BamseFar
Aktiv
E-post
Først må jeg si at jeg er nybegyner på dette med hjemmekino. Jeg er akkurat ferdig med å bygge meg et hjemmekinorom i kjelleren og er klar til å investere noen kroner i et brukbart anlegg.
Jeg har fått et tilbud på høyttalere hos min lokale forhandler på 10k for et sett med Inifnity Beta (10, 50 og C250). Er det et godt tilbud, og er høyttalerne ok?
Jeg har kikket på en Denon AVR 1906 og lurer på om den vil passe til dette høyttalersettet. Er det eventuelt en annen som passer bedre i samme prisklasse? Hva skal man egentlig se på for å finne ut om receiver og høyttalere passer sammen?
Jeg har også kikket på Pioneers 436XDE plasma skjerm, og har nesten bestemt meg for en slik (sikle...)
Håper bare på et godt tilbud på under 30K hos min lokale forhandler.
Tenker også på å investere i en Media Center PC (evt. bygge selv) istedet for en DVD opptaker, vet ikke hva som vil bli best.
Noen som har synspunkter?
Torja
Meget Kunnskapsrik
E-post
Nettside
Infinety B er ok høytalere i hjemmekinoen. Ser ut som en grei pakke pris. I.B. 50 har en 91 dB følsomhet, og det burde da være lett drevne høytalere. Denon leverer gode receivere. Men jo sterkere receiver jo bedre. Du kan Biampe Denon 1906 hvis du kjører 5.1 system, og da får du levert flere krefter til front høytalerne. Du kan også vurdere Pioneer 915 som er en noe kraftigere forsterker enn Denon 1906.
Det viktigste er at Beta er en lett drevet høytaler, trenger ikke så mye av strøm reservene til forsterkeren.
Plasmaen du vurderer har jeg sett til godt under 30000 k. Knallfin plasma.
Invistering i PC er lurt, med tanke på senere oppgradering. Lettere/billigere å skifte noen kort eller hardisk i stedet for å kjøpe helt ny maskin vær gang. Redigering av bilder/film er en helt annen verden i forhold til rene DVD opptakere. Men skal du ha det beste med en gang, vil den koste noe mer i forhold til HD DVD opptakere, i første omgang.
Lykke til...
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
pnerbye
Meget Kunnskapsrik med egen hjemmekino
E-post
Infinity Beta skal være gode høyttalere. Du bør imidlertid heller gå for C360 heller enn C250. C360 er en bedre match med frontene.
Mistenker at Denon 1906 blir litt svak til IB 50.
Med ditt budsjett ville jeg kanskje sett litt på H/K AVR 335. Det kan kanskje også være en idè å ta steget ned til IB 40? Den har samme høyttalerelementer som C360. Dette vil kreve mindre av receiver, og gi bedre klangmatching.
Sjekk litt på
http://www.fyndborsen.se for priser og slikt. Kanskje det lønner seg å kjøpe derfra?
Petter
Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
pnerbye
E-post
"Torja" skrev: I.B. 50 har en 91 dB følsomhet, og det burde da være lett drevne høytalere. ...
Det viktigste er at Beta er en lett drevet høytaler, trenger ikke så mye av strøm reservene til forsterkeren.
Dette er jeg ikke helt enig i. Først må jeg innrømme at jeg ikke VET om IB 50 er lettdreven eller ikke, men følsomheten kan ikke brukes som noen indikator alene på hvor lettdreven høyttaleren er.
Elementene er 7", og det krever sitt å starte og stoppe slike elementer. Impedansekurven til høyttaleren har også betydning for hvor vanskelig den er å drive.
Vet du at IB 50 er en lettdreven høyttaler? Jeg antar at den krever litt, men det er jo kjekt å vite for trådstarter.
Til trådstarter:
Når det gjelder forsterkere så nytter det ikke å se på watt alene. Det er nemlig viktig hva slags strømforsyning forsterkeren har også. En forsterker kan levere kontinuerlig effekt rett fra forsyningen, men den kan også lade kondensatorer for kortvarige høyere effekter. Det er også sånn at dette ikke er så lett å lese i manualer eller bakpå power supply.
Hvis det er slik at IB 50 er lettdreven kan du komme et godt stykke med Denon AVR1906 selv om du kanskje vil få mere glede av 2106. Er IB 50 tyngre å drive bør du se etter strømsterke receivere som H/K eller NAD. Det finnes også flere selvfølgelig.
Det er sikkert mange her som har erfaringer med IB 50.
Petter
BamseFar
Aktiv
E-post
Takk for raske svar.
Virker som dere synes IB er et godt høyttalersett, så da går jeg for det fremdeles, men bytter vel til C360 i front.
Tror ikke det skal være noe problem for meg å bytte til AVR2106, men er det beste receiver i sin prisklasse og til mine behov som tidligere nevnt?
Du kan Biampe Denon 1906 hvis du kjører 5.1 system, og da får du levert flere krefter til front høytalerne.
Hva betyr dette i praksis, hvordan oppleves dette lydmessig?
Plasmaen du vurderer har jeg sett til godt under 30000 k. Knallfin plasma.
Har du en link eller henvisning til hvor du har sett den?
pnerbye
E-post
Du kan Biampe Denon 1906 hvis du kjører 5.1 system, og da får du levert flere krefter til front høytalerne.
Hvis du i utgangspunktet har for svakt power supply hjelper metoden over lite.
Jeg kikket litt rundt på andre forum for deg, og det ser ut som om det er gjengs oppfatning at IB 50 krever litt kraft. Jeg vil anbefale deg å se etter en Pioneer VSX1015 eller noe som gir litt mere effekt enn Denon 2106.
Petter
Torja
Meget Kunnskapsrik
E-post
Nettside
Beklager, så ikke at du skrev Pioneer 436
XDE.
Den koster nok godt over 30000 K ennå. Se link til Elprice under(hvis den funker da):
http://www.elprice.no/modules/module_13 ... =&mid=1103
Tenkte vel mer på 436FDE på f.eks HiFi center kjeden, se link:
http://www.hificenter.no/shop_item.cfm?path=64&id=1303
Ikke lett det der å huske på alle de betegnelsene som er ute å går, spesielt når de ligner litt. Men plasmaen har jeg sett med bilde fra DVD spiller, meget bra etter mine øyne.
Om du setter lit til dette så har Bl.a. Denon 2106 vært testet mot Pionee 915, og Pioneer testet best i "DVD & Hjemmekino". Forøvrig virker Denon 2106 som noe bedre enn 1906.
Men som skrevet, Pioneer 915 har fått mange lovord og er billigere enn 2106.
Bi-amping består av å la forskjellige forsterkere drive de forskjellige elementene i en høyttaler. Man kan oppnå en bedre lydgjengivelse.
Ved å bruke Denon sine ekstra høytaler terminaler som du får til overs ved å kjøre 5.1 i stedet for 7.1 kan du koble disse til høytaleren bak(krever at det er fire tilkoblingspunkter på høytaleren bak). Men jeg ser også at dette er diskutert tidligere her i forumet, og er ikke nødvendigvis anbefalt. Se her for mer utfyllende info:
http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.ph ... t=biamping
http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.ph ... t=biamping
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
pnerbye
E-post
Jeg har sett disse foreslått til IB 40:
Yamaha RX-V657
Pinoeer VSX1015
Denon AVR2106
NAD T743v2
Petter
BamseFar
Aktiv
E-post
Takk igjen for gode svar.
Jeg må nok vurdere disse forslagene litt mer. Ser feks at Fyndbørsen har Pioneer VSX1015 til en grei pris. Likte denne forsterkeren, liker at den har automatisk rominnstilling også.
Er det forresten noen som har handlet på Fyndbørsen? Hva med moms, toll, service og garanti?
Typhoon7
Moderator & Hjemmekinoekspert
E-post
"BamseFar" skrev:Er det forresten noen som har handlet på Fyndbørsen? Hva med moms, toll, service og garanti?
Hvis du søker på Fyndbørsen her på forumet, finner du svarene og erfaringer fra andre brukere.
pnerbye
E-post
"BamseFar" skrev:Takk igjen for gode svar.
Jeg må nok vurdere disse forslagene litt mer. Ser feks at Fyndbørsen har Pioneer VSX1015 til en grei pris. Likte denne forsterkeren, liker at den har automatisk rominnstilling også.
Er det forresten noen som har handlet på Fyndbørsen? Hva med moms, toll, service og garanti?
Jeg tror VSX1015 kan drive IB 40, IB 20 og IB C360. Jeg har sett på dette oppsettet tidligere og valgte IB 40 og C360 fordi de begge har 6,5"'ers elementer. Jeg er litt opptatt av klangmatching. Ved å velge IB 40 vil du også få høyttalere som er noe lettere last for receiver.
Jeg er på kjøpern selv snart og kikker på følgende oppsett sånn til info:
http://www.hifihuset.no
Yamaha RX-V1600
Focal.JMLab Chorus 726 S
Focal.JMLab Chorus 716 S
Focal.JMLab Chorus CC700 S
eller
http://www.hificenter.no
Marantz AVR7500
System Audio SA1550
System Audio SA1530
System Audio SA510AV
Receivere nevnt over hadde jeg tenkt å handle på fyndborsen. Du finner info på fyndborsen om hvordan du kan få dette til Norge. Det er penger å spare. Helt enkelt legger du til ca kr 800 i frakt og omkostninger (spedisjonsgebyr og slikt), og så ganger du med 0,8. Da får du omtrent prisen ferdig levert på døra i Norge.
Petter