Logo

2.35:1 vs 16:9

Skriv et svar
23.04.2008 12.57.04 #1 av 7
Postet av: Glrbflff
Jeg har nettopp oppdaget at det finnes skikkelig Cinemascope-størrelse lerreter, og jeg synes de ser veldig fristende ut.

Men... med en projektor av typen Epson EMP-TW700 eller EMP-TW980, må jeg da zoome med projektoren hver gang jeg skal se en film i 16:9? Jeg regner med at hvis det hele er innstilt for 16:9 og man også har et 16:9 lerret så får man en ekstra sort stripe øverst og nederst om man ser en enda bredere film, mens dersom man går motsatt vei vil bildet komme nedenfor kanten dersom man ikke zoomer? Jeg har ingen erfaring, men det virker logisk.

Er dette ugunstig? Jeg vet ikke om slike innstillinger er vanskelige å gjøre eller ikke da jeg ikke har projektoren ennå. Den vil forøvrig kun bli brukt til film, ikke TV.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.04.2008 13.36.23 #2 av 7
Postet av: boly
Det du trenger er en slik linse:
http://www.prismasonic.com/english/news.shtml

Kostbare saker, men du verden hvor flott. Når du først legger mye penger i linse, bør du også legge penger i en full hd pj.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.04.2008 04.41.04 #3 av 7
Postet av: Glrbflff
Vel, som sagt... en projektor av typen Epson EMP-TW700 eller EMP-TW980...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.10.2008 21.41.45 #4 av 7
Postet av: Anfield
En meget funksjonell løsning på disse formatene er et 2,35:1-lerret som kan maskeres til 16:9 ved behov. Vi har et slikt lerret i vår butikk, og det fungerer oppsiktsvekkende bra. Du trenger heller ingen ekstra linse, det eneste du trenger å gjøre er å bruke zoomen og fokusen mellom hver justering. Og dem trenger det jo strengt tatt ikke bli allverdens av. Ser du mest film, kan en trygt gå for et 2,35:1-lerret med mulighet for maskering til 16:9 (ved TV-bruk etc). Personlig har jeg brukt en Epson TW2000 og en Sony VW50 med meget godt resultat.
Er på nytt på jakt etter HIFI-gleden.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.11.2008 11.26.44 #5 av 7
Postet av: Glrbflff
Takk for alle svar!
Nå som det har gått 6mnd siden mitt siste innlegg, er stua ferdig oppusset og allerede full av møbler. Det blir ingen projektor. Det er ingen steder jeg kan feste den i rommet. Det har også dukket opp visse skoleutgifter for barn og slikt, så jeg må visst bruke pengene mine på andre. Ikke engang en TV blir det. :(

Vel... det er greit å ha noe å drømme om. Takk igjen for all hjelp!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.11.2008 14.34.51 #6 av 7
Postet av: kamelon
En meget funksjonell løsning på disse formatene er et 2,35:1-lerret som kan maskeres til 16:9 ved behov.


Litt dumt spørsmål, men sjitt au.. :D
Hvordan gjør man maskeringen?Er det noe slags teppeløsning man drar forran eller?
Ser for meg at dette blir litt styr dersom man har manuell zoom og fokus, og projen henger i taket?Eller? :oops:
I think football always should be played on grass...Bob Marley
Min kino: http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=123
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.11.2008 19.04.33 #7 av 7
Postet av: Anfield
"kamelon" skrev:
En meget funksjonell løsning på disse formatene er et 2,35:1-lerret som kan maskeres til 16:9 ved behov.


Litt dumt spørsmål, men sjitt au.. :D
Hvordan gjør man maskeringen?Er det noe slags teppeløsning man drar forran eller?
Ser for meg at dette blir litt styr dersom man har manuell zoom og fokus, og projen henger i taket?Eller? :oops:


Det rimeligste alternativet er helt klar å justere manuelt på linse og zoom dersom du skal switche mellom 16:9 og 2,35:1. En løsning på dette kan sees eksempelvis her: http://www.davision-screens.com/product ... masque.php

Jeg anbefaler ikke et 2,35:1-lerret til absolutt alle. Du bør definitivt aller mest se film med et slikt oppsett. Dersom TV-sendinger, serier m.fl. der 16:9/1,85:1 er det opprinnelige formatet stiller det seg jo klar annerledes, og da bør en vurdere et rent 16:9-lerret i stedet.
Er på nytt på jakt etter HIFI-gleden.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar