10db som er max.

Håper du får dette til. Begynner selv og bli nervøs siden jeg har satset på slikt system. Alle jeg har snakket sier dette skal gå fint.

Ja når det blir kalibrert med YPAO stilles volumet/utsignalet ned for å tilpasse resten av systemet.
Ellers så er jeg redd for at lydbildet blir dårlig til filmbruk ved denne løsningen.
Når Marantzen kjøres som seperat forsterker er det god punch i bassen, mens lyden endres dramatisk når jeg kjører lyd via recieveren !
Skriv et svar