Logo

TV og prosjektor

Skriv et svar
12.10.2006 22.14.29 #1 av 6
Postet av: nuud
Trenger nok en gang litt hjelp :?

Problemet er at jeg gjerne vil se TV med prosjektoren min. I og med at prosjektoren ikke har tuner så trenger jeg en annen løsning. Det jeg har forsøkt er å kjøpe tv-kort til dataen og så sende tv-bilde fra pc til prosjektor. Ikke bare er dette tungvindt, men det gir også et mildt sagt elendig bilde. :cry: Planen videre er å kjøpe DVD-opptaker og bruke denne som tuner, og sende bildet via forsterkeren for å slipp å trekke så mange kabler til prosjektoren. Bildekvaliteten er ikke så veldig viktig, bare det blir bedre enn det er nå :wink:

Det jeg trenger hjelp til blir følgende:
[list]1. Er dette en "ok" måte å løse oppgaven på? Finnes det andre måter å gjøre dette bedre/enklere på?
2. Er det stor forskjell på bildekvaliteten på en billig og en dyr opptaker? Opptakeren skal kun vise TV, ikke DVD. Har Denon 2910 og jeg tror den gjør en bedre jobb.
3. Mener dere at det er et minimumskrav med harddisk? Ser svært lite tv, en og annen fotballkamp, litt nyheter...
4. Dette skal være en kortsiktig løsning. Det er bare kabel-tv her, ingen HD-tv løsning med andre ord.
5. Vil en god gammeldags VHS-spiller gjøre samme nytten?
6. Har en VHS-spiller bedre utganger enn scart, s-video, kompositt? Eller spiller dette ingen rolle på et TV-signal?
7. Forsterkeren min har ingen HDMI/DVI kontakt, og jeg har allerede en komponentkabel fra forsterker til prosjektor. Med andre ord, det er ikke så farlig om dvd-opptaker har digital bildeutgang heller.[/list:u]
Magefølelsen sier kjøp dvd-opptaker av rimeligste sort etter bruk og kast prinsippet, men for andre tips og råd er jeg svært takknemlig for det :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.10.2006 19.10.25 #2 av 6
Postet av: nuud
Har skaffet meg en gammel video-spiller for å løse problemet mitt. Kobler den opp med en scart til s-video kabel.
Men jeg får bare et sort/hvit bilde, noen som vet hvorfor?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.10.2006 07.10.09 #3 av 6
Postet av: runedalby
Det er innstillinger for hvilket bildesignal som sendes ut. Du må bare justere innstillingen til å sende bildet i s-video, se i brukermanualen til videoen din. Da vil du få farger.
Rune D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.10.2006 13.40.57 #4 av 6
Postet av: nuud
Har dessverre ingen mulighet for å tvinge spilleren til å sende ut bilde vha s-video. Den nye planen blir å kjøpe en scart-adapter med både s-video og kompositt. Vet at kompositt gir det dårligste bildet, men håper det i alle fall blir et fargebilde :wink:

Hvis noen vet dette helt sikkert må de si fra
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.10.2006 14.33.00 #5 av 6
Postet av: arntos
Du vil få farger med composite. Men som sagt helt sikkert et dårlig bilde...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.10.2006 14.40.54 #6 av 6
Postet av: nuud
thx arntos!
Da blir det plutselig tur til Clas Ohlson for å handle overgang. Selv om bildekvaliteten ikke blir noe å skrive hjem om, så blir det garantert bedre enn TV-bildet jeg har hatt fra dataen :wink:

EDIT:
Da ble det farger, nok en gang takk for hjelpen! :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar