Logo

Benchmark DAC1 - Korttest

Skriv et svar
02.01.2009 21.04.19 #1 av 1
Postet av: Tiger
Introduksjon



Advarsel: De påfølgende ord bærer preg av en oppstemt lytter, som har brutt regel nr. 1: "Aldri publiser dine inntrykk av et produkt før du har fått lyttet flere uker til produktet og fått dannet deg et balansert inntrykk."

CD-spiller: Abrahamsen V1.0
DAC: Benchmark DAC-1
Forsterker: Abrahamsen 2.0
Høyttalere: Dynaudio Focus 140
Kabler: Kimber Tonik og 4TC

De fleste av oss ønsker god lyd for lite penger, og alle vet at det er viktig fokusere på de rette tingene (les; utstyr / matching). Men, det er lite poeng i å gjøre de rette tingene uten å utføre dem i rett rekkefølge...

Det aller billigste er at man setter opp høyttalere ideelt i rommet, og symetri er et nøkkelord i denne sammenheng. Bruk av tommestokk er som kjent gratis. Det er lett i etterkant å teste om man har plassert høyttalerne riktig med blant annet Qsounds ”Demo-Tour-of_london.mp3”, som er tilgjengelig via Qsounds hjemmeside: http://www.qsound.com/demos/demo-tourof ... qsound.mp3

Når alt er satt opp så riktig fysisk så kan neste steg være at man utfører akustiske tilpasninger av rommet. Det billigste er akustikkplater fra f. eks. Rockwool. Se hjemmesiden når det gjelder de ulike dimensjoner og absorpsjonskoeffisienter. Det finnes også noen DIY-tråder som beskriver hvordan du enkelt og rask bygger rammer til disse akustikkplatene. Materialkostnadene beløper seg til noen hundrelapper.


Kontinuerlig forbedring. Kjedelig ord, men en del av prosessen

Nå kan neste steg i den kontinuerlige forbedringsprosessen starte; Utstyr. Undertegnede har surret mye de 4 siste årene med utstyr, og jeg skal erkjenne at jeg tror jeg har gjort de rette tingene, men vet at jeg ikke har utført dem i rett rekkefølge. Det var på tide å gjøre noe med det. Derfor så valgte jeg å sette opp et stereoanlegg i et symmetrisk rom. Høyttalerne ble plassert svært lite toe-in og lytteposisjon litt lenger borte fra en likesided trekant. Høyttalerne og lytteposisjon ble plassert symmetrisk i rommet ved hjelp av tommestokk. Nærmeste centimeter er ikke godt nok. Prøv nærmeste millimeter før du er fornøyd. Og hvordan låt det? Langt bedre enn nesten-plasseringen ga.

Når alt er plassert riktig, så var det tid for akustiske tiltak. Det vil si plassere Rockwool akustikkplater (montert i ramme og trukket med stoff over) i første refleksjonspunktene på veggene. Og hvordan låt det nå da? Mye bedre. stemmer og instrumenter plasseres langt mer presist enn uten mattene.


Og hvordan er så Benchmarkdingsen da?

Siden kontinuerlig forbedring er et nøkkelord for mange av oss, så var neste tanke; Hvordan gjøre det enda bedre? Etter å ha lest en del om Benchmark DAC-1 så bestemte jeg meg for å kjøpe den uhørt. ”Uhørt!” vil muligens enkelte si, som alltid mener man må lytte til en ting i eget rom før man kjøper. For så vidt enig, men jeg tok sjansen allikevel. Det finnes p.t. tre typer:

- Benchmark DAC-1
- Benchmark DAC-1 USB
- Benchmark DAC-1 USB Pre

Jeg valgte den første da jeg ikke har bruk for USB eller Pre-utgaven. Pakket den ut og ble egentlig overrasket hvor anonymt designet er. Jeg valgte sort farge slik at den var minst mulig fremtredende.

Benchmark DAC-1 har 3 ulike digitale innganger, og balanserte (XLR) og ubalanserte (RCA) utganger som begge finnes på konsumerprodukter innen hifi. Etter å ha testet om det var forskjell på å benytte RCA eller XLR mellom min CD-spiller og forsterker, så var valget svært enkelt. RCA ga signifikant mer sus enn XLR.

Den har en del justeringsmuligheter, og det finnes jumpere på innsiden for de som ønsker å helt bypasse volumkontrollen eller justere utgangssignalet.

Koblet opp Benchmark DAC-1 til den integrerte forsterkeren Abrahamsen V2.0 med XLR-kabler. Hooket deretter på CD-spilleren Abrahamsen V1.0 (coax) og MacBook (TOS-link) til DAC-1. Tid for test.

Hadde rimelig store forventninger etter å ha lest alle testene, men jeg kunne ikke forestille meg at Benchmark DAC-1 skulle gi meg samme WOW-følelsen som det å plassere høyttalere / lytteposisjon pinlig nøyaktig og de billige akustiske tiltakene. Men, det gjorde den altså.

Etter å ha lyttet kritisk gjennom en del sanger med variert musikk jeg kjenner godt, så fikk jeg den gode følelsen i magen og kunne bare dempe lyset, lene meg tilbake i godstolen og lukke øynene og se for meg musikere og instrumenter 2 meter foran meg...

Den tar og forbedrer stereoperspektivet og fremhever detaljene relativt mye. Den er langt fra gratis, men anbefales på det aller sterkeste. Jo ”roligere” musikk, jo mer fremtredende vil effekten av DAC-1 høres. Jeg kunne skrevet side opp og side ned om hva jeg hører på hvert spor av ulike CD-er, men det gir ingen mening for leseren annet enn ren tidtrøyte. Man må lytte selv i sitt eget rom og egen elektronikk.

Lurer på hva det neste blir nå? Behringer Ultracurve PRO DEQ2496 Ultra High-Precision Digital 24-Bit/96 kHz EQ/RTA Mastering Processor. Kult navn og bør kunnne justere frekvensen flatt. Men, vil jeg egentlig ha responsen i rommet helt flat? Vet ikke. Nei, tilbake til godstolen for å nyte DAC-1s integrering i systemet...

Lykke til i din jakt på god lyd!

PS: Post gjerne dine erfaringer etter å ha justert anlegget bedre. :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar