Jfr Yamaha sin brosjyre så har RX-V750 følgende i forhold til V650:
Bedre fjernkontroll (samme som følger V1400)
Phono inngang
1050W total utgangseffekt (V650 har 1015W)
"Komponentvideoomvandling upp"
Når det gjelder det siste antar jeg det menes at den konverter til komp.video fra både kompositt og S-video. For å få det til vil jeg anta at den må ha standard NTSC og PAL timing på signalene.
Ellers så er audio-DSP delen identisk i begge slik at det ikke er flere DSP program i V750, ihvertfall ifølge den svenske "hemmabio" brosjyren for 2004.
Når det gjelder spørsmålet om konverteringen til kompositt forbedrer signalet, så tviler jeg sterkt på det. Det må i såfall være at alle andre videoinnganger enn komponentinngangen på monitor er dårlige eller ødelagt.
Båndbredde på et PAL komposittsignal er jo sjelden mer enn 4 MHz. Dette er fordi et komposittsignal har en 4,43MHz colourburst referanse som må filtreres ut av bildeinformasjonen, og de fleste komposittinnganger bruker et lavpassfilter og ikke kamfilter slik at alt over 4MHz forsvinner.
S-video unngår dette problemet fordi fargesignalet går i en separat leder i forhold til lyssignalet, slik at båndbredden blir mye bedre, men S-video er fortsatt koblet til PAL/NTSC bildestandard så båndbredden er fortsatt begrenset, men er typisk dobbelt så stor som kompositt.
Båndbredden i RGB har ingen definert grense, der er det kun et pris & designspørsmål hvor høyt i frekvens det er ønskelig å gå. Noen monitorer har f.eks. 300MHz båndbredde på RGB signal, og enkelte skjermkort til PC pumper ut piklser med 400MHz.
Ulempen med RGB er nettopp dette, det er ingen definert grense på båndbredde, og stor båndbredde koster masse penger. Derfor brukes nå mest komponent til hjemmekino fordi det ved samme visuelle kvalitet blir rimeligere enn å oppnå samme kvalitet via RGB. Mer info finnes på:
http://www.projectorcentral.com/component.htm
Slepp'kje ud den magiske røygen...