Logo

KISS Hjemmekino; MAC mini HTPC; Oppdatert med erfaringer

Skriv et svar
18.09.2005 18.15.20 #1 av 8
Postet av: KISS
Min hjemmekino er bygd opp med en MAC mini som "HTPC".

Denne hjemmekinoen skulle bygges inn i stuen med minst mulig inngrep.
Jeg måtte derfor gjøre dette så enkelt som mulig med så få og små
komponenter som mulig.

Min Hjemmekino / Multimedia anlegg inneholder derfor kun følgende
komponenter:
MAC mini med:
- trådløs mus og tastatur (Bluetooth)
- M-AUDIO transit USB
- EyeTV wonder USB TV kort
OPTOMA H57 projector
YAMAHA RX-V650RDS receiver
INFINITY Oreus satelitthøytalere.
KINGPIN elektrisk lerret.
Play Station 2

MAC mini fungerer utmerket som DVD spiller. Med DVI digital
bildeoverføring til projektoren og optisk digital (SPDIF) overføring av lyd
til hjemmekino receiveren slipper jeg også å bruke en formue på dyre
kabler for analog overføring av signaler.

Jeg har da fått ett hjemmekino/multimedie anlegg med høy WAF (Wife
Acceptance Factor) som fungerer utmerket. Jeg trenger heller ikke mer
programvare enn det som originalt følger med MAC mini.

Dette multimediaanlegget brukes daglig til alt mulig: Se DVD, se TV, surfe
på nett, lese e-post, høre på internett radio, se bilder fra digitalkamera,
høre musikk etc. etc.

(hele musikksamlingen er scannet inn vha iTunes og ligger lagret på harddisken. CD'ene har vi lagt vekk.)

2005-11-26 Erfaringer fra bruk av anlegget.
Jeg har forløpig ingen planner om å oppgradere systemet. Det er i daglig bruk, og jeg er meget tilfreds. Imidlertid har jeg gjordt meg noen erfaringer som jeg gjerne vil dele med forumet:

- Trådløs optisk mus som fjernkontroll
Siden projektoren lager et bilde på 80" som jeg ser på fra 3 - 3.5 meter trenger jeg ikke f.eks (Windows) Media Center eller (MAC) First Row løsninger. En Logitex Mx900 optisk bluetooth mus gjør at det ordinære brukergrensesnittet på MACén gir meg alle de fjerkontroll mulighetene jeg kan drømme om. Scrolle hjulet på denne musen gjør blant annet surfing på nett enkelt. Den optiske musen fungerer helt fint på armlenet eller på sitteflaten i en sofa ellersågar på eget lår (mitt er litt tynt for det formålet)

Jeg har også bluetooth tastatur, men overaskende mye kan gjøres bare ved å bruke mus. Tastaturet tar jeg ofte ikke frem i det hele tatt.

Jeg tror at man må opp i 80" (projektor bilde) for å få fullt utbytte av MAC eller PC i et multimedia anlegg. Ved mindre bilder må man kaskje ty til Windows media center eller First Row løsninger. Jeg anbefaler strort bilde. Nettshopping sammen med kona fra sofaen er en ny opplevelse som slettes ikke er så verst.

- Mørk rom for å se film
For å se TV eller film fra DVD bør det være mørkt i rommet.

- Fungerer også i lyst rom
Det er problemfritt å surfe på internett eller bruke Mac´en til andre ting selv i dagslys (ikke direkte sol).

- Bruk av MAC mini som harddiks opptaker
EyeTV wonder USB TV kort: Dersom du ønsker å bruke MAC mini som hard disk opptager for å ta opp programmer mens du ser på må du velge et noe mer avansert TV kort - som vist nok skal gjøre dette mulig.
"If you are interested in digital TV recording and video conversion as well as watching your favorite television shows, we recommend EyeTV 200."
ref: http://www.elgato.com/index.php?file=products_eyetvez


- Støy fra projektoren
Støyen fra projektoren er oppgitt til 23 Db. Selv om dette ikke høres når man ser film med høyt volum, høres projektoren allikevel godt når man sitter rett under den og bruker den til andre formål en film. Og det er jo der man gjerne sitter siden det er passelig avstand til lerretet.

- Oppløsning og skalering
Oppløsningen på projektoren er 1024x576 som vist nok skal være PAL widescreen format 16/9. Imidlertid kan man ikke velge 1024x576 som oppløsning ut fra MAC mini. det nærmeste valget er 1024x768. Dermed gjøres det konverteringer i MAC og projektoren for å se fullskjerm Film. Jeg er ikke sikker på hvilke konverteringer som gjøres men tror følgende: Først konverterer MAC´en filmen fra 1024x576 til 1024x768 - Deretter konverterer projektoren inngangssignalet på 1024x768 til 1024x576.
Resultatet blir et langstrakt bilde ( en sirkel er ikke lenger en sirkel men blir oval. Format instillingene "Window" eller "LTR-BOX" på projektoren gjør at høyde bredde forholdet blir riktig på lerretet. Konverteringene gjøres tydeligvis uten store problemer, men dersom man er opptatt av mest mulig direkte signaloverføring uten konvertering kan jo dette være et tema for vurdering. All skalering av originalsignalet vil jo forringe den originale signalkvaliteten. Jeg opplever ikke dette som et problem, men det foresvever meg at jeg kanskje kunne fått bedre bilder dersom MAC mini kunne gi ut 1024x576 signal. Projektoren har flere innganger, så jeg kan jo lett bruke en annen signalkilde for å se film, men siden jeg ikke opplever dette som noe vesentlig kvalitetsproblem når jeg ser film vil jeg nok beholde systemet slik det er inntil videre.

- Nettleser
Nettleseren OPERA (gratis nedlasting fra OPERA.NO) har god funksjonalitet som gjøre det lett å tilpasse skriftstørrelse og forstørring på nettsider, og også å tilpasse nettsidene til bredden på skjermen.

- Spill
Play Station 2 med Snowboard (SSX3) på projektor er helt rått.



LINKER:
- M-AUDIO transit USB
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nostore.woa/90806/wo/Ld23RW5kfeZJ2Iq2uuy15ZJ4pyn/1.0.15.1.0.6.25.7.11.0.3
- EyeTV wonder USB TV kort
http://www.elgato.com/index.php?file=products_eyetvwonder
- Hjemmelagde høytalerkabler: Speaker cables TNT Triple T
http://www.tnt-audio.com/clinica/triple_t_e.html



http://min.hjemmekino.no/KISS/
Med vennlig hilsen
Dag
Motto: "Keep It Simple Stupid"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.09.2005 18.26.56 #2 av 8
Postet av: Rune
Du har en skikkelig spennende løsning. Dette er et godt eksempel for de som sliter med å få aksept hos sin bedre halvdel for å bygge hjemmekino. Løsningen med Mac Mini var også spennende.

Hvordan sitter dere når dere ser film( De fleste sitteplassene er jo vent i feil retning)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.09.2005 18.34.41 #3 av 8
Postet av: KISS
Sofaen til høyre har normalt stått der reclineren nå står. Det er sannsynligvis på vei inn en PEEL eller to slik at vi får gode stoler å sitte i når vi ser film eller TV.
Med vennlig hilsen
Dag
Motto: "Keep It Simple Stupid"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.09.2005 18.49.07 #4 av 8
Postet av: Berit
Hei :D

Da er din presentasjon lagt ut på:

http://min.hjemmekino.no/KISS/
Hjemmekino.no - På nett siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.09.2005 20.09.20 #5 av 8
Postet av: Bombadil
Ser meget spennede ut. Har du noen fler bilder?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.09.2005 21.14.41 #6 av 8
Postet av: KISS
Det er ikke så veldig mye å ta bilde av, Men noe er der jo:

Bilder finner du på: http://min.hjemmekino.no/KISS/
Med vennlig hilsen
Dag
Motto: "Keep It Simple Stupid"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.11.2005 09.38.03 #7 av 8
Postet av: KISS
Jeg har forløpig ingen planner om å oppgradere systemet. Det er i daglig bruk, og jeg er meget tilfreds. Imidlertid har jeg gjordt meg noen erfaringer som jeg gjerne vil dele med forumet:

- Trådløs optisk mus som fjernkontroll
Siden projektoren lager et bilde på 80" som jeg ser på fra 3 - 3.5 meter trenger jeg ikke f.eks (Windows) Media Center eller (MAC) First Row løsninger. En Logitex Mx900 optisk bluetooth mus gjør at det ordinære brukergrensesnittet på MACén gir meg alle de fjerkontroll mulighetene jeg kan drømme om. Scrolle hjulet på denne musen gjør blant annet surfing på nett enkelt. Den optiske musen fungerer helt fint på armlenet eller på sitteflaten i en sofa ellersågar på eget lår (mitt er litt tynt for det formålet)

Jeg har også bluetooth tastatur, men overaskende mye kan gjøres bare ved å bruke mus. Tastaturet tar jeg ofte ikke frem i det hele tatt.

Jeg tror at man må opp i 80" (projektor bilde) for å få fullt utbytte av MAC eller PC i et multimedia anlegg. Ved mindre bilder må man kaskje ty til Windows media center eller First Row løsninger. Jeg anbefaler strort bilde. Nettshopping sammen med kona fra sofaen er en ny opplevelse som slettes ikke er så verst.

- Mørk rom for å se film
For å se TV eller film fra DVD bør det være mørkt i rommet.

- Fungerer også i lyst rom
Det er problemfritt å surfe på internett eller bruke Mac´en til andre ting selv i dagslys (ikke direkte sol).

- Bruk av MAC mini som harddiks opptaker
EyeTV wonder USB TV kort: Dersom du ønsker å bruke MAC mini som hard disk opptager for å ta opp programmer mens du ser på må du velge et noe mer avansert TV kort - som vist nok skal gjøre dette mulig.
"If you are interested in digital TV recording and video conversion as well as watching your favorite television shows, we recommend EyeTV 200."
ref: http://www.elgato.com/index.php?file=products_eyetvez


- Støy fra projektoren
Støyen fra projektoren er oppgitt til 23 Db. Selv om dette ikke høres når man ser film med høyt volum, høres projektoren allikevel godt når man sitter rett under den og bruker den til andre formål en film. Og det er jo der man gjerne sitter siden det er passelig avstand til lerretet.

- Oppløsning og skalering
Oppløsningen på projektoren er 1024x576 som vist nok skal være PAL widescreen format 16/9. Imidlertid kan man ikke velge 1024x576 som oppløsning ut fra MAC mini. det nærmeste valget er 1024x768. Dermed gjøres det konverteringer i MAC og projektoren for å se fullskjerm Film. Jeg er ikke sikker på hvilke konverteringer som gjøres men tror følgende: Først konverterer MAC´en filmen fra 1024x576 til 1024x768 - Deretter konverterer projektoren inngangssignalet på 1024x768 til 1024x576.
Resultatet blir et langstrakt bilde ( en sirkel er ikke lenger en sirkel men blir oval. Format instillingene "Window" eller "LTR-BOX" på projektoren gjør at høyde bredde forholdet blir riktig på lerretet. Konverteringene gjøres tydeligvis uten store problemer, men dersom man er opptatt av mest mulig direkte signaloverføring uten konvertering kan jo dette være et tema for vurdering. All skalering av originalsignalet vil jo forringe den originale signalkvaliteten. Jeg opplever ikke dette som et problem, men det foresvever meg at jeg kanskje kunne fått bedre bilder dersom MAC mini kunne gi ut 1024x576 signal. Projektoren har flere innganger, så jeg kan jo lett bruke en annen signalkilde for å se film, men siden jeg ikke opplever dette som noe vesentlig kvalitetsproblem når jeg ser film vil jeg nok beholde systemet slik det er inntil videre.

- Nettleser
Nettleseren OPERA (gratis nedlasting fra OPERA.NO) har god funksjonalitet som gjøre det lett å tilpasse skriftstørrelse og forstørring på nettsider, og også å tilpasse nettsidene til bredden på skjermen.

- Spill
Play Station 2 med Snowboard (SSX3) på projektor er helt rått.
Med vennlig hilsen
Dag
Motto: "Keep It Simple Stupid"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.02.2008 01.24.14 #8 av 8
Postet av: Evaluba
Endelig noen som tenker noenlunde likt som jeg!!

Har også MAC mini som multimediasenter i stua. Har nettopp fått det på plass - holder fremdeles på med å legge inn de siste CDene.
Er DRIIITførnøyd! Og endelig fikk vi kastet ut mye gammelt skrap(TV, videospiller, tuner, radio, CD-spiller, dvd-dpiller og to par høytalere...) hifi Feng shui!!!

Strever også litt med oppløsningen. 1024x768 blir litt strukket, som du sier. En løsning er å bruke 4:3 format istedet for 16:9. Det funker i alle fall til å se på eyeTV med - for det er litt irriterende å se på at alle får brede ansikter....

Vi har skjerm i tillegg til prosjektor (+ en Aten dvi-splitter, slik at jeg slipper å koble om hele tiden) For det er greit å slippe å ha prosjektoren på når jeg kun skal høre på musikk/radio eller f.eks se nyheter. Fikk litt problemer med å finne en oppløsning som funker både på skjermen og prosjektoren. Løste det med å legge skjermikonet til på menylinjen med hurtig visning av oppløsning slik at det kun er to musklikk for å bytte til 1280x800 når jeg kun bruker skjerm. Ellers er 1280x720 fint om vi kun bruker prosjektor, men da må jeg koble.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar