Hei, og god jul!
Etter å ha sittet med en alt for gammel Sony CRT i mange år, er tiden inne for å gi etter for HD-hypen. TV, Receiver, høyttalere og kanskje ny DVD-spiller skal handles inn. Budsjettet, hvis alt skal kjøpes inn på en gang, blir maks 25 tusen. TV skal/må handles i løpet av januar. Jeg har mange spørsmål, og håper at noen glupe hoder her kan hjelpe meg litt på vei.
TV:
Jeg er først og fremst på utkikk etter en ny TV, om det er plasma eller LCD jeg bør gå for kan dere kanskje hjelpe meg med å avgjøre. Vi sitter ca 2-2.5m unna TV-benken, så størrelsen bør vel være et sted mellom 32" og 42". Ellers kan jeg nevne at rommet har spotlights i taket, og at jeg ikke er så glad i refleksjoner.
Bruksområdene blir varierte. Det blir mye spilling, jeg elsker å spille, og har for øyeblikket Xbox 360, Wii og en PS2, som alle brukes ganske mye. Det hender også at jeg drar frem eldre konsoller (vi snakker helt tilbake til 8-bit her), så det er fint om disse ikke vil se helt håpløse ut på min fremtidige skjerm (men det er kanskje å håpe litt mye). Sega Dreamcast skal kobles til via VGA-port. PS3 skal kjøpes inn meget snart. Filmer/TV-serier på går det også mye i, men foreløpig har det gått i standardoppløsning. Ellers blir det jo noe vanlig TV-titting, mest sport og musikk. Vi har kun analog kabel inntil videre, men jeg antar at vi får digitalt kabeltv før sommeren.
Jeg er også avhengig av å kunne koble til en (bærbar) PC, jeg har lyst til å kunne sitte i sofaen og surfe på storskjerm. Har fått med meg at jeg trenger 1:1 pixelmapping, men synes det er ganske mangelfull informasjon om hvilke skjermer som støtter dette. HTPC har jeg ikke planer om enda, men det kommer sikkert etterhvert det også.
Så generelt trenger jeg et lass med tilkoblingsmuligheter. Men det er kanskje ikke nødvendig å ha alle tilkoblingsmulighetene rett på TVen, jeg har også planer om å gå til anskaffelse av en surround-receiver, mer om det senere.
Innsynsvinkel er viktig, jeg har en 32" LCD-TV fra LG (32LC42) på lån hjemme nå, og jeg er ikke helt fornøyd med denne på dette punktet. Det bør være mulig å legge seg ned i sofaen uten at bildet blir merkbart dårligere?
Det skulle være det viktigste når det gjelder TVen. Jeg har egentlig en smertegrense på ca 15 tusen på TV-kjøpet, litt må være igjen til resten hvis det er mulig
DVD-spiller/opptaker:
Jeg har i skrivende stund en DV-400 fra Pioneer, og er godt fornøyd med denne. Men det er muligheter for at jeg kan kjøpe meg noe bedre, hvis det er penger igjen i budsjettet. At den er sonefri, eller lett kan gjøres sonefri er veldig viktig. Jeg har ikke helt bestemt meg for om jeg trenger en god opptaker, da jeg ser ganske lite på TV, og foreløpig sitter med analog kabel, som tar seg ganske dårlig ut på 32" LCDen som jeg har her nå.
Dedikerte Blu-ray og HD DVD spillere har jeg ikke behov for enda, jeg regner med å bruke Xbox 360 addonen og PS3 til dette en stund fremover.
Da skulle det vel egentlig bare være lyden igjen...
Receiver og høyttalere:
Jeg har et helt greit stereo-oppsett stående koblet til TVen nå. Det kunne vært gøy å fått flerkanalslyd til både filmer og spill, og jeg har fått med meg at nye receivere har flust med tilkoblingsmuligheter. Dette kan ha innvirkning på hvilken TV jeg velger, jeg trenger ikke nødvendigvis ørtenhundreogfem tilkoblinger på TVen hvis jeg har det på receiveren, og kan velge mellom video/lyd-signalene der.
Det største problemet mitt med tanke på flerkanalslyd er rommet. Jeg legger ved et skjermbilde av en tegning jeg lagde kjapt i SketchUp for å illustrere:
Bildet er ufullstendig, men gir en grei idé hvordan TV-kroken ser ut. Målene er ganske nøyaktige ihvertfall. Bak sofaen står det en ganske massiv PC-pult. Det er rimelig vanskelig å få satt opp noen satellitthøyttalere slik ting er nå, ihvertfall hvis jeg skal få satt opp noe som folk ikke snubler i til enhver tid.
Ikke er rommet spesielt god egnet for surroundlyd heller, med tanke på at jeg ikke får hatt høyttalerne midt i rommet. Kanskje aktiv romkorrigering (eller hva det nå heter), eller noen andre flotte teknologier kan rette på dette?
Uansett, jeg hører mye på musikk, og god stereolyd er fortsatt å foretrekke om jeg må velge mellom flerkanal og god stereo. Jeg er veldig åpen for anbefalinger både når det gjelder receiver og høyttalere.
Oppsummering:
Som jeg tidligere har nevnt er det totale budsjettet mitt denne gangen maks 25 tusen. Jeg kan nøye meg med å kjøpe TV først, for å kjøpe lydanlegg nærmere sommeren, hvis det ikke er mulig å sette sammen en pakke som holder seg innenfor budsjettet.
Dette ble litt lenger enn jeg først hadde planlagt, men jeg tror jeg skal ha fått med det meste her.
All hjelp mottas med stor takk!
Ha en fortsatt fortreffelig jul!