Logo

Valgets kvaler

Skriv et svar
13.05.2008 18.34.22 #1 av 4
Postet av: Snusboksen
Hei!

Jeg hadde bestemt meg for DreamScreen V2 Dynagrey 106 tommer. Men nå mener en kompis at jeg skal kjøpe BrightWhite-versjonen. Men når jeg leser her inne, blir jeg bekymret for akkruat det.

Så - jeg skal kjøpe Epson EMP-TW 700. Jeg har god lyskontroll i rommet . Er nettopp det at jeg har god lyskontroll som bør avgjøre at jeg kjøper hvitt lerret eller er det at Epson-prosjektoren har litt dårlig srtnivå, og derfør bør jeg velge et grått lerret, selv med god lyskontroll.

En kan jo bli gal av dette!

Trenger en hjelpende hånd fra Tommy eller noen andre av de erfarne her inne. Dere avgjør dette for meg. Håper på svar!

Mvh Snus

Kinoen min kan sees her - den er under bygging:
http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=116
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.05.2008 07.10.47 #2 av 4
Hei!

Føst og fremst må vi gå litt nærmere inn på dette som heter kalles "gain". Hvilket materiale som brukes i lerretet varierer graden av refleksjon fra lerretet, dette kalles gain. Gain er forsterkning, og hvis man har ett lerret med en gain på feks 0.8 så vil dette si at lyset som sendes forsterkes inn med x 0.8. Hvilket lerett du skal velge kommer ann på først og fremst hvilken prosjektor man har og hvordan rommet er-

På grå lerret er det en lav gain. Denne lave gainen gjør også at uønsket lys i rommet ikke vises så godt. Grått lerret gjør derfor at det skal mer lys til i rommet før bildet blir alt for dårlig.

En prosjektor som har godt sortnivå passer som oftest best sammen med ett hvitt lerret, da man kan skru ned lysstyrken på prosjektoren for å få en lengre levetid. Men passer også godt sammen med ett grått lerett.

Skjønner at det er litt forvirrende da du har god lyskontroll i rommet og en prosjektor med ett relativt dårlig sortnivå, jeg vil tro at det beste valget er det lerret du først så ann, det er ett godt meget godt lerret.

Det er sikkert også flere her som har prøvd eller eier dette som kan dele sine erfaringer.

Lykke til med valgets kvaler!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.05.2008 10.16.51 #3 av 4
Postet av: Torja
Til LCD prosjektorer som den du viser til ville jeg tenkt grått lerret pga sortnivået. Det er lettere å lure øyet til å tro at det grå blir hvitt i lyse scener enn å få det til å tro at sort blir noe annet enn grått, hvis sortnivået er dårlig. Hva man foretrekker er en smakssak. Farger og dags lys scener får mer smell med hvitt lerret, men det sorte lider noe. Du blir fornøyd med animerte filmer som Rottatouille, mens en mørk film som UnderWorld vil du ikke bli så fornøyd med.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.05.2008 18.00.59 #4 av 4
Postet av: Snusboksen
Grått er bestilt!

Da mangler jeg bare høytalerledninger og nøkkelen til det nye huset - så er vi igang!

Takk for all hjelp!

Mvh
Snus
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar