Logo

Hva passer til EMP TW600?

Skriv et svar
13.03.2006 12.28.43 #1 av 23
Postet av: Frank72
Hei!

Har planer om å anskaffe fullt utstyr, prosjektor, forsterker, høyttalere osv. Vet ikke helt om disse passer sammen.

Det jeg har lyst på er:

Prosjektor: EPSON EMP TW600
Forsterker: PIONEER VSX-915

Høyttalere og dvdspiller er jeg ikke helt sikker på enda, er kanskje ikke så viktig i forhold til om de passer sammen... ikke vet jeg =/

Noen som ser om prosjektor og forsterker passer sammen i forhold til kabling osv.

PS! Har planer om å koble til datamaskin for visning av film på lerret og avspilling av musikk...

mvh
Frank
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.03.2006 13.52.06 #2 av 23
Postet av: boly
Det kommer jo litt an på hvor stort rommet ditt er osv, men med denne:http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter/Hjemmekino/Receivere/DENON_AVR-3806_Hjemmekinoreceiver_Soelv.htm
kommer du langt.

Denne er det også mange som skryter av: http://www.lsound.no/index.php?side=inf ... p=&id=2822
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
14.03.2006 19.22.08 #3 av 23
Postet av: Torja
"Frank72" skrev:Hei!

Har planer om å anskaffe fullt utstyr, prosjektor, forsterker, høyttalere osv. Vet ikke helt om disse passer sammen.

Det jeg har lyst på er:

Høyttalere og dvdspiller er jeg ikke helt sikker på enda, er kanskje ikke så viktig i forhold til om de passer sammen... ikke vet jeg =/

Noen som ser om prosjektor og forsterker passer sammen i forhold til kabling osv.

PS! Har planer om å koble til datamaskin for visning av film på lerret og avspilling av musikk...

mvh
Frank

Både Prosjektor og Forsterker er svært gode, men forstår ikke helt dette med å koble dem sammen? Det trenger du jo strengt tatt ikke. Koble PCen din sammen med pj bildeinngang, fortrinnvis DVI/HDMI utgang og inngang, deretter lyd(fortrinsvis digitalt) til forsterker fra PC hvis den har digitale lydutganger, da.
Lykke til!
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
14.03.2006 21.22.01 #4 av 23
"Torja" skrev:
"Frank72" skrev:Hei!

Det jeg har lyst på er:

mvh
Frank

Både Prosjektor og Forsterker er svært gode, men forstår ikke helt dette med å koble dem sammen? Det trenger du jo strengt tatt ikke. Koble PCen din sammen med pj bildeinngang, fortrinnvis DVI/HDMI utgang og inngang, deretter lyd(fortrinsvis digitalt) til forsterker fra PC hvis den har digitale lydutganger, da.
Lykke til!

Hei!

Trodde at det kun var nødvendig med EN kabel fra forsterker til prosjektor, og at dette forutsatte at forsterker har likedan utgang som prosjektor har inngang... =/

Er veldig usikker i forhold til s-videokabel, hdmi-kabel, rga, scart osv.

Er det slik å forstå at ved å bruke en prosjektor som støtter hdmi, men ikke en forsterker som støtter dette, så kan man føre kabel direkte fra dvd-spiller som støtter hdmi slik at bildesignalet kommer frem til prosjektor?

Hva er det beste alternativet for mitt vedkommende hvis jeg går til anskaffelse av slikt utstyr? (epson tw600 og pioneer vsx 915)

mvh
Frank :shock:
15.03.2006 08.16.04 #5 av 23
Ja, du kan føre HDMI direkte fra DVDspiller(må ha HDMI/DVI utgang) og inn på HDMI inngang til Epson 600 bakside. HDMI er digitalt grensesnitt og gir som regel det overlegent beste bilde. Pioneer 915 har ikke HDMI swits, kun komponent. Du kan riktignok plugge komponent til receiver og med komponent kabel til projektor, men HDMI gir et bedre bilde. Hensikt med å koble via receiver er hvis du har mange bildekilder(som f.eks dvd opptaker, dvd spiller, videospiller) og skal koble alle inn på prosjektor, da kan det være greit å samle alle kabler inn på receiver og så kun en ut fra receiver til PJ. :D
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
15.03.2006 11.20.33 #6 av 23
"Torja" skrev:Ja, du kan føre HDMI direkte fra DVDspiller(må ha HDMI/DVI utgang) og inn på HDMI inngang til Epson 600 bakside. HDMI er digitalt grensesnitt og gir som regel det overlegent beste bilde. Pioneer 915 har ikke HDMI swits, kun komponent. Du kan riktignok plugge komponent til receiver og med komponent kabel til projektor, men HDMI gir et bedre bilde. Hensikt med å koble via receiver er hvis du har mange bildekilder(som f.eks dvd opptaker, dvd spiller, videospiller) og skal koble alle inn på prosjektor, da kan det være greit å samle alle kabler inn på receiver og så kun en ut fra receiver til PJ. :D

Har nok ikke økonomi til å kjøpe meg en receiver til 10 000,- så jeg må nok greie meg med en billigere en. Derfor snuser jeg litt på pioneer sin. Har lagt stort rør inni tak fra receiver til prosjektor, så det er ikke noe problem å få strukket kabel.

Så konklusjonen er: Strekk hdmi-kabel direkte fra dvd-spiller til prosjektor og strekk komponent-kabel fra receiver til prosjektor for andre bilder???

Kan i tilfelle kabel (s-video) fra pc legges via receiver eller bør den gå direkte til prosjektor (og la kun lyden gå til receiver?)
15.03.2006 12.00.06 #7 av 23
Postet av: arntos
Er ikke noe poeng å kjøre S-video via receiver når du skal kjøre component fra receiver til proj. 915 kan ikke konvertere fra s-vhs til component. Hva med 657 fra Yamaha da, koster fra 4200,-. Da kan du kjøre S-vhs, composite og component inn på receiver og 1 componentkabel til proj.
16.03.2006 11.52.09 #8 av 23
"arntos" skrev:Er ikke noe poeng å kjøre S-video via receiver når du skal kjøre component fra receiver til proj. 915 kan ikke konvertere fra s-vhs til component. Hva med 657 fra Yamaha da, koster fra 4200,-. Da kan du kjøre S-vhs, composite og component inn på receiver og 1 componentkabel til proj.

Har hørt mye godord om pioneer sine receivere, så.... jeg vet ikke =/

Kan ikke s-video sendes til receiver og derfra som komponent til pj??? Kommer ikke noe bilde fram i det hele tatt eller er det bare kvaliteten på bildet som blir dårligere?

Ønsker i utgangspunktet å kun sende via komponent, selv om kvaliteten fra pc blir dårligere...

16.03.2006 15.14.39 #9 av 23
Pioneer 915 har ikke Video Converter, dvs at den ikke omgjør et s-video signal til komponent. Da må du helt opp til vsx-AX2AV, og det er noen prisklasser over 915. Ikke misforstå, Pioneer har fått mye skryt for lydkvaliteten på sine receivere, men de billigste har ingen video converteringer. Prøv f.eks; DENON avr-1906, link under:
http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter ... _Soelv.htm
3698,- på HiFi-klubben. Har video converter og mye annet ekstra, og skal være god på lyden også.
Evt kan du gå for 915, men må rute s-video signal direkte til PJ, og ikke via receiver.
16.03.2006 17.01.31 #10 av 23
Postet av: Bidd@
Har hatt 915 og kan bekrefte at den ikke oppkonverterer s-video/kompositt til komponent. Denon kan i dette tilfelle være et meget godt alternativ.
mvh Bidda

Kjekt å ha eller "den som har flest duppedingser når en dør -VINNER!"

Prosjektbilder
17.03.2006 19.10.38 #11 av 23
"Bidda" skrev:Har hatt 915 og kan bekrefte at den ikke oppkonverterer s-video/kompositt til komponent. Denon kan i dette tilfelle være et meget godt alternativ.

OK, så da mener dere at med å bruke Denon, så slipper jeg å strekke flere kabler fra receiver til pj enn kun komponent?

Ved at jeg har pj Epson tw600 med hdmi-inngang, vil bildekvaliteten nedgraderes da ved bruk av komponent?

Ser at receiver KUN har 7x80W, er ikke det litt lite? Snuser litt på disse høyttalerne: - SE INFO HER!!! - Noen som kan anbefale disse som hjemmekinohøyttalere med litt trøkk i?

mvh
Frank
17.03.2006 21.34.50 #12 av 23
Postet av: Bidd@
Jeg hadde kjørt HDMI direkte fra DVD og komponent på resten (tuner, xbox o.l.)

Bra lyd i JBL , du har også Klipsch og Pathos o.l.
mvh Bidda

Kjekt å ha eller "den som har flest duppedingser når en dør -VINNER!"

Prosjektbilder
17.03.2006 22.09.09 #13 av 23
"Bidda" skrev:Jeg hadde kjørt HDMI direkte fra DVD og komponent på resten (tuner, xbox o.l.)

Her må alt inn med teskje :oops:

HDMI direkte fra dvd, komponent på resten (dvs, s-video fra pc til receiver for deretter å bli sendt til pj gjennom komponent?)

Fører det til noen ulemper å la signalene gå gjennom ulike typer kabler til pj - dvd/htmi, receiver/komponent?

mvh
18.03.2006 00.30.06 #14 av 23
Postet av: boly
"Frank72" skrev:
"Bidda" skrev:Jeg hadde kjørt HDMI direkte fra DVD og komponent på resten (tuner, xbox o.l.)

HDMI direkte fra dvd, komponent på resten (dvs, s-video fra pc til receiver for deretter å bli sendt til pj gjennom komponent?)

Fører det til noen ulemper å la signalene gå gjennom ulike typer kabler til pj - dvd/htmi, receiver/komponent?

mvh

DU må ha to kabler, en hdmi og en s- video frem til projektoren. Men du har jo allerede lagt rør til kabel så dette blir bra tror jeg.

Og som torja skriver denon reciveren er meget bra, har mange av finessene som de større har.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
18.03.2006 09.07.10 #15 av 23
"boly" skrev:
"Frank72" skrev:

mvh

DU må ha to kabler, en hdmi og en s- video frem til projektoren. Men du har jo allerede lagt rør til kabel så dette blir bra tror jeg.

Og som torja skriver denon reciveren er meget bra, har mange av finessene som de større har.

hmmm, da ble jeg litt usikker på noe igjen!

Hvis to kabler uansett må strekkes til pj, så er jo pioneer sin 915 god nok å da??? (siden s-video går direkte å ikke innom receiver?)
Skriv et svar