Logo

Analog tilkobling LCD/Plasma + hjemmekino anlegg

Skriv et svar
30.10.2008 16.10.56 #1 av 4
Postet av: petre2006
Hei,

Er litt usikker om dagen, skal hjelpe noen å kjøpe ett TV, men ble veldig usikker når jeg ser på hva som er av tilkoblingsmuligheter. Saken er, at vedkommende skal bruke panelet på Analog kabel TV, den har en slik type plugg alle CRT TV'er hadde i sin tid. Da spør jeg meg, er det dette med 'kompositt' inngang som er samme greia? Mente det var en slags RCA type plugg, og ikke 'gamle' RF pluggen? Og, hvis ikke, er det slutt på å lage TV'er med den tilkoplingsmuligheten? Og enda en ting.. Hva heter i så tilfelle en slik plugg (hvis jeg husket feil det var..)

Så, gitt vi får inn en slik type kabel/signal på TV, vil den kunne sende lydsignalet ned til ett slikt ferdig snakret hjemmekino anlegg? I såtilfelle, blir det da over Scart, HDMI eller noe annet?

Masse spørsmål her, tydelig jeg ikke er den beste på tilkoplinger på TV apparat. Alle svar mottas med takk!

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.10.2008 17.14.40 #2 av 4
Hvis du skal koble den til analog kabel-tv uten dekoder så må du ha en antenneingang, altså coax-inngang. Relativ sikker på at at de fleste tvèr har antenne-inngang, ihvertfall de med Riks-TV innebygd. Hvis du skal ha lyden til ett eksternt anlegg kreves det at TVèn har en digital lydutgang, de aller fleste bruker en optisk kabel ut. Svært få eller ingen tvèr som har HDMI ut på TVèn.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.10.2008 17.51.23 #3 av 4
Postet av: Rune
"Alle" apparater har antenneinngang for analog kabel-TV fortsatt. (tipper det forsvinner innen 3-4 år)
Dette fordi at analog-kabel tv er analogt og fortsatt meget utbredt :-)

Når det gjelder lydutgang har de fleste vanlig rød/hvit rca plugg som sender lyden ut analog. Mange TV-apparater har digital ut, men det funker ofte bare sammen med digital tuner.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.10.2008 18.34.51 #4 av 4
Postet av: petre2006
Takk for svar, begge to! Da anser jeg saken som oppklart :-)

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar