Logo

VGA og flatskjemer?

Skriv et svar
13.12.2006 19.30.23 #1 av 10
Postet av: Aetas
Hei, for noen dager siden bestilte jeg LG 37LB1R på nettet. Den er allerede sendt, og vil derfor komme til meg innen noen dager. Da jeg vil koble denne til pcen raskest mulig vil jeg helst ha ordnet alle kablene som trengs allerede nå.

Når jeg går inn på informasjonssiden til LG 37LB1R på hjemmekino.no står det ingenting om VGA inngang når det beskrives tilkoblingsmuligheter, men lengre ned på siden står det at den har muligheten for 1:1 pixelmapping via HDMI og VGA.... Men den har ikke VGA inngang ??

Litt forvirret... isåfall hvis den har VGA har den en slik VGA inngang som jeg finner på pcen? Siden pcen min har to DVI kontakter og ingen VGA, kan jeg isåfall bruke en slik kabel: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=116832 ?

Hvis ikke vær snill å link til en brukbar kabel.

Takk på forhånd!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.12.2006 19.47.49 #2 av 10
Postet av: arntos
Hvorfor ikke DVi til HDMI...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.12.2006 20.02.14 #3 av 10
Postet av: Aetas
Du har et poeng....

Vil dette gi meg bedre bilde eller?

Edit: VGA inngangen er vel lik den vi finner på pcen right?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.12.2006 23.41.39 #4 av 10
Postet av: Kim
VGA er vel på vei ut og er ikke lenger standard PC-inngang, IMO.
Jeg har også et skjermkort med kun 2 dvi-utganger,
jeg bruker en VGA-kabel med VGA->DVI plugg i den enden som går inn i pc.

Min tv har kun 1:1 via VGA og ikke via hdmi, så i ditt tilfelle ville jeg heller kjøpt en DVI-HDMI kabel.
Pio 436 xde | Samsung DVD-HD950
----
Denon 3805 | Creek Evo CD
----
Epos M 12.2 | QLN 601 mk II
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.12.2006 00.12.06 #5 av 10
Postet av: liam
"Kim" skrev:
VGA er vel på vei ut og er ikke lenger standard PC-inngang, IMO.
Jeg har også et skjermkort med kun 2 dvi-utganger,
jeg bruker en VGA-kabel med VGA->DVI plugg i den enden som går inn i pc.

Min tv har kun 1:1 via VGA og ikke via hdmi, så i ditt tilfelle ville jeg heller kjøpt en DVI-HDMI kabel.



VGA er mer vanlig enn DVI som pc-tilkobling på TV-er, også på nyere modeller (eksempel: LB2RF)

LB1R har VGA pc-inngang og kabel skal følge med denne tv-en.
LX2 er vel en av de få fra LG som har DVI pc-tilkobling.
Forskjellen mellom VGA og DVI er så og si 0. Fordelen med DVI er at oppløsning på tv-en blir automatisk stilt inn. På LX2 med DVI tilkobling har du også HDCP i DVI-en som gjør at du kan bruke den til HD-materiale. Dette er et pluss da LX2 er kun utstyrt med 1xHDMI.

I hans tilfelle ville jeg brukt VGA som pc-tilkobling og brukt en DVD-spiller med HDMI da LB1 bare har 1 HDMI.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.12.2006 10.39.11 #6 av 10
Postet av: Trondkanon
Forsellen på dvi og vga er da ikke 0

Dvi er jo en digital kabel mens d-sub(vga) er en analog.
Dvi stiller ikke inn den native oppløsningen til tv'n fra skjermkortet automatisk. Du må selv sette oppløsningen fra skjermkortet til den native oppløsningen på skjermen din

Dvi sender bildet digitalt på akkurat samme måte som en hdmi kabel.

Du kan helt fint bruke en dvi-hdmi kabel fra pc'n, men du kommer nok til å slite med at tv'n overscanner bildet med mindre den har støtte for 1:1 pixelmapping ved hdmi (noe ikke alle tv'r har)
Hvorfor den ikke skulle støtte 1:1 pixel mapping på den digitale kontakten gir bare rett og slett ikke mening. .
Så du er best av med å bruke d-sub(vga) men husk å kalibrer skjermen.
Er det 1:1 på hdmi så er det dvi-hdmi som teller.!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.12.2006 21.46.21 #7 av 10
Postet av: liam
"Trondkanon" skrev:Forsellen på dvi og vga er da ikke 0

Dvi er jo en digital kabel mens d-sub(vga) er en analog.
Dvi stiller ikke inn den native oppløsningen til tv'n fra skjermkortet automatisk. Du må selv sette oppløsningen fra skjermkortet til den native oppløsningen på skjermen din

Dvi sender bildet digitalt på akkurat samme måte som en hdmi kabel.

Du kan helt fint bruke en dvi-hdmi kabel fra pc'n, men du kommer nok til å slite med at tv'n overscanner bildet med mindre den har støtte for 1:1 pixelmapping ved hdmi (noe ikke alle tv'r har)
Hvorfor den ikke skulle støtte 1:1 pixel mapping på den digitale kontakten gir bare rett og slett ikke mening. .
Så du er best av med å bruke d-sub(vga) men husk å kalibrer skjermen.
Er det 1:1 på hdmi så er det dvi-hdmi som teller.!


Og du ser stor forskjell på VGA og DVI regner jeg med?
LG skjermen min (lx2) stiller inn oppløsning automatisk..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.12.2006 09.13.16 #8 av 10
Postet av: Trondkanon
Din tv har dvi. Og når du har oppløsningen på pc'n på f.eks 1280x1024 si at du hadde en pc monitor før.
Så kobler du til Lg'n som har en nativ oppløsning på 1366x768 og da tar LG'n å setter oppløsningen på pc'n din til 1366x768 automatisk ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.12.2006 00.10.55 #9 av 10
Postet av: Aetas
Har fått tven nå, men har et problem: Jeg får ikke bilde fra PC-TV. Bruker DVI fra PCen til en VGA inngang på pcen. Det rare er at jeg ikke engang kan gå inn å forandre på PC alternativene i menyen. De er blokkert....

Hva gjør jeg galt?

Edit: Får kun "Powersaving mode"

Tror dere dette skyldes at jeg ikke bruker VGA-VGA kabel?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.12.2006 01.09.17 #10 av 10
Postet av: WarElf
"Trondkanon" skrev:Din tv har dvi. Og når du har oppløsningen på pc'n på f.eks 1280x1024 si at du hadde en pc monitor før.
Så kobler du til Lg'n som har en nativ oppløsning på 1366x768 og da tar LG'n å setter oppløsningen på pc'n din til 1366x768 automatisk ?


Tror du har missforstått han litt Trondkanon, han sa at pcen setter oppløsningen på skjermen til det pcen kjører og ikke omvendt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar