Logo

Trenger tips til hjemmekino

Skriv et svar
17.01.2005 17.57.43 #1 av 8
Postet av: Maniac
Hei folkens,

Jeg planlegger å skaffe meg hjemmekino for første gang. Den skal jeg legge på rommet mitt, for å kunne nyte det ekstra når jeg ser på film.
Jeg har ikke så mye penger for tiden, men jeg regner med å bruke ca. 2000 - 4000,- kr.
Hvis noen kan gi men noen annbefallinger på et godt hjemmekino pakke. Det viktigste for meg er at det er suround sound og at de bakerste (eller alle 4) høytallere er gulvstående (altså at de ikke er små).

Det eneste jeg har klart å finne er Thompson fra elkjøp som er 1995,-
Er den no bra? Går det ann å gjøre sånn at de fronthøytalere blir bakhøytalere uten å miste lyd kvalitet?

Takk på forhånd
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.01.2005 19.37.53 #2 av 8
Postet av: mrba
Jeg må nok skuffe deg. Tror ikke du finner noe som kan kalles hjemmekino til den prisen. Hverfall ikke noe som kan gi akseptabel lyd. Av de pakkene som finnes på markedet i dag tror jeg du må opp i 6-7000 kr for å få noe brukbart, hverfall ut i fra de tester jeg har lest. Hva har du fra før av? TV, DVD-spiller, noen høyttalere fra gamle stereoanlegg??? Noen høyttalere i det hele tatt??
Jeg ville heller begynt i det små brukt litt tid på å bygge meg opp. Det gjorde jeg og har ikke angret på det. Du kan også få mye kurant brukt utstyr til 4000 kr.
Et forslag til oppsett:
Denon AVR-1705 hjemmekinoforsterker - 2698,- (hifi-klubben)
Argon DVD2002 798,- (hifi-klubben)
Dali 104/5005 som fronthøyttalere (Disse selges for ca 1000,- brukt).

Da er du kommet opp i 4496. Kanskje litt over budsjettet, men vel anvendte penger. Nå har du en god hjemmekinoforsterker, to gode fronthøyttalere (jeg begynte selv med kun Dali 104 i front og bruker disse som bakhøyttalere i dag) og en helt kurant DVD-spiller. Min påstand er at dette oppsettet med kun to høyttalere vil gi deg mye bedre lyd enn de billigpakkene på Elkjøp. Til å begynne med går det an å bruke noen gamle små høyttalere av hvilket som helst merke som bakhøyttalere/senterhøyttaler til du får råd til noe annet.

Når det gjelder kjøp av stereo og hjemmekino i forhold til budsjett er dette mine erfaringer:
Man setter opp et budsjett med en makspris...
Så ser man hvor langt man kan strekke seg utover makspris.....
Så setter man en absolutt smertegrense (litt over makspris)........
Så når alt er kjøpt inn endte man litt over smertegrensen.....
Men gøy er det :lol:

Se for øvrig min hjemmekino på: http://www.minhjemmekino.no/show.php/mrba

Har du ellers noen spørsmål er det bare å spørre.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.01.2005 20.02.00 #3 av 8
Postet av: Knut
Enig med "mbra" her - ikke begi deg utpå en "hjemmekino"-pakke til 4000 kr. Start med en ok hjemmekinoreceiver og bygg deg oppover. Du får kanskje ikke 5.1 med en gang, men bare vent så kommer du i mål.
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.01.2005 20.05.25 #4 av 8
Postet av: FallenA
:wink: Ikke så mye av god kvalitet i denne pris klassen, men dersom du legger litt til på bordet har jeg muligens noe du hadde blitt storfornøyd med !

http://www.hifiklubben.com/no/produkter ... tm?id=5885

Sammen med

http://www.hifiklubben.com/no/produkter ... tm?id=5097

Spiller ikke veldig høyt, men bedre enn de fleste anlegg i denne klassen.
Gulvstående høytalere i et slikt oppsett er ikke realistisk, dersom du vil ha noe glede av anlegget.


Alternativt kan du gå på elkjøp og se på denne :

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.e ... types_text

(beklager den store linken)

Heller ikke noe å fylle stua med, eller gulvstående, men det kan duge i et lite rom. Du vil da ha surround, men ikke så mye mer !

Jeg ville nok valgt opplegget fra HiFi klubben !

FA
:twisted:
Den som venter .........................osv !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.01.2005 00.23.22 #5 av 8
Postet av: Maniac
oi takk for svaret folkens :D det var fort!
Jeg har bestemt meg å følge rådet til mrba. Jeg likte veldig systemet ditt, rommet mitt er på samme størrelse, så det passer perfekt.
Jeg begynner smått så bygger jeg på. Jeg har allerede en Philips DvD spiller som jeg er veldig fornøyd med. Spesilet siden den kan spille av DivX filer. TV'en min er en gammel Panasonic 30", som er allright. Tror jeg venter med LCD og Plasma til prisen synker enda mer...

Det jeg har tenkt å skaffe meg er følgende (enten alt på en gang eller etterhvert):
Høyttalere: Tangent SR-500 x 2 (De leveres som par!) eller Synn Magic 5 (Da får jeg med også center høyttaler)
Receiver: DENON AVR-1705 eller Pioneer VSX-D514-S
Subwoofer: Eltax Atomic A-10 (vet ikke om dette er nødvendig med en gang)

Sammen med woofer og Synn Magic 5 systemet blir dette her 6040,-
Uten woofer blir det ~4600 ,- noe jeg kan takle :)
Så hva synes dere om valget mitt? Er det noe jeg burde velge istedefor?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.01.2005 20.26.16 #6 av 8
Postet av: mrba
Tror jeg ville gått for synn magic 5. De andre tror jeg blir litt for store for den forsterkeren du har tenkt på. Velger du for store høyttalere vil du oppleve at du mister kontrollen over bassen når du spiller høyt. Det blir penere og bedre lyd når høyttalere og forsterker står i samsvar med hverandre.
Husk at du også må kalkulere inn noen brukbare kabler i budsjettet ditt. En god tommelfingerregel er at kablene bør utgjøre mellom 10 og 20 prosent av prisen på anlegget. Har man et ok budsjettanlegg er det ikke noe poeng i å bruke like mye penger på kabler som det anlegget kostet, og andre veien, hvis man bytter ut de kabler som følger med anlegget vil man som oftest oppleve en forbedring av både lyd og bildekvalitet.
Hvordan har du tenkt å overføre lyd og bilde fra DVD-spilleren din?

Gjorde et kjapt søk på "Dali" på qxl.no der fant jeg et par Dali 5005 som lå på 1900kr og et par bakhøyttalere, Dali SR5, til 600 kr. Vet ikke hvor dreven du er med kjøp og salg på auksjon, men man kan gjøre noen gode kjøp her.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.01.2005 23.25.03 #7 av 8
Postet av: Maniac
Takk for tipset! Tar Synn Magic da, likte den mer uansett.... :)
Men koster kablene SÅ mye?! Følger det ingen kabler med høyttalerne eller reciveren?

En annen ting. Hvem av reciverne jeg nevnte ovenfor er bedre? Pioneer eller DENON?

Hvordan skal jeg overføre lyd og bilde fra DvD? Jeg anter at jeg forsetter å bruke SCART på bildet, mens lyd er jeg ikke sikker på før jeg tar en titt på reciveren, må bare prøve meg frem... :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.01.2005 01.44.07 #8 av 8
Postet av: Typhoon7
Jeg ville valgt Denon av disse to reciverene.

Kablene trenger ikke være så dyre på et anlegg som dette, men det kommer nok opp i noen kroner allikevel.
Oppgraderingene kan du ta etterhvert :wink:

De kablene du får på Clas Ohlson eller Biltema holder lenge.

Du velger selvfølgelig tykkelse selv, men litt tykkere til frontene kan være et lite tips.

Bildet kan du, som du sier, overføre via Scart.
Lyd overfører du enten via Coax eller Optisk, begge er digitale.
Disse får du også på for eksempel Clas Ohlson.

Har du ikke Clas eller Biltema i nærheten, har de billige og helt ok kabler hos elekroforhandlerne.

Det leveres nok ikke med kabler dessverre.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar