Logo

Digital Video Essentials - Hvor laste ned?

Skriv et svar
02.01.2006 12.35.40 #1 av 11
Postet av: abedatt
Har i dag blitt den lykkelige eier av en Panasonic 42PA50 fra Elkjøp til kr. 14.995.- Har lagt merke til diskusjonene angående innbrenning og vil selvfølgelig unngå dette! Har også lest meg til på dette forumet at plasma tv`er bør kalibreres. Har spurt etter Digital Video Essentials i butikker her hvor jeg bor, men knapt noen hadde hørt om dette eller brukte å kalibrere plasmaene de hadde utstilt i butikken. Går ut fra at dette er ett testprogram som leveres på dvd??? Ser at slike kalibreringsprogram selges på nettet. Men dersom dette er software kan vel dette lastes ned fra nettet? Noen som vet hvor jeg kan kjøpe ett slikt program og også samtidig laste det ned? Eller har jeg misforstått helt???

Samtidig.... Hvor mye bør jeg skru kontrasten ned de første timene for å unngå innbrenning???
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.01.2006 12.37.06 #2 av 11
Postet av: arntos
Det er en DVD du må kjøpe. Fra f.eks play.com eller avshop. Sett kontrasten til ca 50%, samme med brightnes.

Det er like greit å vente til TVèn er brukt et par hundre timer før du kalibrerer den. Bildet blir nemlig bedre etter hvert.... :D
02.01.2006 17.25.12 #3 av 11
Postet av: hostebo
Jeg tror ikke dette med innbrenning eller innkjøring har noe for seg, mener dete er en overfokusering på dette. Kjør med standardinnstillingene som er levert fra fabrikk. Har snakket med flere aktørere i bransjen samt representanter fra både Panasonic og Pioneer, og de forstår heller ikke hvorfor dette er tema. Det er ikke kommet fra det holdet om at skjermen må kjøres med spesielle innstillinger d første 200 timene. Nei, skjermen er klar til bruk den og ferdig stilt inn. Jeg har hatt en 506 i tre mnd og har aldri rørt standardinnstillingene, er ikke snakk om innbrenning her. Jeg har brukt skjermen til vanlig bruk, vekselvis TV og DVD. Innstillingene fra fabrikkk fungerer utmerket. Hadde besøk av en kamerat som skulle kalibrere skjermen med denne DVE videoen. Her var det ikke noe å rette på, skjermen var perfekt stillt inn den. Så bare se på TV og DVD du med god samvittighet og la innstillingene være.

mvh
Harald
02.01.2006 20.12.33 #4 av 11
Postet av: arntos
At alle skjermer er pefekt justert fra fabrikk er noe av det største tøvet jeg har hørt. Det kommer alt ann på hvilken signlatype man har osv...

Om man leser litt på andre forum er det flere som har problemer med innbrenning, også pioneer. Mange vil vel være føre var når de bruker så mye på en skjerm. Og en ting er helt sikkert, skjermen tar ikke skade av ha ha lav kontrast og lys styrke i begynnelsen.
02.01.2006 22.54.21 #5 av 11
Skjermen har sikkert ikke skade av lav kontrast og lysstyrke i hele livsløpet den, men at den liksom skal bli bedre av å ha det i begynnelsen er også det største tøvet jeg har hørt. Selvfølgelig har ingen skjermer godt av høy kontrast og lysstyrke over lengre perioder, og da særlig ikke med samme bilde over lang tid. Og det gjelder uansett i livsløpet til skjermen.
Det jeg mente var at skjermene ikke er stilt inn fra fabrikk med spesiell høy kontrast og lysstyrke, min f eks var stilt inn på middels, og det tar ikke skjermen skade av verken før eller siden.
Har f eks plasmaen stått på NRK hele kvelden med NRK logoen synlig, så vil denne vises en periode, men det er ikke snakk om innbrenning, den forsvinner av seg selv etter en stund.
Men å gå ut med at skjermene skal skrus ned på kontrast og lysstyrke iht til fabrikkinstillingene de første 200 timene er vranglære, hvem har sagt det, og hva bygges dette på? Skal liksom skjermen tåle mer kontrast og lysstyrke etter 200 timer? Dette er i såfall det reneste tøv.
Jeg har ihvertfall kjørt med fabrikkinnstillingene helt fra starten, og er ikke det minste redd for det, har heller ingen tegn til innbrenning.
Selvfølgelig er innstilling av farger, lys og kontrast indivuelt, noen liker høy kontrast, lav lysstyrke, mens andre liker motsatt, men til jevnlig bruk er skjermene bra stilt inn på forhånd.
Å si at fabrikkene stiller skjermene inn for å ta seg best ut i butikker i spesielt lys er også påstander jeg har sett, også det reneste tøv. I så tilfelle er det de butikkansatte selv som stiller på kontrast osv. Skjermene er stilt inn for å kunne gjengi best mulig bilde for folk flest, jeg er ihvertfall fornøyd og ser ingen grunn til å forandre på innstillingene.
Har prøvd både det ene og det andre, justert farger, kontrast, lys skrudd av og på forskjellige andre egenskaper, men havner alltid tilbake til fabrikkinstillingen. Det var også den som kom nærmest når vi prøvde å kalibrere med DVE, lagret det som bruker, og disse innstillingene var så å si nøyaktig lik fabrikkinnstillingen.
Så dedt å påstå at fabrikkinnstillingene er helt på jordet er også tøv.

mvh
Harald
03.01.2006 11.15.07 #6 av 11
Postet av: runelund
Det første du må gøre er å gå vek fra Dynamisk visning. Det gjør du ved å trykke meny - bilde og velg deretter Cinema. Dette er en innstilling som ligger veldig nært et oppsett som du ville fått med Digital Video Essentials. Hvis du er blitt vant til dynamisk så er det litt uvant i begynnelsen, men det er det mest alminnelig aksepterte "korrekte bilde"
Når det gjelder innkjøring i 200 timer mener jeg også at det er bare tull.
Har aldri sett tegn til innbrenning av noe slag, og jeg surfer og spiller spill og tenker ikke på det. Bruker du Tv'en vanlig du også, er jeg overbevist om at det går bra.
Hvis du bor i i nærheten av Oslo Vest eller i Bærum Øst er du hjertelig velkommen til å hente min DVE - DVD for en ytterligere kalibrering av TV'en din. Det er jo alltid gøy å lære seg å sete opp TV'en riktig.
04.01.2006 02.40.28 #7 av 11
Jeg har prøvd både Dynamisk visning og Film (Cinema), men havner alltid tilbake til Standard. Syns denne vinner seg best over tid, var også den TV'en sto på fra fabrikk. Her står kontrast til 40, resten står på middels. Jeg bor nok ikke i Oslo, men nærmere Stavanger så det blir vel litt langt for å utveksle erfaringer :-)
Ellers her jeg selv DVE, men når jeg har kalibrert etter beste evne iht kontrast, lysstyrke, sortnivå osv, så er det ikke noe særlig forskell å snakke om i forhold til det som er standard. Har også hatt flere på besøk, også de som påstår at de kan dette med kalibrering, men når de er ferdig og sjekker resultatene blir de også lettere sjokkert når de ser at det er det samme som standart fra fabrikk.
Det er derfor jeg blir lettere provosert når jeg leser noen av innleggene når det gjelder standardinnstillinger fra fabrikk.
Har imidler tid avtale med et firma fra Oslo som driver profesjonelt med IFS kalibrering (Edge) dersom de skulle være på mine kanter engang. De er de eneste i landet som er sertifisert på ISF, det koster kr 3000,- og en får da 2 innstillinger pr inngang (Night og Day) i menyen. Har snakket en del med de, og de lover meg en aha opplevelse, så kanskje vel verdt å prøve. Har i hvertfall bedre tro på det enn hele DVE.
Synspunkter?

mvh
Harald
04.01.2006 14.40.12 #8 av 11
ja du har helt rett. Det er jeg som ikke husket at jeg har endret Cinema innstillingen til å være den prefererte etter at jeg stilt inn med DVE.
Du har helt rett når du sier at denne er veldig lik "normal" visningen.
Husker ikke om kamfilter og alt står på i Normalvisning, men dette har jeg tatt bort da jeg synes det virker best slik under film.
04.01.2006 16.57.57 #9 av 11
ok, skal prøve og rote litt rundt og se, men jeg tror nok jeg snart har prøvd det meste av innstillinger snart :)

Harald
04.01.2006 20.04.03 #10 av 11
Postet av: Berit
"abedatt" skrev:Har i dag blitt den lykkelige eier av en Panasonic 42PA50 fra Elkjøp til kr. 14.995.- Har lagt merke til diskusjonene angående innbrenning og vil selvfølgelig unngå dette! Har også lest meg til på dette forumet at plasma tv`er bør kalibreres. Har spurt etter Digital Video Essentials i butikker her hvor jeg bor, men knapt noen hadde hørt om dette eller brukte å kalibrere plasmaene de hadde utstilt i butikken. Går ut fra at dette er ett testprogram som leveres på dvd??? Ser at slike kalibreringsprogram selges på nettet. Men dersom dette er software kan vel dette lastes ned fra nettet? Noen som vet hvor jeg kan kjøpe ett slikt program og også samtidig laste det ned? Eller har jeg misforstått helt???

http://www.nettdata.no/catalog/product_ ... b786e0596f
Hjemmekino.no - På nett siden 1998
04.01.2006 20.43.00 #11 av 11
15 pund og ikke frakt. Det er ikke mange som slår Play på pris...........

http://www.play.com/play247.asp?page=ti ... g=72&pa=sr
Skriv et svar