Logo

Forventninger til utviklingen av Blu-ray

Skriv et svar
03.01.2009 13.23.35 #1 av 4
Postet av: BjarteB
Hva er forventningene videre til Blu-rayspillere? Formatet er jo enda relativt nytt og det er først det siste året Blu-ray virkelig har fått boltre seg. Hva er signalene fra utviklerne, og hva tror folk vil skje videre med formatet?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.01.2009 22.25.27 #2 av 4
Postet av: Rune
Jeg syns mye har skjedd det siste året. Jeg hadde nok ikke trodd at prisen ville nærmet seg 2000,- for merkevare så fort.

Prismessig tipper jeg at prisene vil holde seg på dette nivået en periode fremover grunnet at eventuel prisnedgang blir motvirket av lav krone.

Tipper at 2009 er siste år med Blu-Ray spillere som ikke støtter BD-Live.
Det jeg er spent på er om markedet for dyre spillere vil opprettholdes. Tester viser jo at forskjellen mellom spillere er minimale om eksisterende i det hele tatt når det gjelder bildekvalitet. På DVD spillere var det langt større forskjeller.

Det jeg er spent på er om når de første 10-15% har kjøpt seg Blu-Ray om det vil fortsette. Det er disse som er interessert i godt bilde og god lyd. De fleste andre ønsker bare å se en film nu og da. Får håpe at prisene blir slik at disse også ønsker å oppleve best mulig bilde og lyd.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.01.2009 23.42.19 #3 av 4
Postet av: BjarteB
Jeg tror nok ganske mange etterhvert vil kjøpe seg BD-spillere. De har jo allerede TVer som i det alt praktiske vil kunne dra nytte av BD-kvalitet. Prisen nærmer seg nå nivåer hvor ikke bare spesielt interesserte vil gå til innkjøp av en ny spiller. Antallet titler, og ikke minst prisen på en film, gjør det bare mer og mer attraktivt.

Jeg tror derimot frykten for at formatet ikke er "varig" vil hemme utbredelsen ganske mye. Men sånn var det sikkert rundt VHS og Beta også. Jeg kunne f.eks tenkt meg en BD-spiller, men venter nok litt til modellene har satt seg litt, utviklingen ser ut til å stoppe opp hva formatet gjelder, og antallet titler er enda bedre. Kjøper jeg først en spiller vil jeg kunne bruke den, og få fullt utbytte av den, i flere år fremover. Dit har vi ikke kommet riktig enda.

Og angående spillere i høyere prisklasser - er det sånn at potensialet hva lyd og bilde angår, allerede er mer eller mindre maxet ut for Blu-ray? Jeg tenker f.eks på DVD-spillere. Det var kanskje en tid der også hvor forskjellene ikke var så store? Men hvor den teknologiske utviklingen klarte å trekke ut enda litt mer av potensialet med de dyrere spillerne?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.01.2009 23.55.49 #4 av 4
Postet av: Rune
Hvis man ser på utviklingen av DVD spillere de 10 siste årene har de blitt betraktelig bedre.
- Det er vanskeligere å få et lavoppløst interlaced bilde til å se bra ut.
- De første åren var det scart, så ble progressiv komponent vanlig og deretter kom HDMI samtidig som bildeprosessering ble bedre.

På BD vil man ikke få noen tilkobling som gir bedre bilde. (HDMI er digital og fører ikke til noe tap).
I tilegg er det mye enklere å få et 1080p progressivt signal ut ifra platen over til et HDMI signal.

Bildet kan nok bli bedre og spesielt på etterbehandling av eldre titler (støyfjerning osv), men en BD spiller i dag vil nok selv om 10 år spille nye BD filmer rimelig bra i forhold til fremtidens modeller.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar