Logo

Trenger ny DVD spiller, til NY TV. (lcd eller plasma?)

Skriv et svar
29.10.2007 14.17.55 #1 av 18
Postet av: Parafan
Litt usikker på hva slags tv det blir enda. Om det blir LCD med 720p eller 1080p, eller bare plasma med 720p.

Uansett, spørsmålet er. Hvilke dvd-spiller skal man kjøpe til best pris og kvalitet?

-Er det bedre å ha en påkostet DVD spiller som kan oppskalere bildene til 720p eller 1080i, via hdmi ut/inngang? (Blir bilde best via komponent eller hdmi?)

-Eller er det bedre å bare investere i HD-DVD eller Blueray spiller? Spiller disse av DVD'er noe bedre enn en passe high end dvd spiller?

-Eller en ps3? Hørte PS3 får masse skryt for kvaliteten den avspiller vanlige DVD'er på. Men mer slakt på å spille av blueray filmer...

Sitter fortida med en harman kardon AVR335. Kunne tenkt meg å handle inn i samme merke, og tenkte på H/K DVD37 til 2500kr fra hifi centeret.
Noen som har noen meninger/erfaringer rundt dette. Eller får man bedre bilde til mindre/samme kostnader?

Eller er det bare dumt å bruke så mye penger på en DVD spiller, fordi det kommer sannsynligvis masse HD-DVD / BLUERAY filmer til salgs og leie snart?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.10.2007 15.06.22 #2 av 18
Jeg ville kjøpt en HD-Spiller grunnet at den også vil gi bedre bilder på dine vanlige dvd filmer.

PS3 gjør en meget god jobb som dvd spiller med oppskalering til 1080P, gjør nok en bedre jobb enn en mellomklassespiller, men ikke bedre en opptil en viss prisklasse.

Vet ikke hvor du har hørt at den gjør en dårlig jobb som BD spiller. Denne gjør en like god jobb, hvis ikke bedre en mange dyrere spillere. Den kan også oppdaterer. Eneste minuset jeg kan komme på er viftestøyen.

Ellers gjør også Toshiba hd-e1/xe1 en bra jobb også.

Kjør hdmi grunnet den støtter opptil 1080P, mens komponent 720P. HDMI kan også overføre lyd.

Om det er dumt eller ikke å innvistere i en dyrere dvd spiller får du avgjøre, men det kommer flere og flere hd-filmer på markedet og prisene synker. Hvis du skal kjøpe flatskjerm, så er det jo en forddel å utnytte den fullt ut? :wink:

Angående tv-valg:
Hvor mye penger har du tenkt å bruke, og til hva skal du bruke den mest til?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.10.2007 15.22.45 #3 av 18
Postet av: Parafan
henta denne testen :

http://www.cnet.com.au/dvdpvr/dvdrecord ... 347,00.htm

Jeg tenkte å bruke rundt 10 000kr. Skulle jo egentlig holde til en 42pv70, men de kommer jo aldri på lager. Kanskje jeg senker meg til 37"

Eller kanskje en Full HD LCD fra LG - 37LY95. Som kunne kjøpes fra pixmania til ca 9000! (Men det blir vel en annen diskusjon å diskutere pris. Har fortia en sak på http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=853942&hl= ang pixmania. Prøver å fiske opp mest mulig info ang kjøp og betaling.)

Vil bilde bli dårligere på en FULL HD LCD ettersom dvd spilleren kunne "bare" oppskalere til max 1080i ?

Ang at ps3 avspiller blueray filmer dårligere, fikk jeg nesten se selv hos en kompis som hadde 42pv70 og ps3. kjørte samma filmen fra ps3, og rett fra PC'n med hdmi. Vi syntes bilde ble kjørt bedre fra pcn. Men for all del, kanskje oppdateringer gjør ps3'n bedre med tid.

Hm. Trodde ikke at HD-DVD / Blueray spillere avspilte vanlig DVD filmer bedre enn klasse dvd spillere... finns det noe bra tester på det?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.10.2007 15.45.18 #4 av 18
PV70 er ett meget godt valg, vet det er vanskelig å vente. Men det er nok verdt det.

Du vil nok ikke merke noen forskjell på 1080P og 1080I, hvis du ikke er meget nærme.

Kan du si hvilken film du så?
Har man en kraftig pc, så vil den gjøre en meget god jobb som hd-spiller den også.

Jeg kan sikkert finne noen tester på dette, men jeg snakker nå om egne erfaringer og på andre tester. De aller fleste tester på HD-Spillere tester man også hvordan de spiller på vanlige dvd filmer, og har sett mange gode tilbakemeldinger der.

Test så mye du har mulighet til, viktigste er at du gjør det du tror er best for deg og ditt bruksområde
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.10.2007 16.57.11 #5 av 18
Postet av: Parafan
Filmen vi testa var 300.

Jeg/noen må komme til å sitte så nærme som under en 1m til 2m unna tven bare:P Trangt stue plass.

Men det jeg lurte på, må alt mulig materiell oppskaleres til 1080p på en TV som er FULL HD? Skjer dette automatisk? eller kan man selv velge mellom 720p og 1080i på tv'n?

Jeg så for meg at 1080i er mer 'hakkete/mangelfult' enn 1080p og 720p? Kan det stemme?

Viss du har noen gode linker på DVD spillere med oppskalering vs HD-DVD spillere leser jeg gjerne dem!:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.10.2007 17.13.38 #6 av 18
300 er med vilje lagt til støy, les mer om dette på "hd-filmer". Så test en annen film.

Siden du skal være såpass nærme kan det lønne seg med en 37"?

Man kan selv velge oppløsning som spilleren sender.

Er riktig at 1080i kan virke mer hakkete enn 1080p, 720p grunnet den bruker linjefletting, P står for proggresive scan. Dette betyr at den oppdaterer hele bildet. Vil derfor være bedre ved panoreringer og raske bevegelser. Forddelen med 1080i er at den kan vise en litt høyere oppløsning, og bruker mindre båndbredde grunnet linjeflettingen.

Les mer om dette på en av guidene
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.10.2007 17.59.52 #7 av 18
Test av HD-EX1:
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... =3161&p=50

HD-E1:
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... =2964&p=50

Pioneer BDP-LX70:
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... id=3554&p=

Husker at PS3 også har noen tester, men fant ikke på nett. Men er mer enn nok av de på diverse forum. PS: Se om testen er tatt etter oppdatering til 1080P oppskalering.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.10.2007 22.57.56 #8 av 18
Postet av: Parafan
Får vel teste en annen film da:)

Men de HD-DVD spillerne, og blueray spillerne lå i en lit annen prisklasse.
2500kr vs 7-14000kr. <-- noe de fleste aldri får rad til

Dessuten omtalte de pioneer spilleren som om den ikke var bedre til DVD bruk enn hva en vanlig sony DVD spiller til ca 2000 var.

For den nyeste toshiba modellen, så sammenlignet de den opp mot en Denon3930, et annet high end dvdspiller. Og grunnlaget kom på etter hva de "husket" :P synes det blir litt stusselig av reporterne når de ikke tar opp kampen side ved side. Det blir for enkelt å bare si det.

Men for all del, de er sikkert bra til dvd bruk.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.10.2007 06.58.53 #9 av 18
Derfor er PS3 ett meget godt valg, da denne gjør en god jobb som DVD og BD spiller. Du får billigversionen for 4Tusen.
Kommer en test i Hjemmekino av en BD spiller til samme pris.

Nå bare tok jeg noen tester på forskjellige spillere, styrker og svakheter. Jeg sier ikke at alle gjør en like god jobb, men de fleste har fått meget gode tilbakemeldinger.

Men hvis du ser mest på dvd filmer og du tror du får mest for pengene for det, kjøp en dvd spiller.

Men gjerne sammenlign
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.11.2007 22.05.44 #10 av 18
Postet av: stiffentheman
Ser at denne Toshiba HD-E1 nå ligger til 2495,-, inkludert 5 HD filmer. Hva synes dere om dette tilbudet? Fått meg en ny Samsung 42", men har fortsatt en "gammel" dvd spiller som nylig rundet 5 år. Samme med forsterkeren. TV'en har ikke full HD (720), så vet ikke hvor nødvendig det er med en slik spiller jeg? Noen tips rundt det? Eventuelt andre modeller? Har lyst på et så bra bilde som mulig, men beholder forsterkeren enn så lenge.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.11.2007 00.02.08 #11 av 18
Jeg vil absolutt anbefale og oppgradere til HD. Selvvom du "bare" har 720P, så er det tross alt en del flere bildepunkter, 0.4 kontra 1 Million. Det er også ganske vanskelig å skille Full-HD og HD-Ready med din skjerm størrelse.

Siden bla platene har større lagringskapasitet får den plass til mer infomasjon slik at du vil merke forskjell på dypden, kontrasten og detaljrikdommen i bildet.

Dette kan du lese mer om i guiden her på forumet, så får du heller spørre hvis det er noe mer du lurer på.

Jeg syntes dette tilbudet er meget bra, du vil også få bedre bilder på dine vanlige DVD filmer da den oppskalerer til 720P. Se test litt over.

Hvis du vil ha Blu-Ray, så er som sagt PS3 ett godt valg. Du får den denne uka for 3999 inkl 2 håndkontroller og spill.

Lykke til! :wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.11.2007 22.18.44 #12 av 18
Postet av: Blueflame
Kjøpte meg PS3 forrige helg og Bluray filmen "The Rock"

Først trodde jeg egentlig ikke at Bluray ville bli så veldig mye bedre enn min Pioneer DV-696 med oppskalering til 720p via HDMI og ikke trodde jeg at "The Rock" ville være noe særlig High Definition opplevelse med tanke på at det er en ganske gammel film.


Men når jeg fikk koblet opp PS3 til min Pioneer PDP-427XA plasma TV via HDMI og kjørt igang The Rock med 1080p så fant jeg fort ut at jeg tok skammelig feil.


Sinnsykt mye bedre bilde. Mye bedre kontraster, detaljer og dybde i bilde. Ingen tvil om at mye bilde informasjon rett og slett ikke er med på DVD platene. Jo, bilde kvalitets overgangen fra DVD til Bluray er omtrent som fra VHS til DVD.
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.11.2007 14.33.19 #13 av 18
Postet av: stiffentheman
Litt usikker på om jeg skal velge HD fremover B-R altså. Lest en del rundt om det, og alle er jo uenige om hva som er det beste.. Ikke så keen på å bruke 4 lapper på en PS3.
I følge forumet her er det jo en del som ikke er helt fornøyd med denne ED-E1 spilleren. Veldig treg og mye støy bla. Kanskje heller vente på at neste modell kommer? Den faller nok i pris den også!!

Noen anbefalinger til andre HD spillere i samme prissjiktet?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.11.2007 16.35.12 #14 av 18
Jeg vil ikke si hva det beste formatet er, begge har sine forddeler og ulemper. 4 Tusen for PS3 må jeg si er en meget bra pris, men. Grunnen til at HD-E1 er såpass billig er grunnet at 3 generasjons spillerne er godt på vei.

http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=9953
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.11.2007 08.34.22 #15 av 18
Postet av: teebee
"Parafan" skrev:Eller kanskje en Full HD LCD fra LG - 37LY95. Som kunne kjøpes fra pixmania til ca 9000! (Men det blir vel en annen diskusjon å diskutere pris. Har fortia en sak på http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=853942&hl= ang pixmania. Prøver å fiske opp mest mulig info ang kjøp og betaling.)


jeg var så lur å handlet billig fra pixmania. når varene kom venta det meg et gebyr for å få pakken. dette var moms de ville ha. hadde ikke sett på pixmania at det sto at momsen kom i tillegg så kom som en lite gledelig overraskelse. i tillegg registrerte ikke dhl budet at jeg hadde betalt gebyret og fikk endel purringer. men etter par telefoner og mail så fant de ut at de var betalt. jeg har siden dette aldri vært inne på pixmania sine sider. så tenk det godt om før du handler der.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar