Logo

Trenger tips til forbedring av lyd

Skriv et svar
13.11.2006 11.40.36 #1 av 7
Postet av: mr0nning
Hei! Mangler pr skrivende stund en sub og senter høytaler for å ha fullført hjemmekinoen min. Har bare et problem med lyden, fronthøytalerne spiller ikke så veldig bra diskant.

Så det jeg lurer på om er; hvis jeg kjøper en av de litt dyrere senterhøytalerne, som spiller veldig bra diskant, vil dette forbedre musikk følelsen?

Har Proson fronthøytalere, burde jeg da kjøpe proson senter høytaler også? Menere jeg har hørt at front og senterhøytalerne må være av samme sort. Stemmer dette?

Mvh Mads
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2006 15.02.46 #2 av 7
Postet av: orso
Hei,
Dersom du ikke er fornøyd med diskanten på frontene dine når du spiller musikk, hjelper det ikke å kjøpe en senter. Man bruker vanligvis ikke senter til hifi, men kun til film eller DVD konsertopptak i flere kanaler.
Det er riktig at front og senter bør helst være av samme merke og helst samme serie.
Men dersom du ikke fornøyd med diskanten, bør du kanskje skifte fronter først. Eventuelt kan du bruke en annen forsterker og kilde. Hvilke elektronikk bruker du? Og hva er det med diskanten du ikke er fornøyd? Er den for skarp og skjærende?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2006 16.09.23 #3 av 7
Postet av: mr0nning
Takk for svar så langt.

Har nå Proson fronthøytalere, bakhøytalere og receiver. Vetke helt nøyaktig modellen av dissen, forutenom receivern. Receivern er en Proson RV-1800DTS RDS. Kjøpte fronthøytalern og receivern brukt, og har derfor ikke manualer av disse. Noen som vet om receivern min er bra, og hvor jeg kan finne specs/manualer? Har søkt på nettet, men uten hell.

Og når det gjelder fronthøytalerne, har jeg ikke planer om å kjøpe nye, før jeg har fullført hjemmekinoen min. Altså, etter at jeg har kjøpt meg senterhøytaler og sub.

Noen som vet om receivern min er bra? Og at den fortsatt fungere bra hvis jeg feks. kjøper meg nye fronthøytalere av JBL North E90?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2006 16.26.40 #4 av 7
Postet av: orso
Hvis du ikke liker diskanten i Proson høyttalerne, ville jeg ikke ha kjøpt senter med det første. Kjøper du en Proson senter nå og vil bytte frontene senere, får du et problem.
Du kan angripe dette med diskanten fra flere sider. Spørs hva som er problemet. Du kan prøve med annen elektronikk. Bruker du en rimelig DVD spiller som kilde er det ikke uvanlig med skarp diskant. Bruker du en DVD spiller, så prøv med analoge kabler framfor optisk/koaksial til musikk.
En annen måte å gjøe noe med diskanten er å gjøre noe med akustikken og spesielt førsterefleksjonene i rommet.
Noen ganger hjelper ikke dette og man må skifte høyttalere. Det spørs hva med diskanten du ikke liker.

Prøv gjerne ulike forsøk først. Lån med deg hjem en annen receiver fra hifi butikk. Proson er ikke det beste av receivere. Du kan også prøve med annen kilde. Og som sagt akustikken kan gjøres noe med.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2006 16.59.19 #5 av 7
Postet av: mr0nning
Når du sier det, er jeg ganske sikkert på at problemet ligger i dvd spilleren. For en stund siden tok jeg med meg min fronthøytalere til en kompis av meg, der vi byttet ut hannes fronthøytalere med mine, pga mine er bedre.

Da var lyden en drøm. Problemet må da ligge i dvd spilleren, hvis ikke kan det være en receivern, men tviler på det.

Kan gi status når jeg har testet det.

Thanks ;D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2006 20.58.12 #6 av 7
Postet av: Stone-
HAHA MADS!!! Du kan jo få prøve med min DVD spiller... :P Og forsterker også... Bare for skøy skyld...
| Pioneer VSX-1016 | Yamaha NS-777, NS-444 og NS-333 | Teac DV-3000 | Sony CDP-CX335 |
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.11.2006 12.18.03 #7 av 7
Postet av: mr0nning
Eya ;D Viste ikke at du hang her :P

Nice hjemmekino du har btw =D Lenge siden du har pusset opp? :O
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar