Har nu haft mit 28PW6558 snart 2 uger. Har oplevet diverse mere eller
mindre graverende fejl eller mangler. Vigtigst er imidlertid den ringe billedkvalitet, især ved almindeligt antennesignal (kabel-TV). Billedet har en generel blåtoning af det som skulle være gråtone. Mørkere scener forsvinder i blågråt, Også f.eks. ansigtsfarve. Kun indhold med et vist lysniveau får naturlige farver med detaljer. Valg af farvetemperatur har ingen betydning. Farver og kontrast skal overstyres voldsomt for at modvirke det delvist. Ved antennesignal mangler billedet generelt finere detaljer, f.eks. sammenlignet med mit 14 år gamle Finlux-TV. Selector (digitalboks) eller DVD over RGB-scart viser flere detaljer, men der er stadig blåtoning, og der mangler gråtone-trin og dermed detaljer i mørke scener. Ved højere lysstyrke kommer der flere detaljer i disse scener, men omvendt forsvinder der så detaljer i lyse scener, og billedet bliver uudholdeligt at se på. Et gråtone-trappe-test-mønster viser at både de mørkeste og lyseste trin er svære at adskille. Et farveburst-testmønster viser mørke skyggestriber indeni grønne og magenta vertikale striber. Selv ved 0,5 Mhz og så bliver det bare værre ved stigende MHz. Kun ved 0,5 og 1 Mhz er farver mættet (bortset fra de nævnte skyggestriber). Det er det ringeste resultat jeg har oplevet endnu (sammenlignet med det gamle Finlux, Finlux 82GX60, Panasonic TX32PS1, Sony LS35, Philips PW6526, PW6517 og PW6506). Ved 2 MHz sker der en mystisk delvis mætning, men magenta er flimrende og skarp, lige som grøn er "græsselig". Og jeg snakker om RGB! I praksis viser disse ting sig som lidt snavsede farver, især ved finere flader, en for overstyret rød farve og en lidt unaturlig grøn. Tekster, såvel undertekster som tekst-TV, har vekslende røde og grønne (tror jeg!) misfarvninger.
Nu ser jeg så at Philips 32PW6518 anbefales i dette forum. Det skulle f.eks. have et godt antenne-signal. Hvad baseses disse anbefalinger egentlig på?
Jeg er interesseret for der nu endelig er mulighed for at købe dette TV gennem Elgiganten i DK (det eneste sted!). Faktisk til en billigere pris! Men vinder jeg noget ved det? 6558 og 6518 har samme L04-chassis. Og de produceres åbenbart i samme lande: 32" i Ungarn, 28" i Polen. (Lige som iøvrigt det feature-mæssigt skrabede 6408 med samme chassis.)
Eneste forskel ud fra specifikationerne (downloaded fra Philips) er at 6558 har det nyere Digital Crystal Clear-billedforbedringshalløj (med digitalt kamfilter, antager jeg, selv om det ikke specielt nævnes), mens 6518 har Digital Crystal Clear III (med 2D Comb filter, Dynamic contrast, Blue stretch, Green enhancement "for most natural looking colors"). Bortset fra kamfilteret lyder dette skræmmende for hvis billedrøret var af høj kvalitet og elektronikken præcis og velfungerende, hvad skal alt dette "billedforbedring" så til for? 6558 har desuden har foruden Twin Page Text også Teletext Dual Screen (PAP). Det er vel en fejl når Hjemmekino.no nævner den sidste feature hos 6518? Den er i hvert fald ikke med i specifikationerne.
Både 32PW6517 (Ungarn) og 32PW6506 (Frankrig) med kun Scavem havde god billedkvalitet, fint ved RGB. (Geometrien var dog sjusket ved 6517, ligesom manualen, uha uha!). Begge modeller har L01-chassis, og jeg måtte returnere begge på grund af en voldsom "vind-i-mikrofon"- eler "fjern torden"-agtig støj på lyden. En dansk Philips-reparatør fortalte i et forum at han rutinemæssigt havde rettet denne fejl (ved mange L01-chassis'er) som Philips beskrev som en software-fejl (uden at han selv kunne høre den!). Philips selv har selvfølgelig aldrig hørt noget om en sådan fejl! (Hvis nogen har 6517 eller 6506 med klar og ren stereo-lyd, vil jeg gerne høre om det, for så tror jeg at jeg vil prøve disse ældre modeller igen.) Meget dårligt har jeg skrevet om 6558, men en meget positiv ting bør nævnes: Lyden er helt klar, også ved høj lydstyrke!
Knud