Logo

Vegghengt LCD-skjerm med skjulte ledninger

Skriv et svar
18.06.2006 14.24.11 #1 av 3
Postet av: knutlima
For starte med å si at jeg er VELDIG grønn på alt som har med faguttrykk etc å gjøre.

Jeg har forhørt meg med elektrikere, forhandlere og produsenter, men [u]ingen[/u] kan gi meg et skikkelig svar. Derfor håper jeg at det er noen her inne på forumet som kan hjelpe meg.

Jeg har ved flere anledninger sett flotte LCD-TVer som henger fint på veggen (ofte i reklame o.l.), og hvor ledningene er skjulte i veggen. Problemet bli når jeg skal legge opp stikkontakter. Disse kontaktene bygger jo noen cm utenfor veggen. Dessuten bygger støpselet/kontaktene noen cm. Dette vil derfor gjøre at TV-en kommer langt ut fra veggen, noe som ikke vil være spesielt pent. Har forhørt meg rundt omkring om det eksisterer kontakter som kan felles inn i veggen, men der får jeg det samme svaret hver gang, nemlig nei.

Er det noen som har et bra forslag? Har selv sett på et alternativ; legge opp veggbokser rett bak TV-en, for så å tre ledningene ned til gulvhøyde hvor jeg plasserer stikkontaktene - men er ikke helt sikker på hvordan dette vil fungere med tanke på SCART-kabler etc...

Jeg er åpen for alle typer forslag.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.06.2006 15.52.35 #2 av 3
Postet av: arntos
Det du har sett i reklamer kan godt være at bare TVèn henger der uten å være tilkoblet ledninger.

Scart ledninger kan være litt vanskelige å tre i rør. Alternativet er å lage et hull i veggen bak TVèn og tre ledningene bak veggen. Eller du kan bruke en kabal kanal som ligger på veggen også male denne i veggens farge. Burde ikke bli så ille, evt bygge en kabel kanal av gips el.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.06.2006 07.51.05 #3 av 3
Postet av: 9kki
Slik ser min kabelfrie vegg ut etter 15 minutters arbeid.
Fremgangsmåten var som følger:

1. Ta ned tv fra Vegg (1min)

2. Borre hull, ca Ø6cm bak tvutgangene og nede bak stereobenken.
(3min inkl måling)

3. Nedføring av feks en ståltråd fra det øvre hullet og en til det nederste hullet .Dette kan hjøres med hjelp av feks en linjal eller noe annet langt og bøyelig. (2min)

4. Ståltråden festes dermed til kablene man vil ha skjult i veggen. (30sek)

5. Dra kablene forsiktig opp bak veggen med Ståltråden fra det øvre hullet. (Vær forsiktig så kablene ikke drar med seg evt isolering og liknende som ligger bak veggen.) (1min)

6. Heng opp tv. (30sek)

7. Koble til kabler. (2min)

8. Slå på tv. (10sek)

9. Sett deg ned i din favorittsofa og vent til din bedre halvdel kommer hjem og oppdager den geniale oppgraderingen du har påført stuen. (3min)

10. Ta imot applaus og den nesegruse beundring for vel utført jobb!!!!!!! (2min)

Lykke til!!! tv3.jpg tv3.jpg ( 10,4365234375 KB) Vist 2837 ganger tv2.jpg tv2.jpg ( 10,5986328125 KB) Vist 2845 ganger tv1.jpg tv1.jpg ( 10,8798828125 KB) Vist 2833 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar