Logo

Trenger tips om rimelig og prisgunstig DVD-spiller

Skriv et svar
04.05.2004 15.40.16 #1 av 8
Postet av: lysbryter
Jeg skal investere i min første DVD-spiller i løpet av sommeren, og er newbie når det gjelder DVD og hjemmekino. Per dags dato bruker jeg kun avspilling fra PC via s-video.

TVen min er en Philips 32PW86068. Har det noe å si om jeg kjøper Philips eller ikke, utenom at TVens fjernkontroll kanskje vil virke på en DVD-spiller av samme merke?

Jeg er ingen superkresen fantast, og budsjettet tillater heller ikke de dyreste modellene, men jeg vil ha spiller som er bra og et godt kjøp.

Den må spille brente plater, divx (betyr divx-støtte at også xvid og andre formater støttes?), mp3 etc, og jeg ser gjerne at den er sonefri i tillegg. Samtidig bør den være noe framtidsrettet også, med tanke på tilkoblinger/teknologi/firmwareoppdateringer, og at det er mulig å koble til hjemmekinoanlegg.

Finnes dette til 2-3000 kr?

Om det finnes brukbare hjemmekinoanlegg bygget rundt en slik spiller, er det dette også interessant (prisgrensen må da selvsagt justeres oppover). Er det mulig å få tak i rimelige og brukbare komplette hjemmekinoanlegg uten å måtte kjøpe separate receivere og forsterkere? Jeg har et "budget"-oppsett i tankene - igjen behøver det ikke å være best, men noenlunde bra. Vil f.eks. Denver DRS-1200 hjemmekinoanlegg som MultiCom selger til 2995,- være tilfredsstillende, til en så lav pris? Er det andre komplette hjemmekinoanlegg til ca 5000,- som anbefales?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.05.2004 20.42.26 #2 av 8
Postet av: Jacob
Heisann.

Velkommen til forumet.

Annet enn fjernkontroll er det ingen spesiell grunn til å velge Philips.

En DVD spiller som bør være aktuell for deg er den nye DVD spilleren som Pioneer kommer med i juli. Den heter DV-575 og er utstyrt med alt som tenkes kan. (DVD Audio, SACD, DIVX) Den er sannsynligvis veldig enkel å få sonefri. Det du må være klar over er at veldig få av dvd spillerne kommer sonefri til butikkene. Det er som regel de som ordner det for deg, eventuellt gir deg en oppskrift hvordan du selv kan gjøre det. Pioneer har brukt å være veldig enkel for butikkene å gjøre sonefri. Vil tippet du vil kunne få den sonefri til omtrent samme prisen som uten. Om denne tar DiVX er vanskelig å si. Det står ingenting om det.

Den har også progressive utganger som er kjekt å ha når du bytter til Plasma eller projektor.
Mvh Jacobhh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.05.2004 21.03.53 #3 av 8
Postet av: lysbryter
Takk for tipset. Jeg fant spilleren i Produktdatabasen. Den støtter de fleste formater ja. :)

Tror kanskje jeg går for denne. Det er en ganske bra spiller selv for entusiaster også, eller har den for få bildefinesser?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.05.2004 21.09.23 #4 av 8
Postet av: Jacob
Det eneste jeg savner er digital bildeutgang som HDMI og kanskje en Faroudja de interlacer. Men Pioneer bruker en annen deinterlacer. Kan jo godt hende den er like god.

Samsung HD 945 er jo også en mulighet hvis man vil ha HDMI. Har ingenting å si for din TV.
Mvh Jacobhh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.05.2004 21.14.12 #5 av 8
Postet av: lysbryter
OK. Jeg får følge med når den kommer på markedet. 2000 kr er akkurat passe for meg. :)

Når spilleren har 5.1-utgang, betyr det at jeg kan kjøpe et rimelig hjemmekinoanlegg og plugge i uten forsterker og slikt?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.05.2004 21.57.04 #6 av 8
Postet av: Jacob
5.1 utgang betyr at hvis man har en forsterker uten Dolby Digital men med 5.1 så vil man få Dolby Digital dekodet i selve DVD spilleren og ikke i forsterkeren.

Men for nye forsterkere så vil 5.1 utgangen kun bli brukt til SACD og DVD Audio da forsterkeren (som regel) ikke har dekoding for dette internt.
Mvh Jacobhh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.05.2004 10.29.05 #7 av 8
Postet av: Mikael
Philips dvd728 er en bra spiller til ditt forbruk, veil pris ca 1695,-
1stk scart + optisk og coax lyd utgang. :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.05.2004 16.06.52 #8 av 8
Postet av: lysbryter
Hva med norske Asono DVDX70?

Sammenliknet med Pioneer DV-575 skal den vel ha det meste, og i tillegg være rimeligere?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar