Logo

Estetikk og valg av lerret

Skriv et svar
05.03.2008 16.06.41 #1 av 9
Postet av: Glrbflff
Jeg beveger meg langsomt og nølende mot et kjøp av en Epson EMP-TW700, og i den forbindelse kunne jeg kanskje tenke meg et fast rammelerret som ikke får ekle rynker på seg, slik som dette (Adeo Greyvision): http://www.nettdata.no/catalog/product_ ... ts_id=1400

Men hvor stygt er egentlig et nesten 2 meter grått lerret? Jeg har brukt flere måneder på å pusse opp stua så jeg er litt bekymret for om dette lerretet rett og slett tar over helt. Jeg vet det er et litt abstrakt spørsmål som avhengiger av individuell smak osv.
Men hos meg er altså alle ting i antikke kaffe-/bruntoner med mye mørke trelister og slikt, så jeg lurer på om dette lerretet har en ramme i plast eller metall og generellt om det kan bli litt mye av det gode i en stue. Kanskje en kassett med rull er bedre, men om det altså får bølger...

Alle innspill mottas med takk! :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.03.2008 21.42.04 #2 av 9
Jeg syntes nå slike lerret ser lekre ut og får virkelig fram kinofølesen, men hvis du er opptatt av at det ikke skal være for dominerende kan du jo kjøpe ett nedtrekkbart lerret istedenfor.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.03.2008 22.11.54 #3 av 9
Postet av: Glrbflff
Takk for svar, Tommy!

Joda, jeg tviler ikke på at det får fram kinofølelsen. Spørsmålet er bare om det er et altfor dominerende element å ha i en stue som primært er en stue og ikke en kino.

Er rammen i plast eller metall eller hva?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.03.2008 22.30.16 #4 av 9
Rammen tror jeg skal være en aluminiumsramme. Om det blir for dominerende eller ikke er vanskelig å si når jeg ikke vet åssen det ser ut, men i de aller fleste tilfeller blir det meget bra, også designmessig. Du kan jo se litt her for insperasjon:
http://min.hjemmekino.no/

Hvis du legger til ett bilde av rommet ditt så blir det enklere for oss å vurdere om det passer best med rammelerret eller nedtrekkbart lerret fra tak.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.03.2008 23.11.30 #5 av 9
Postet av: Glrbflff
Dessverre er stua fortsatt under oppussing en stund til så noen bilder er jeg redd jeg ikke kan fikse akkurat nå. (Det er et kaos av sagmugg og store snekkergreier som bråker veldig der inne om dagen.). Ellers var det jo en god idé det med bilder ettersom det selvfølgelig er umulig for andre å si om det passer inn eller ikke.

Jeg var mest interessert i en generell kommentar til hvordan det så ut, og det synes jeg du har svart bra på. Takk for det. Var litt redd for at det skulle se veldig cheesy og plast-aktig ut da alt annet som sagt er temmelig retro.

Kanskje finnes det ett eller annet showroom et sted hvor f.eks importøren lar folk se på lerretene. Synes det er litt skummelt med all denne netthandelen av og til. Ihvertfall når det er ting som skal fylle store deler av stua.

Får vel en klarere idé av hva som passer om noen uker når ting begynner å bli ferdige. Akkurat nå prøver jeg å planlegge litt på alle fronter, møbler, lamper, lerret, etc...

Takk igjen for hjelpen!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.03.2008 07.10.51 #6 av 9
Postet av: flotepewz
En kamerat av meg har et grått lerret på 93" eller noe tett på den størrelsen, han har også sort ramme på grå duk, samt en liten diskrè logo på bunn av ramma. Det skjemmer absolutt ikke ut stua, det ligner jo nesten en psyko stor TV :) Og det er jo coolt, synes jeg ihvertfall. Lerretene har jo ganske fine design nå for tiden. Den preger jo seg ikke som noen ustikker da den går flatt med veggen omtrent. Så JEG kan trygt anbefale deg et slikt lerret uten at det skjemmer ut stua.
E inte bara bara laga movi, må ha rett lait, rett sound, krispy sorroundsound
onkyo 605 | dynabel dy7250 | XTZ 99 W10.16 | toshiba hd-e1 | samsung bd-p1500 | samsung le46a856 | xbox 360 | htpc
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.03.2008 08.10.21 #7 av 9
Postet av: Glrbflff
Høres flott ut! Kan kjenne jeg begynner å glede meg nå. Irriterende med småting som aldri blir ferdige ved oppussing, slik som karmer og lister.

Takk for svar!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.03.2008 19.30.02 #8 av 9
Postet av: MindWaste
mitt Grandview 92" lerret har en ramme av aluminium som er dekt med sort fløyel. Synes ikke denne rammen er noe skjemmende i dagslys. Det som kan være avgjørende er størrelsen på stua di. Har du en liten stue kan ett lerret på 2.20x1.3 meter være veldig dominerende.
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.03.2008 22.51.02 #9 av 9
Postet av: Glrbflff
Jeg har egentlig en temmelig stor stue. Men lerretet vil bli midt på en lang vegg som er ca 6 1/2 meter, så det kan komme til å se litt rart ut. Det hadde vært mere naturlig å ha det på en kort vegg i enden av rommet, men det blir altså ikke mulig av ymse grunner. Så denne store grå flaten kan komme til å ta visuelt kål på mine flotte innrammede plakater og slikt som henger andre steder.

Et hvitt lerret ville faktisk gli inn i de andre fargene i rommet, men det er vel litt vel jålete å kjøpe et mindre ideellt lerret bare for å matche veggfargen og sofaen bedre. :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar