Logo

Watt-problematikken...

Skriv et svar
25.02.2007 22.14.22 #16 av 23
Postet av: petre2006
"Shapeshifter" skrev:
"petre2006" skrev:
Vi vet at det ikke går å trekke mer watt enn hva som fysisk ampen/recieveren har mulighet for å trekke gjennom strømforsyningen, det er totalt umulig, det er noen helt elementære fysiske regler for det.


Forklar gjerne dette inngående... med tanke på mitt innlegg over her...

Er det faktisk umulig å lade opp en elektronisk komponent over litt tid for så å lade den ut over kortere tid, og dermed få mer men på kortere tid?

I så fall har jeg misforstått fullstendig den gang jeg var på skolen...


Vel, inngående og inngående, uten at jeg skal være påståelig og en blei. Energi kan ikke lages uten videre, det må tilføres en viss energi for å genere energi. Energi forsvinner ikke, det tar bare en ny form. Det var det elementære.

Kan man derimot lage mer energi i en reciever enn hva den får tildelt, så skal jeg kreve pengene mine tilbake fra skolen jeg gikk på. Kan godt være jeg brukte feil ord som å 'trekke', mente vel heller å 'gi'. I tilfeller der man peaker på lyden vil man kunne oppleve noe som kan være i nærheten av å gi mer enn hva man tar, men det er likevel fordelt skjevt på de ulike kanalene, man vil aldri kunne gi mer enn hva den får, heller kanskje rundt 30-50% mindre.

Jeg vet det er litt frustrerende å tenke på, men min lille 'frustrasjon' låg i spørsmålet mitt i mitt forrige innlegg:

hva er min nye reciever (Onkyo TX-SR604, oppgitt til 7x90W i 8ohm, trekker 630W)) god til å kunne gi, på ett 8ohms 5.1 høyttaler oppsett? Noen som har ett godt svar her?

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.02.2007 22.26.19 #17 av 23
Postet av: Shapeshifter
Viktigste er at man blir enig med seg selv...

om det er mulig å lade opp en kondensator for så å la den blåse alt ut på kortere tid enn den ble ladet så har man jo svaret om det er mulig!

det er ikke snakk om å lage mer energi.. noen har allerede bekreftet her at det er mulig å oppleve noe mer i peak, så da er vel det greit?

finnes mange måter å lagre energi på, og det er helt mulig å tappe de lagrene raskere enn de ble ladet..
og da vil man oppleve som det sies: mer energi men på kortere tid

litt rart at noen kan diskutere om dette er mulig... om det er mulig å få det til i stor grad, i en liten kasse til å ha under tv'en var det jeg lurte på...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.02.2007 22.33.11 #18 av 23
Postet av: Shapeshifter
"Rune" skrev:
Det er ingen forskjell på bil og hus. Mente at forsterkeren forbruker mer enn det som batteriet gir fordi den et lite øyeblikk blir forsynt fra kondensatoren i tilegg. (kondensatoren blir som en del av strømforsyningen til forsterkeren)

Såfremst man ikke kjøre et testsignal er det svært usannsynlig(umulig) at man har et lydsignal som belaster alle kanalene fult ut samtidig. Bassen blir jo ofte rutet til front/sub slik at i et vanlig oppsett vil jeg tro at hvis man har 7x 100 Watt vil bakkanalene aldri forbruke mer en kanskje 20 Watt på de høyeste lydtrykkene. (det er bassen som trekker strøm)


Vet ikke helt om du er uenig med meg, men jeg er i alle fall enig med deg.. mulig jeg uttrykker meg feil?


Hva er egentlig vitsen med å mase om at en forsterker som kan levere 100 watt pr kanal skal klare det på alle kanaler samtidig når det ikke blir aktuelt til vanlig bruk? (for det er jo noe av grunnen til at jeg startet tråden, at noen ble så opptatt av det..)

(litt dårlig start på min deltakelse av forumet å diskutere så iherdig..
men det tåler man vel :))
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.02.2007 22.50.37 #19 av 23
Postet av: Stone-
om det er mulig å lade opp en kondensator for så å la den blåse alt ut på kortere tid enn den ble ladet så har man jo svaret om det er mulig!

Nja! både ja og nei. Det tar like lang tid å fullade og tømme en kondensator, men det er en ulinjær kurve. Så det kan oppleves som at den lades ut fortere. Men hvis du vil finne mer ut om dette, så anbefaler jeg deg ett søk på google, så finner du ut av dette.

Hvis vi skal gi ett konkret svar på første post i tråden, så skal alle forsterkere levere det dem er oppgitt til (hvis ikke så er det villedende markedsføring), men siden det finnes så mange forskjellige måter å måle effekt på, så gir dette lite sammenligningsgrunnlag mellom forskjellige forsterkere og på tvers av merker.

Med tanke på det som står bakpå forsterkeren om effektforbruk på strømforsyningen, så er heller ikke dette noen sammenligningsfaktor, siden noen produsenter oppgir maks last, mens andre oppgir med en viss prosent av maks gass!

Hvis man skal ha et reelt sammenligningsgrunnlag for maks effekt man kan dra ut av en forsterker, så er en "benkmåling" med samme premisser det aller beste sammenligningsgrunnlaget.
Som en god nr. 2, så kan man finne ut hvor mye effekt strømforsyningen trekker fra nettet, trekke fra 30-40% varmetap, og dele på antall kanaler som skal drives.

Man får som regel det man betaler for....
| Pioneer VSX-1016 | Yamaha NS-777, NS-444 og NS-333 | Teac DV-3000 | Sony CDP-CX335 |
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.02.2007 22.59.28 #20 av 23
Postet av: Zleepyme
Alt bunner vel ut i lyden man får ut på høyttalerne. Spesielt frontene i og med at disse skal gjenngi det meste av lyden i et surroundoppsett, eller på musikk.
Det har seg jo slik at så lenge man kan si seg fornøyd med den lyden man får, eller om man synes det mangler noe. Dette er jo en individuell sak, og kommer an på øret som hører. Det kommer og an på hvor mye lyd man ønsker, hvor store høyttalere man har, eller vil ha.

Faktum er at en reciver(en boks under tvn) har såpass mange komponenter, og skal ha enormt mye tilsluttningmuligheter for både lyd og bilde. Dette gjør at det er begrensinger innenfor de standard mål for plass til strømforsyning.
Riktignok vil dagens recivere, takket være teknologisk framskritt både innenfor kondensator og de andre elektroniske komponentene gjort at reciverne idag er relativt kraftige. Men alt er relativt. En reciver som har fem gulvstående høyttalere påkoblet vil ikke kunne gi nok effekt til å drive disse max. Det er rett og slett ikke fysisk mulig!

At den vil drive dem til en viss grad, ja, og for mange mer en nok i massevis! Men det er veldig mange der som ikke får med seg hva som bor i en skikkelig gulvhøyttaler fordi den ikke får strøm nok.

En reciver vil kunne gi masse spilleglede for de fleste, og det finnes mange gode recivere der ute. Men har man ivestert i en reciver på en 5-8000 kr, men likevell ønsker mere guffe, vil det være dumt å kjøpe større reciver. Da er det effektforsterker som gjelder.

Puh! Ble et langt innlegg det her... Vel er ikke ute etter å disse noen, men det er masse usikkerhet på recivere og større høyttalere, måtte bare speak my mind :wink:
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.03.2007 18.25.44 #21 av 23
Postet av: SVS Inderoy
"Shapeshifter" skrev:Lurer litt på om noen kan nøste orntlig opp i dette, noen reagerer på at en forsterker har en strømforsyning som leverer mindre enn hva maks effekt pr høyttaler-utgang tilsammen tilsier...

jeg tror ikke det nødvendigvis må være slik at 7.1 x 100W må ha en strømforsyning som er på 800W...

Jeg kan ikke forklare noe men håper noen kan...?

(Vi snakker jo om peak-verdier regner jeg med, og det finnes vel kondensatorer i forsterkere?)



Hjemmekino tester nå effekten på forsterkerne.
800/2 = 400. 400/7=ca 7*75 watt rms

Er bare sånn ca jeg bruker. Mye går bort i varme + - 50%
Yamaha-Doxa-Sherbourne-Cambridge Audio-Panasonic-PS3
Swans Diva 6.2f - Swans 1.1C - RS-52.
2 stykk SVS PC13 Ultra
2 stykk XTZ W12.16 + SVS EQ1
BetterCabels, Van den Hul og Monster
( harmen/kardon på avforum)
http://www.svsound.com/animation.cfm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.04.2007 07.52.49 #22 av 23
Postet av: JLmorten
Jeg vil også blande meg inn litt :shock:

Man får ikke mere energi med kondensator, men raskere. (tommelfinger regel)

dvs at kondensatoren man plasserer nær bilforsterkeren eller som er innebygd i reciveren under tv, leverer energien fort.
poenget er at da slipper den energien(strømmen) forsterkeren trenger og gå den lange veien gjennom kablene når bassen slår, slik at energien er der med en gang, uten kondensator vil jo energien forsterkeren trenger ikke være der før bassen har fulført sin svingning/utladning, og da trenger man ikke denne energien lenger.
Feks sitter det en 50 amp sikring på stømtilførselen i forsterkeren, kan den ikke trekke mere en det med kondensator. men kondensatoren hjelper til med og levere for.
Kablene har en indre motstand og jo mere støm som går gjennom jo høyere spenningstap, og når man da lagrer strøm i en kondensator slipper man dette store spenningstapet.

Den personen som klarer og lage kabler som har Absolut null motstand har løst problemet, da kan man tilføre hvor mye strøm man vill gjennom hvor tynn kabel man vil,, denne kabelen vil sansynligvis aldri bli oppfunnet.
Er en kabel som er en såkalt superleder som NASA og andre rike bruker, som er nært nullpungtet, men ikke nært nokk.

ble vel enda mere forvirring nå...
Triangle ALtea EX
Onkyo Sr-705
Marantz DV4001
Klipsch RB51 & RC52
Soundstyle
Panasonic PV60
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.04.2007 09.49.09 #23 av 23
Postet av: Zleepyme
Kondensator og strømforsyninger kan man diskutere seg blø, grønn og en eller anna rar farge på... Faktum er i allefall at uten min vincent hadde jeg aldri greid å utnytte potensialet i mine Dali 808. Den høyttaleren imponerte meg ikke før den fikk 2x150W å bruke! Det samme med Mine Dali Concept 10. Dævendundre for en lyd! Trur uansett reciver i 5-12000 klassen Aldri vil være i nærheten av å levere den lyden! Uansett kondensatorbank.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar