frodeee
Aktiv
E-post
Har kjøpt LG RZ42 PX12X og oppdaget at den ikke har noen utgang for lyd fra tv til f.eks forsterker så jeg måtte bruke en scart fra tv til forsterker..! Tven har kun innganger.
Deretter oppdaget jeg at lyden i TV-høyttalerne og lyden jeg fikk gjennom scart kabelen til stereoen ikke var samstemt. Det ser for meg ut som at høyttalerne i TV'n har forsinkelse i lyden for å kompensere med forsinkelse i bildet, noe som scarten ikke har.
Noen som har en god løsning på hvordan å få lyd fra TV --> stereoen og samtidig få bilde og lyd til å stemme?
Rune
Nerd
E-post
Nettside
Mange nye hjemmekinoforsterkere/receivere har innebygd lip sync justering. Å bruke en slik forsterker er den eneste løsningen jeg kommer på. Det finnes eksterne bokser som gjør slikt men såvidt jeg vet så finnes det kun for digital lyd signal (f.eks fra DVD spiller).
Var ikke klar over at den manglet lydutgang. Sjekket bruksanvisningen på flere av modellene til LG og det samme gjaldt de som jeg sjekket.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
frodeee
Aktiv
E-post
Bruker DVI kabel for bilde og vanlige phono plugger for lyd mellom denon dvd spiller og LG RZ42 PX12X og har problem med å få lyd i TV høyttalerne.. Høyttalerne funker når en ser vanlig tv eller bruker scart fra dvd.
I menyen på TV'n går det kun an å velge en inngang om gangen. dvs. velger en DVI blir det ikke lyd. Dette er latterlig.
HJELP.
Knut
Moderator & Meget kunnskapsrik
E-post
"frodeee" skrev:Har kjøpt LG RZ42 PX12X og oppdaget at den ikke har noen utgang for lyd fra tv til f.eks forsterker så jeg måtte bruke en scart fra tv til forsterker..! Tven har kun innganger.
Deretter oppdaget jeg at lyden i TV-høyttalerne og lyden jeg fikk gjennom scart kabelen til stereoen ikke var samstemt. Det ser for meg ut som at høyttalerne i TV'n har forsinkelse i lyden for å kompensere med forsinkelse i bildet, noe som scarten ikke har.
Noen som har en god løsning på hvordan å få lyd fra TV --> stereoen og samtidig få bilde og lyd til å stemme?
Har du kabel eller satelitt tuner/mottaker?
Ville i såfall ha brukt lydutgangen på denne mottakeren og kjørt lyden rett i forsterkeren og droppet høyttalerene på TVen.
Knut
frodeee
Aktiv
E-post
Jeg har kabel TV, dvs. koax rett fra vegg og i tven uten tuner. Dette fungerer bra når jeg bruker høyttalerne på tven. Det fins ingen lydutgang på tven så jeg brukte en overgang scart/phono ---> forsterker. Dette fungerte dårlig da høyttalerne på tven er synkronisert mot forsinkelsen i bildet mens scarten ikke var synkonisert mot bildet.
Et annet problem er at ved bruk av DVI kabel går det ikke å få lyd på tvn av den enkle grunn at det kun går an å velge en inngang om gangen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
En har valgmulighetene TV/AV1/AV2/AV3/AV4/AV5/komponent/DVI.
Så ved bruk av DVI kabel får jeg altså enten lyd eller bilde, men ikke samtidig.
OG bruker jeg DVI til TV og lyd fra DVD ----> forsterkern så henger bildet etter.
Svar på problemet ønskes.
frodeee
Aktiv
E-post
Fann plutselig ut av problemet med lyd ved bruk av DVI!
frodeee
Aktiv
E-post
Men har fortsatt samme problemet med delay på bildet ved bruk av stereoanlegg.