Logo

Yamaha/Pioneer/Harman Kardon/Denon?

Skriv et svar
08.08.2008 17.41.48 #1 av 9
Postet av: MrHaugen
Jeg står på nippet til å kjøpe meg en ny reciever nå, men lurer svært på hva som er det beste valget for min del. Tror jeg trenger noen flere tips og anbefalinger før jeg bestemmer meg.

Det jeg absolutt trenger av spesifikasjoner er:
- Minimum 2 x HDMI 1.3 inn (helst 3). 1 component
- Analog til HDMI konvertering
- Støtte av alle nye lydformater
- Må drive mine Dynavoive F6 :P
- Scaler kan være greit, men den burde definitivt kunne bypasses. Hvertfall ved f.eks. 1080p til 1080p (ingen oppskalering). Fra min HTPC kan jeg ikke ha noe innblanding av scaler. Derfra er bildet så godt som perfekt og vil bare ødelegges med mer fikling.

Her er de modellene jeg har kikket på til nå. Relativt lik prisklasse, og de ser ut til å ha lignende spesifikasjoner alle.

Pioneer VSX-LX50 6995 (nedsatt fra 11000 e.l. Demoprodukt)
Yamaha RX-V663 4495
Yamaha RX-V863 7000
Harman/Kardon AVR350 6000
DENON AVR-2808 7500

Noen som kjenner til noen fordeler og ulemper med modellene her? Eller i det minste noen som kan gi en anbefaling ut fra merke?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.08.2008 22.02.22 #2 av 9
Postet av: boly
De fleste nye recivere kan levere dine krav til spesifikasjoner. Det er et merke du ikke har med som du bør sjekke og det er Onkyo. Gikk selv fra Denon til Onkyo og lyden er mye varmere/ fyldigere en den Denon leverer. Dette er selvfølgelig en smakssak.

Av de du har funnet hadde jeg tatt H/K eller pioneer sin.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.08.2008 00.17.34 #3 av 9
Postet av: MrHaugen
"boly" skrev:De fleste nye recivere kan levere dine krav til spesifikasjoner.


Det er akkurat det som er problemet.... På papiret ser dem stort sett like ut.
Onkyo har også en aktuell modell eller to. Igjen; stort sett samme spesifikasjoner.

Skulle helst hørt med noen som har testet alle typer, men det blir nok relativt vanskelig.
Om det ikke er noe spesielt som skiller dem, så er jeg jo fristet til å kjøpe den litt mer lukseriøse LX-modellen til Pioner.
Ligger jo egentlig i en litt annen prisklasse. Nå har jeg egentlig aldri hørt så mye bra om Pioner når det gjelder recievere, men har heller ikke hørt dårlige ting.

Når det gjelder videoprossessering på disse recieverne. De øker KUN oppløsningen, eller forsøker de også å fjerne støy og forbedre bilde på andre måter? Er dette noe man i såfall kan disable? Noen som vet?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.08.2008 00.39.16 #4 av 9
Postet av: Torja
Ut i fra bladet "Hjemmekino" er Yamaha et sikkert valg for hjemmekinoen. Du kan lese om test av bl.a. 863 i siste nr.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.08.2008 10.09.44 #5 av 9
Postet av: MrHaugen
"Torja" skrev:Ut i fra bladet "Hjemmekino" er Yamaha et sikkert valg for hjemmekinoen. Du kan lese om test av bl.a. 863 i siste nr.


Ja, jeg har også sett noen anbefalinger på Yamaha. Har selv en eldre Yamaha DSP-A1 som jeg har vært rimelig forelsket i, så jeg ville først ha noen andre meninger. Regner med jeg kan se meg litt blind pga. min tidligere kjære.
Begynner å helle mer og mer mot Yamaha RX-V863. Den har også 3 HDMI-innganger, noe som gjør at jeg slipper å skifte om jeg eventuelt får en HDMI komponent til. I tillegg mener jeg å ha sett den har iPod docking et sted?

Størsmålet jeg står igjen med er om det er post prosessing og mulighet for passthrough på scalerene? Noen som vet?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.08.2008 16.36.44 #6 av 9
Postet av: Blueflame
Jeg ville prøvd Onkyo om jeg var deg. Har selv Pioneer LX-60, ikke det at jeg ikke er fornøyd... men lyden er litt klinisk og svært korrekt. Ikke bestandig det er like morro med nesten 100% korrekt lydbilde. Savner litt varme og fylde. Tror Onkyo er mer i den retningen. Men ønsker du mest mulig korrekt lyd bilde er LX50 receiveren for deg.
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.08.2008 17.36.18 #7 av 9
Jeg anbefaler deg først og fremst å lese denne guiden for mer informasjon:
viewtopic.php?f=30&t=10936

Angående ditt valg vil jeg anbefale deg en av Yamaha reciverne, Yamaha lager svært gode recivere og de gir ett engasjerende og dynamisk lydbildet og lydsignaturen kan beskrives som nøytralt og kanskje noe "rund" i toppen. Har tidligere og nå hørt på mange produkter av Yamaha og er svært fornøyd med hva de tilbyr mtp pris kontra ytelse. Selv er jeg eier av en Yamaha RX-V1800, nå ser jeg at det er mange varierende svar angående hva du bør velge. Vell, det er mange gode produkter der ute og derfor vanskelig å velge. Men ifølge presse er Yamaha og Onkyo på toppen, men det beste er å teste ut dette nærmere selv slik at du finner hva som passer deg best.

- Lykke til!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.08.2008 08.56.18 #8 av 9
Postet av: MrHaugen
Takk for alle svar. Mye sprikende svar, men jeg har nå i det minste klart å utelukke noe.

Hørt så lite om Onkyo. Så det blir vanskelig å velge noen av modellene der. De fleste modellene gir også bare 2 HDMI-innganger i motsetning til Yamaha 863's 3 innganger. Har også egentlig gått bort fra Pioneer'en da det sies at den gir et litt vel rent lydbilde. Tror det kan bli kjedelig uten basskasse av noe slag.

Yamaha har jo fått mye skryt, og vunnet noen tester. Lyden har også imponert meg på min forrige reciever. Så, valget er kanskje ikke så vanskelig som jeg tidligere trodde. Blir nok en sannsynligvis en Yamaha 863 på ved neste lønning.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.09.2008 09.06.59 #9 av 9
Postet av: RuneS
Jeg er også på let etter ny forsterker. Jeg leste en test av noen av de merkene fra Lyd og Bilde mars 08
(http://www.lydogbilde.no/test-onkyo-tx- ... 0.lbt.html), hvor jeg fikk litt mer interesse for Onkyo igjen. Hvor mye denne testen /vurderingene er verdt for deg eller meg er vanskelig å si, men jeg skal i alle fall høre på onkyoen før jeg bestemmer meg.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar