Logo

GET Digital box

Skriv et svar
21.12.2006 15.07.04 #1 av 13
Postet av: Torja
Fikk min GET Box nylig(i begynnelsen av desember) med digital dekoding. En ny verden med TV åpnet seg. Her er et kort referat fra denne begivenheten. Dette er ikke den PVR boksen som er anonsert tidligere,

Jeg har Plasmaskjerm 42” Panasonic PV62 og Projektor LG AN110 projektor med tv bilder foret via Pioneer DVR-630H, dvd hardisk opptaker.

La meg gjøre det klart, jo bildekvaliteten er bedre. Alle de analoge artefaktene med uklart bilde, vertikale striper over skjermen osv er borte. Bildet virker klarere med bedre definerte farger og betraktelig bedret sortnivå for mange kanaler. Som om et grått slør er trukket vekk fra skjermen.

Det fine med digitale sendinger er ikke noe bedret oppløsning, da det fremdeles er 576 linjer som kommer. Men derimot korrekt bildeformat når det sendes 16:9 oppløst materiale. Borte er nødvendigheten med alskens zoom formater for å få tilpasset de sorte stripene over og under skjermen. Her kommer det korrekt utfylt og kornete bilder(fordi bilde prosessoren må legge til en mengde kunstige bilde punkter) er dermed en saga blott. Rett og slett lekkert. Man kan koble til en S/PDIF koaksial lydkabel fra GET boksen og til sin forsterker. Dermed er det ikke sakt at man får noe digital lyd på samtlige kanaler, da få støtter dette. Sverge 1 og 2 har digital lyd på godt og vondt. De eneste som jeg kan se i vert fall med den kanal pakken jeg har valgt(familie). På godt og vondt fordi du er avhengig av en forsterker som kan motta digital lydoverføring for å utnytte dette, og da kun i stereo. Så selv om GET boksen kan settes i Digital 5:1, vil det ikke si at du får dette, da det avhenger av sendingen til de forskjellige kanalene.

Sendinger på projektoren er en fryd å se på og mange filmer er sett på via projektor fra tv.

Min boks har to scart utganger. En er merket for tv og en for vcr, altså video opptaker, eller i mitt tilfelle, DVD hardisk opptaker. Opptakene er flotte og i korrekt bildeformat, gitt at tv sendingen er i 16:9 format. Jeg måtte stille dvd opptakeren min til å motta bilde via ”AV2/L1” og så sette Get boksen på korrekt kanal før jeg forlot den. Det er en egen klokke funksjon hvor man kan slå av og på dekoderen med forskjellige kanal valg for vært tidspunkt. Men jeg har ikke foreløpig hatt behov for denne.

Nevnte jeg at denne boksen har en egen knapp på fjernkontrollen for radio? Det har den og ca 50 forskjellige radio kanaler følger med på kjøpet. Ikke de vanlige du får via eteren og søk via receiveren, men spesialiserte på for eksempel forskjellig type musikk. Hva med musikk fra bare 70-tallet, eller 80-tallet, eller 90-tallet, eller kun tyske hitter, italiensk, UK hitter, Classic R&B, Classic rock, osv.. Lyd kvaliteten er vel som en god fm sending. Uten skurring. Bruker selv kun radio mottak via kabel, så kvalitets forskjellen var vel for mitt vedkommende ikke hørbar.

Er alt bare tipp topp, nei. Digitale artefakter oppstår. Som at bildet og lyd plutselig fryser i 1 sek varighet eller skrape lyder via receiver/forsterker. Mye skyldes kablingen. GET boksen er avhengig av gode scart kabler og ikke for lang antenne kabel + denne bør være av god kvalitet. I tillegg er det ikke mye slark som blir tilgitt. Pass endelig på at alle kontaktpunkter er så tight som over hode mulig. Jeg opplevde selv mye digitale jitter i form av bilde/lyd frys på mange av kanalene. Dette ga seg etter å ha prøvd å ordne kablene så godt det var mulig og dyttet dem inn i kontakt punktene mest mulig. Litt forekommer uansett nå og da, men ikke spesielt plagsomt, og sjeldent.

Bilde i 16:9 er fint, men det er det ikke alle tv kanaler som støtter. Mange som for eksempel ztv og tv3, gjør det ikke. Da blir tv bildene strukket i bredden. I mellom tv sendingene(for eksempel reklamen) er bildet som regel 4:3. Så er det ikke alle programmer som sendes i 16:9 heller. Egentlig ikke noe stort problem, men nevnes skal.

Pluss siden:
Bedret bildekvalitet.
Analoge artefakter er en saga blott.
Sendinger i 16:9 kommer flott fram på fremvisere i 16:9.
Digital lyd overføring.
Minus siden:
Digitale artefakter oppstår.
Ikke alle kanaler og til en vær tid overfører bildet i 16:9.
Få kanaler over fører lyd digitalt(men jeg har ingen fim kanaler, så her får andre fylle inn). GetBox 01.jpg GetBox 01.jpg ( 252,251953125 KB) Vist 2662 ganger GetBox 02.jpg GetBox 02.jpg ( 245,751953125 KB) Vist 2665 ganger GetBox 03.jpg GetBox 03.jpg ( 161,1123046875 KB) Vist 2659 ganger GetBox 010.jpg GetBox 010.jpg ( 181,75 KB) Vist 2659 ganger Get Fjernkontroll.jpg Get Fjernkontroll.jpg ( 189,0009765625 KB) Vist 2637 ganger
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.12.2006 00.11.41 #2 av 13
Postet av: boly
Et lite spørsmål, er dette parabol eller kabel.

Har du en link eller noe, for dette så interesant ut.

Bra skrevet foresten :wink:
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.12.2006 16.31.59 #3 av 13
Postet av: Torja
Dette er bredbånd via kabel i veggen. Link under;
http://www.get.no/web/main/produkt/digitalTV/dekoder
Jeg har altså GET box med digital tv, mens det fins en annen artikkel (nå er jeg ikke kar om å huske hvor den ble testet) om GET box PVR som vistnok inneholder en hardisk opptaker så du kan gjøre opptak i tillegg en utvidet programguide.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.12.2006 17.07.10 #4 av 13
Postet av: boly
Altså ikke noe for meg som bor på landet....

Men morro og se/ lese.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.12.2006 19.31.49 #5 av 13
Postet av: Typhoon7
Det så veldig trangt ut mellom de forskjellige utgangene. Stemmer det?

Det du har skrevet var interessant å lese.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.12.2006 06.05.04 #6 av 13
Postet av: Torja
Vil vel beskrive det som litt trangt. Bruker da også solide scart kontakter :wink:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.12.2006 10.24.00 #7 av 13
Postet av: kjelle
hei! har samme boxen selv og er egentlig like fornøyd.Det eneste jeg savner er en komponentutgang,men bildet fra scart er godt nåkk til den vanlige bruker.Utrolig men sant så er dette den første positive opplevelsen jeg har hatt med get/upc.mer elendi kundeservice skal du lete lenge etter :D
Onkyo807,Pioneer bdb 51FD,LG 60PS8000,Klipsch Synergy F3,C3,B3,S3 surroundhøyttalere ,XTZ 10" * 2 ,PS3,XBOX360,Monster Kabler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.12.2006 10.28.59 #8 av 13
Postet av: Torja
Det påstås at de har en ny digital box på gang med HDMI utgang. Kommer til neste år.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.12.2006 19.08.08 #9 av 13
Postet av: Torja
Jeg glemte å nevne at det fins en egen kode for å finne signal kvaliteten. Det du gjør er ved hjelp av fjernkontrollen klikke på Meny>Innstillinger og slår så kode 1539 i stedet for din egen kode. Da får du opp to fargete striper. En rød for signal kvaliteten fra veggen og en blå for kvaliteten på signalet. Det medfølgende bildet viser normal situasjonen for meg. Get Rød og Blå.JPG Get Rød og Blå.JPG ( 169,3759765625 KB) Vist 2646 ganger
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.03.2007 08.26.46 #10 av 13
Postet av: TedN
Hei, jeg har også hatt den nye boksen fra Get et par måneder. Før det hadde jeg den gamle Motorola-boksen deres, men der sleit jeg fælt med svake signaler fra fjernkontrollen. Dette var mildt sagt irriterende, siden fjernkontrollens dagsform avgjorde om det ble en behagelig TV-kveld i sofaen eller om det ble løping frem og tilbake til boksen for å skifte kanal. Tross alt er fjernkontroll noe man har tatt som en selvfølge siden 70-tallet, så dette var et stort minus.

Nå har jeg dessverre funnet ut at jeg har nøyaktig det samme problemet med ny get-boks. Jeg sitter nesten 5 meter fra TVen, så det kunne jo forklare problemet, men jeg har aldri det samme problemet med TV/DVD/Receiver-fjernkontrollene. Nå vurderer jeg å finne en universal-fjernkontroll som kan brukes mot Get-boksen, men dersom dette er en kjent feil med boksen må jeg kanskje heller vurdere å kreve å få ny. Noen andre som har samme erfaring?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.03.2007 20.04.33 #11 av 13
Postet av: Torja
Personlig har fjernkontrollen som fulgte med fungert uten anmerkninger. At fjernkontrollen fungerer dårlig høres mekelig ut for meg. :roll:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.03.2007 12.48.27 #12 av 13
Postet av: kebz
En kompis av meg har også nylig fått digitalboks fra Get.
Han gikk ut å kjøpte seg en monster antennekabel for å sikre seg best mulig bilde, men endte opp med masse støy.

Etter en telefon med kundeservice fikk han vite at han hadde "for god kabel". Da han byttet til en standard antennekabel til 30kr var bildet bra.

Noen som har en god forklaring?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.03.2007 18.45.21 #13 av 13
Postet av: Baal-Zebub
Det ligger en fin test av dekoderen http://www.teknofil.no/wip4/get_box_pvr_kabelkongen_get/d12050/.

Jeg har selv PVR'en og er også veldig fornøyd. Fjernkontrollen har ikke vært noe problem hos meg - virker som en drøm. Jeg kan aldri gå tilbake til analog tv igjen :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar